Gprs modem Strömkälla saknas

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
OA2025

Gprs modem Strömkälla saknas

Inlägg av OA2025 »

Hej

Jag har ett Gprs modem, men saknar ström där jag ska använda det. Kör i dagsläget på ett powerpack 20.000 mah. Då räcker det i ca 5 dagar.
Någon som har ett bra förslag på batteri för att förlänga driftstiden. Går det köpa ett typ mc batteri 6 v och mata Usb-kabeln från batteriet.
Det optimala vore 1 månad. :roll: :oops:

/Tack
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Gprs modem Strömkälla saknas

Inlägg av grym »

gissar på 20Ah @ 3.4v =68 Wh
ger ca 0.6w effekt

så antingen större batteripack, glöm mc batteri
gå på något modernt som tål många laddningar

eller en solpanel kanske ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Din powerbank har säkert ineffektiv omvandlare, de brukar inte göras för standbydrift.

Bästa är om man kan hitta ett batteripack med rätt antal celler för att undvika omvandling, eller åtminstone undvika dubbel omvandling och ineffektiva omvandlare.

Vilken modul är det exakt?
Det är inte omöjligt att din idé med 6V blybatteri utan omvandlare fungerar, lägg in lite bilder på kretskortet.

Behöver den verkligen vara online 24/7?
Exempelvis spårmoduler för MC brukar starta en gång var tionde minut och lyssna efter kommando, sedan gå tillbaka till vila. Då räcker batteriet flera år.
OA2025

Inlägg av OA2025 »

Hej

Har beställt en solpanel, och testar med det :shock:
Tack för dom svar jag fått i alla fall. :bravo:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Inte för att jag vill vara sådan, men...
2G och 3G som är det enda som GPRS fungerar över håller på att läggas ner. Gör jobbet ordentligt istället och använd något modernare. Vill man köra snik så skulle jag ha tagit en ESP32 med WiFi och billigaste möjliga smartphone med 4G som gateway. Håll ESP32 spänningssatt och ge smartphonen kraft bara när den skall kommunicera via timers i ESP32. Eller kolla om den.är tillräckligt "snål" via någon batterisparmode. Eller köp ett lämpligt 4G "modem" istället.
Skriv svar