generatorbrum i USB-C kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas

generatorbrum i USB-C kabel

Inlägg av Dalmas »

Hej
Tänkte fråga här innan jag drar igång och bygger in nåt själv. Har kopplat ihop min androidtelefon med bilens AUX-ingång för stereon samt en ladd.kabel till en USB-laddare i cig.tändaruttaget. Köpte alltså en Y-kabel där ena är laddning och den andra 3.5mm audio ut. Den tredje är själva USB-C kontakten som stoppas in i telefonen.
Givetvis hörs generatorbrummet i högtalarna när ladd.kabeln är istoppad. Jag har en idé om att skära upp USB-C kabeln och lägga in en kraftigare drossel seriellt med powersupp.kabeln. Har någon i församlingen nåt att tillägga? Kanske finns redan färdiga såna filter men bygger gärna själv.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: generatorbrum i USB-C kabel

Inlägg av MiaM »

Några tips:

Kolla hur kablaget för 12V till laddaren är draget. Om möjligt så använd samma kablar (framförallt jord men gärna även +) som till stereon, med så korta kablar som möjligt från grenen till stereo/laddare dels till stereon och dels till laddaren och vidare till mojängen som ger analogt ljud ut, och också kort kabel till analoga ljudet.

Det är också bra att ha så grov signajord som möjligt för det analoga ljudet. det kan vara värt att prova att ta en grov kabel, säg typ 2,5mm2 eller liknande, skala av ändarna och lägga ena änden runt skalet på USB-kontakten in till USB-laddaren och andra änden antingen mot signaljord på analoga kontakten på stereon eller mot stereons chassi.

Det enda som inte är fullständigt galvaniskt isolerat som faktiskt typ alltid hjälper mot dessa störningar är en 1:1 transformator med låg impedans där man kopplar dess två likadana lindningar i serie med +12V respektive jord till i ditt fall USB-laddaren. Lämplig transformator kan du kanske få tag på om du pratar med nån som pysslar med TV-apparater från 60-70-talet, eftersom sådana trafos var tillbehör för att ansluta extern högtalare till TV-apparater (ganska vanligt tillbehör också för att kunna ansluta hörslinga osv). Men valfri trafo med två likadana lindningar bör också fungera. Trafon kopplad som en slags dubbeldrossel leder likströmmen utmärkt men slänger in sin impedans i serie med växelström såsom t.ex. störningarna från generatorn.

De andra varianterna är såklart att vara helt galvaniskt isolerad. Om du har bandspelare i stereon så kan en kassettadapter vara en idé. Lite sämre alternativ är FM-sändare eller transformator. Min erfarenhet är att man förlorar dock inte mycket ljudkvalitet om man driver en trafo med låg impedans (typ om din analoga utgång är avsedd för hörlurar så är impedansen låg nog) och lastar den högohmigt. Otroligt nog så har jag t.ex. kört trafos från skrotade 300bps-modem (från tiden de var rejält stora, för man körde teleledningens likström genom trafon) som galvanisk isolering av ljud till en stor PA-anläggning, men där är förstås ljudkvaliteten lägre än fin-hifi och även bra bilstereo. Den variant som garanterat fungerar utan minsta ljudkvalitetsförlust är att använda en 12V DC -> 230V AC inverter, och en nätdriven USB-laddare. Med tanke på de låga effekter det rör sig om så kan det vara läge att kosta på en "sinusinverter", kanske?

Om du vill pyssla händigt så kolla om det går att separera saken du köpt med analog utgång. D.v.s. om den har en separat DAC som pratar I2S och dels en annan krets som hanterar "resten" så kan du i princip bygga om den så att du har optokopplare i serie med I2S.

Men som sagt, steg ett är att se till att matningen och framförallt matningsjord är fysiskt så hårt kopplad som möjligt mellan USB-laddare och stereon, och ha så korta kablar som möjligt, och ha så låg impedans/resistans som möjligt i signaljorden.

