Larmenhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maggel

Larmenhet

Inlägg av Maggel »

Hej, jag har en gammal Åkerman grävmaskin som används hemma på gården. Tyvärr stod den brevid en båt som började brinna med påföljd att även hytten på grävmaskinen blev helt utbränd. Jag håller nu på att återställa denna men har problem med utgångna reservdelar. Maskinen är från 1982.
Jag vill bygga en Larmenhet som får information om temperatur, tryck, laddning mm och tänder upp en blinkande lampa samt en indikatorlampa på vad som larmat. Jag har lyckats ladda ner en orginalhandling från tillverkaren hur den är uppbyggd men den förklarar inte vilka värden på komponenterna jag behöver.
Skulle uppskatta om någon har möjlighet att hjälpa mig med detta.
larmenhet_schema.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Larmenhet

Inlägg av mrfrenzy »

Om man börjar med att bygga allt utom startspärren och laddningsövervakningen blir det enklare.
R måste vara lämplig för att ge max 30mA om endast en lysdiod är aktiv, säg 29V och 30mA med 2V framspänningsfall så blir R=910 Ohm 2W
Oscillatorn kan vara ett vanligt blinkersrelä som aktiveras av ett signalrelä eller transistor som klarar av 20-27V och förbrukar max 5mA
Lysdioderna är vanliga röda som klarar 30mA.
Dioderna är vanliga 1N4148 eller annan likriktardiod.

Redan innan montering av oscillatorn kan du testa att alla lysdioder ska lysa när man trycker testknappen, och endast en lysdiod om man jordar en av de åtta larmingångarna.
Samtliga givare ska vara sådana att de jordar vid fel, till exempel om oljetrycket är lågt. Före motorstart ska alltså lampa 1-3 lysa men ingen av de andra.
Om flera larm är aktiva samtidigt lyser dioderna svagare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Istället för motstånd till LEDarna, så kan man använda en CRD (konstantströmdiod), då lyser alla LEDar lika mycket oavsett spänning etc.
https://www.digikey.se/en/products/deta ... 3/16578940
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Detta är en relativt enkel sak att bygga, men allt är ju som sagt relativt.

Var är din nivå på kunskaper och färdigheter?
Har du byggt med elektronik på denna nivå innan?
Maggel

Inlägg av Maggel »

Tack för input. Jag har inga problem att bygga larmenheten på tex ett experimentkort, bara jag får reda på exakt vilka komponenter som behövs.
Laddningen skulle vara trevlig att få till oxå men det funkar iofs med en egen lampa till den.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag hade köpt färdiga panelindikatorer, skippat startspärr och testknapp.
När du vrider på huvudströmmen kommer ju alla lysa ändå, och slockna när maskin startat.

Så med panelindikatorer, varav en blinkande, och vanliga dioder kan du bygga detta på "sockerbit".
Robust och enkelt.

Industrin är ju standard 24VDC för sånt, så det finns ett bra utbud på storlek och färg.

Är industrilampor för stora, så finns 5mm LEDs med panelfäste och motstånd också.

Men den stora blinkande lampan bör väl vara just stor och blinkande. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För laddningen bör man bara kunna ersätta "6. Spänningsjämförare" med ett relä där spolen kopplas från +24 ingången i larmenheten till D+ och kontakten används för att styra respektive lysdiod.
Maggel

Inlägg av Maggel »

FormerMazda skrev: 13 augusti 2025, 07:37:43 Jag hade köpt färdiga panelindikatorer, skippat startspärr och testknapp.
När du vrider på huvudströmmen kommer ju alla lysa ändå, och slockna när maskin startat.

Så med panelindikatorer, varav en blinkande, och vanliga dioder kan du bygga detta på "sockerbit".
Robust och enkelt.

Industrin är ju standard 24VDC för sånt, så det finns ett bra utbud på storlek och färg.

Är industrilampor för stora, så finns 5mm LEDs med panelfäste och motstånd också.

Men den stora blinkande lampan bör väl vara just stor och blinkande. :)
Nja, tryckgivarna kommer tända upp men inte nivågivarna. Därav testknappen antar jag.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två förslag på förbättring:
Använd armatur för bakljus, typ universal för släpvagnar, så kan du ha orange varning för de flesta funktioner men använda den starka röda för varning för lågt oljetryck. Typ generatorfel är förargligt att plötsligt bli stående och inte kunna starta när man stängt av motorn, men det är klart värre om motorn skär pga för dåligt oljetryck.

Om du väljer en armatur med vanliga glödlampor istället för LED, så kan du använda bakljus med belysning för nummerplåt åt sidan som extra indikering för laddning/generator. Då ser du automatiskt hur batterispänningen sjunker när du kör startmotorn baserat på hur gul/orange lampan lyser, och kan lättare avgöra när det är dags att ordna laddning/startkablar istället för att köra slut på batterier om motorn är svårstartad. Annars kan det kanske vara vettigt att ha visarinstrument för spänning på instrumentpanelen.

Annat tips är att ifall denna stora varningslampa ändå sitter i takhöjd så kan du välja en med backljus och använda backljuset som kupébelysning ifall du nånsin använder maskinen i mörker. Du kan också använda bakljuset som en slags mörkare kupébelysning ifall du vill se litegrann utan att tappa mörkerseende.
Skriv svar