På jobbet slutade två 24vdc ledlampor efter varandra att fungera med ungefär ett års mellanrum i en cncfräs. De hade blinka till i flera dagars tid innan de dog.
Jag tog ur en lampa och prövade med labbagg och den var tvärdöd.... Knackade och slog och försökte få den att blinka till men icke. Tillverkaren kunde inte uppbringa en ny lampa tyvärr, maskinen är ca 8 år gammal. För skoj skull polvände jag och då hoppade den igång utan problem och jag tänkte att ja ja röd är väl minus och svart är plus. Satt in den i maskin igen och nej den var död.... Mätte och plus var röd och minus var svart och då drog jag ut kablarna ur kontaktstiften och polvände och då hoppade den igång och gjorde lika på andra lampan och den hoppade igång med Lycklig operatör men....
Någon som har en aning hur det kan bli såhär? För mig är det en gåta
Alternativt två lysdioder polvända mot varandra. Det blir samma funktion som att sätta en likriktare innan. Dvs, "armaturen" klarar av att gå på AC och kan polvändas vid DC.
Är det 24V DC in så lär de näppeligen vara två motvända dioder och ett motstånd som bränner av 20V. Där är med all säkerhet en switchare om det är riktig belysning.
Dessvärre är allt när det gäller LED-lampor maxxat till det yttersta, så att de SKALL gå sönder. Lite mindre ström så skulle de hålla jättelänge och endast lysa obetydligt svagare. Fast då hade hela tillvernings- och försäljningskedjan drabbats negativt. Ljuskällor har alltid utrustats med "planned obsolesence" och så kommer det att förbli.