PACE Lödspetsar?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

PACE Lödspetsar?

Inlägg av Marta »

Har problem med lödspetsar till, tror jag den heter, PS-90 lödpenna. De spetsar jag har är begagnade, kanske förbrukade? Spetsen får snabbt en brunaktig beläggning och slutar väta.

Min egen erfarenhet är att spetsar som slutar väta är slut. Det egendomliga här är att en spets som ser ut att vara OK snabbt blir på det här sättet och knappast borde vara slut. Använder Kester eller Multicore riktigt lod, aldrig miljösurrogat.

Finns det någon i Sverige som säljer spetsar till PACE? Förefaller som Desab har upphört.
gkar

Re: PACE Lödspetsar?

Inlägg av gkar »

limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad för spetsar behöver/vill du ha?
Jag har en del liggandes.
Mest av MiniWave typerna.

Det jag inte har annat än de jag köpt själv är de skitdyra små chiseltyperna för ytmontering.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kom och tänka på en sak till.
Har du provat re-tin material?
Typ, https://www.elfa.se/sv/tinner-foer-loed ... p/30419826

Förutom att använda det vid lödning innan avtorkning på svampen eller gnidande mot mässingsrengöringbollar. Så bör det definitivt användas vid avstängning av lödkolven.
Sedan om du har rätt typ av lödstation så sätt en rimlig tid för stand-by att gå till temperaturen (som då kickar in till "rätt" temperatur efter snabb avkylning mot svampen).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också en del liggandes, inte helt säker på till vilka pennor, för jag har köpt diverse och allt passar inte till de pacestationer jag har kvar, eller ens har haft.

Kan försöka ta en bild.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den nya firman som slukade Desab verkar inte syssla med lödverktyg. Hittade en annan, men de har pris vid förfrågan. Antar det betyder s-v-i-n-d-y-r-t-!

Har inte testat spetsförtenning. Skall köpa en burk och testa. Funkar det kan det vara värt dess höga pris.

Bilderna visar den typ av spets jag beöver. Båda dessa har beläggning och nu ser jag att de är nog mycket mer nötta än jag trodde. järnpläteringen ser ut att ha rostat och på den ena är där nog början till hål så den är kass.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Set med 8 spetsar för 862:- + moms hos Farnell, 5-pack av olika standardspetsar för 514:- + moms.

Även om Etronix skulle vara lite dyrare är det rätt billigt per spets.

https://se.farnell.com/pace/6993-0210/k ... dp/3701578
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glömde kolla igårkväll, ska försöka komma ihåg idag.

Jag har haft ett antal pacestationer men har bara avlödningsstationen (och en analog som saknar penna) kvar numera, så mitt behov av delarna är inte så stort längre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mitt intryck är att PACE-spetsar har betydligt lägre kvalitet än t.ex. Weller. De är helt enkelt usla. Undrar om det skulle finnas andra spetsar som passar? Har mätt den till 4.65mm, 0.183tum. Hittar inte vad det blir i delar.

Bottenänden är konisk. Någon som vet om det är för anliggning mot en givare, eller bara är att strunta i?

Funderar också på att byta till en Weller-penna. Tyvärr har PACE 21V, så en 50W blir knappt 40W. Har inte kollat hur givarna stämmer, om det räcker med omräkningsfaktor eller krävs något mer.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om bottenänden är konisk så är det troligen en MiniWave spets. Det är en spets för en tämligen speciell lödteknik för ytmonterade IC-kretsar där spetsen håller en ovanligt stor mängd lod och man har mycket flusspasta över lödområdet. Sedan så sugs/väter det extremt bra mot pinnarna. Hur till vida det funkar bra mot bly-fritt lödtenn vet jag inte. Jag kör allt mitt labbande med 60/38/2 (Sn/Pb/Ag) lod och där fungerar det utmärkt och snabbt på kretsar med 0,35 till 1,0 pindelning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Alla PACE-spetsar för pålödning är koniska i botenänden.
De Du tänker på är urgröpta i lödänden. Har lödat QFP med sådan så jag vet exakt vad det är.

Som nämnt är det 60/40 lod jag använder. Har testat miljösurr och det var helt värdelöst. Kommer aldrig mer att prova sk*ten.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Det är sunt med blyat tenn, flygindustrin och till medicinsk utrustning är det fortfarande använt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Marta skrev: 13 augusti 2025, 10:14:51 Mitt intryck är att PACE-spetsar har betydligt lägre kvalitet än t.ex. Weller.
Det håller jag inte med om. Ifall du köpt stationen begagnad och de använt blyfritt har säkert spetsarna gått tusen timmar med 400 grader, särskilt om det är en modell utan autoavstängning. Ofta står de på dygnet runt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kollade vad jag hade i pacelådan..

Storlek:
20250813_213947_sc.jpg
begagnade standard:
20250813_213704_sc.jpg
Nya standard:
20250813_213649_hs.jpg
Specialspetsar..
20250813_213806_sc.jpg

Inte säker på att alla är pace original, men de nya ska vara det iaf, och vissa av de andra är iaf stansade med "PACE".

..Jag kom även på att jag ju faktiskt har en pacepenna kvar, på avlödningsstationen så specialspetsarna vill jag nog behålla.

Kan göra mej av med några av de andra dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

1121-0336-P5 verkar ju vara avsedd för PS-90 iaf..

enligt: https://se.farnell.com/pace/1121-0336-p ... dp/3120764
Skriv svar