invertern dog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sundvik

invertern dog

Inlägg av Sundvik »

Hej, är det någon som kan förklara varför min inverter dog vid en enskild mycket kraftig åskknall som kom när man trodde att det var över, såg ingen blixt då jag hade ryggen mot dörren. Invertern var på 12 volt och 3000 W äkta sinusvåg. Den var vid knallen matad med en stor batteribank på ca 3000 Ah, till banken var kopplade 3 laddningsregulatorer och 12 solpaneler i två olika grupper på ca 30 m avstånd vardera. Från invertern togs ström via en ca 80 m lång 50 kvadrats alukabel till bl a en TV som var påslagen, några kyl- och frys mm. Knallen var så kraftig att jag trodde taket rasade in.

Det konstiga är nu är att allt före och allt efter invertern fungerar som normalt, ingenting var anslutet till elnätet, kan en induktiv pik åstadkomma detta ?

10 av 12 säkringar i invertern gick men det hjälpte inte att byta dessa. Det var nog en Kina inverter, nu tänker jag gå upp till 24 v systemspänning och ta en Viktron Phoenix Smart 24/3000, är den bra ?
ToPNoTCH

Re: invertern dog

Inlägg av ToPNoTCH »

Blixten är lite som herrens väg...outgrunderlig.

Jag har sett de mest konstiga felutfall vid blixtnedslag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För många år sedan när jag bodde i en mindre ort så gick åskan rakt över oss en sen natt. Jag stod förstås med balkongdörren öppen på andra våningen och tittade och hade en gräsmatta rakt nedanför på baksidan och det var helt mörk där och jag kunde se ut mot ett litet industriområde som var en knappa 100 meter bort i riktning där åskan kom ifrån.

Plötsligt slår blixten ned i resterna av en väldigt hög metallstolpe som står på mitten av en större asfalterad yta där och en satans knall direkt efter. Nästan samtidigt som knallen så ser jag i gräsmattekanten mot blixtens håll ett antal dm långa mycket djupt mörkblåa blixtar blixtra till snabbt över en meter under någon dryg tiondels sekund. Tänkte ja det var bra att man inte stod där för det där hade man garanterat känt. Det var alltså en 100 meter bort från nedslaget.

Hade något sådant gått in i något elektriskt hade det varit kört. Inverters brukar kunna ha speciella komponenter i sig som hindrar att överspänningar går vidare och kan ha räddat allt annat men enheten kan ändå få problem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nuförtiden sätter man alltid överspänningsskydd på solcellerna, det hade säkert räddat din inverter.
Välj den modell som har lägsta möjliga spänning.

Exempelvis om solcellerna ger 24V, välj 28V SPD https://www.tme.eu/se/details/obo-50985 ... nn/frd-24/

Om solcellerna ger 400V, välj 500V SPD https://www.tme.eu/se/details/qoltec-52 ... tec/52586/
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, med 100 m kabel fångade den nog upp tillräckligt många "volt" för att överspänningsskydden , dvs switchtrissorna i omformaren "sploderat". De är troligaste den känsligaste delen.

Är det en Kinainvertet kanske de snålat , så det är 600-650V trissor. De är känsligare än 1200V.

Har du tur är det bara dessa , och glättningskondingarna på DC bussen har skyddat resten.

Säkringarna flög eftersom switchtrissorna gått i kortslutning och step up omvandlaren från 12VDC till DC bussen inte kan driva en kortslutning.

För att inte det skall upprepas behöver du rejäla överspänningsskydd, men de flesta sådana tar inte hänsyn till klent dimensionerade halvledare så risken finns att det hela händer igen.
Sundvik

Inlägg av Sundvik »

jaha tack för era svar hittills men jag har ingen koll på var överspänningsskydden ska monteras, de 100 m kabel jag beskrev finns ju på 230 volts sidan och där var ju en helt vanlig TV igång också så att säga "i andra ändan" och den tog ingen skada, på de 30 metrarna mellan paneler och regulatorer är kablarna delvis under mark med 24 volt.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Du har alltså en ödrifts-anläggning? Ingen indraget ström i fastigheten? Sommartorp, kanske?

Överspänningsskydd monteras på solarkablarna från taket och lämpligen nära växelriktaren(för att man ska lätt se om de löst ut och för att de då är skyddade mot väder och vind).
Det behövs 1 st överspänningsskydd för minus-solarkabeln och 1 st för plus-solarkabeln, se bild hur de kan se ut.
Dessa monteras på DIN-skena, så bra att skaffa en tombox, normkapsling.
Det behövs en jordledning från överspänningsskydden(sätt en grov ca 10 à 16 mm2 koppar) för att leda bort överspänningen till moder jord.
Finns ingen indragen el i fastigheten, får då väl då göra ett slags jordtag,
Men behöver inte göra det så det uppfyller kraven på ett riktigt jordtag(att det ska vara väldigt låg resistans till moder jord).

Du tror inte att några eller kanske alla solcellspanelerna pajat? Har du kollat?
Dina paneler kanske har by-pass-dioder, de brukar paja, vid överspänning.

Det är sällan blixten slår i ett enfamiljshus, men av 1000 enfamiljshus slår den i ett hus varje år, har jag för mig det är. Då låter det genast lebensgefährlich.

Det finns så kallade supress-dioder, som tydligen kan användas som överspänningsskydd,
Suppressor-Diod DO-015 med 28,5 volt och 600 Watt
Suppressor-Diod DO-201 med 27,5 Volt och 1,5 kW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sundvik

Inlägg av Sundvik »

ok, överspänning från solpaneler då som troligaste orsak, men ska jag då faktiskt tro att det är någon av mina tre solpanelsgrupper som fångat upp en överspänning och skickat den vidare till invertern utan att skada nåt annat. Varför pajade inte laddregulatorn då också, den står ju först i kön mellan paneler och batteribank.

Överspänningsskydden känns ganska dyra och jag behöver minst 6 st, och är det en EMP puls så hjälper väl inte dessa heller eller ? Tror det blir enklast att koppla bort solpanelerna nästa gång det blir åskväder och stänga den nya invertern.
Tack för alla inlägg i alla fall.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Rita gärna en skiss som visar hur du har det kopplat idag. Lättare att någon ska kunna hjälpa dig då.
Ett 1 st överspänningsskydd kostar nog ca 1000-lapp, det finns olika skyddsnivåer Typ1, Typ2, Typ3, där 3 är sämst.
(vi har 2 st överspänningsskydd kombinerad Typ1+Typ2, med arbetsspänning 1000 V, mellan solcellspanelerna och elnätsanslutna växelriktare, se bild hur de ser ut! )
Men du ska väl inte behöva mer än 2 st.

Hur är det, är det indragen el i fastigheten?
Är det på landet med el-ledning på luftledning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 11 augusti 2025, 18:24:27, redigerad totalt 2 gånger.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tror inte på solcellerna som orsaken till att din växelriktare pajade.

Inte när.du har solceller=laddregulatorer = batterier = växelriktare +80 m kabel hej vilt.
Skriv svar