P.S. vad har du för stereo? Om det finns garanti kvar så begär att få pengarna tillbaka. Om det är en originalstereo från nån känd biltillverkare så häng ut dem. Det är fult rimligt att det ska gå att använda en signalkälla som också matas från bilens 12V-uttag, med sammankopplad matningsjord och signaljord.
Vissa stereo har USB-uttag där man faktiskt lär kunna ansluta vissa mobiler direkt, och spela ljudet via USB-kabeln. Jag måste erkänna att trots att jag har en sån stereo i en av mina bilar och också har en telefon som jag tror ska passa så har jag inte riktigt provat detta, mest för att jag brukar använda det USB-uttaget för att spela musik från USB-sticka.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En annan lösning som man uppskattar väldigt mycket i längden: koppla in en blåtandsmottagare till AUX eller CD-växlaringången.

Den senare varianten finns till många modeller och inkluderar mikrofon för handsfreesamtal som är mycket smidigt att använda.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om din bil har MOST (Media Oriented Systems Transport) för entertainmentsystemet så hade jag skaffat en enhet för att koppla in mitt ljud där, blir överlägset bra ljud.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Jag har kört många mil med telefonen laddad via en 12V till USB omvandlare och har med några billiga noname fått ett högfrekvent generatortjut som upphör när jag bytte till bättre kvalitet på omvandlaren, har inte varit med om att kabeln skapat problemet.
Har du provat med en annan USB laddare?
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

MiaM skrev: 2 augusti 2025, 07:18:10 Några tips:

Kolla hur kablaget för 12V till laddaren är draget. Om möjligt så använd samma kablar (framförallt jord men gärna även +) som till stereon, med så korta kablar som möjligt från grenen till stereo/laddare dels till stereon och dels till laddaren och vidare till mojängen som ger analogt ljud ut, och också kort kabel till analoga ljudet.

Det är också bra att ha så grov signajord som möjligt för det analoga ljudet. det kan vara värt att prova att ta en grov kabel, säg typ 2,5mm2 eller liknande, skala av ändarna och lägga ena änden runt skalet på USB-kontakten in till USB-laddaren och andra änden antingen mot signaljord på analoga kontakten på stereon eller mot stereons chassi.

Det enda som inte är fullständigt galvaniskt isolerat som faktiskt typ alltid hjälper mot dessa störningar är en 1:1 transformator med låg impedans där man kopplar dess två likadana lindningar i serie med +12V respektive jord till i ditt fall USB-laddaren. Lämplig transformator kan du kanske få tag på om du pratar med nån som pysslar med TV-apparater från 60-70-talet, eftersom sådana trafos var tillbehör för att ansluta extern högtalare till TV-apparater (ganska vanligt tillbehör också för att kunna ansluta hörslinga osv). Men valfri trafo med två likadana lindningar bör också fungera. Trafon kopplad som en slags dubbeldrossel leder likströmmen utmärkt men slänger in sin impedans i serie med växelström såsom t.ex. störningarna från generatorn.

De andra varianterna är såklart att vara helt galvaniskt isolerad. Om du har bandspelare i stereon så kan en kassettadapter vara en idé. Lite sämre alternativ är FM-sändare eller transformator. Min erfarenhet är att man förlorar dock inte mycket ljudkvalitet om man driver en trafo med låg impedans (typ om din analoga utgång är avsedd för hörlurar så är impedansen låg nog) och lastar den högohmigt. Otroligt nog så har jag t.ex. kört trafos från skrotade 300bps-modem (från tiden de var rejält stora, för man körde teleledningens likström genom trafon) som galvanisk isolering av ljud till en stor PA-anläggning, men där är förstås ljudkvaliteten lägre än fin-hifi och även bra bilstereo. Den variant som garanterat fungerar utan minsta ljudkvalitetsförlust är att använda en 12V DC -> 230V AC inverter, och en nätdriven USB-laddare. Med tanke på de låga effekter det rör sig om så kan det vara läge att kosta på en "sinusinverter", kanske?

Om du vill pyssla händigt så kolla om det går att separera saken du köpt med analog utgång. D.v.s. om den har en separat DAC som pratar I2S och dels en annan krets som hanterar "resten" så kan du i princip bygga om den så att du har optokopplare i serie med I2S.

Men som sagt, steg ett är att se till att matningen och framförallt matningsjord är fysiskt så hårt kopplad som möjligt mellan USB-laddare och stereon, och ha så korta kablar som möjligt, och ha så låg impedans/resistans som möjligt i signaljorden.

P.S. vad har du för stereo? Om det finns garanti kvar så begär att få pengarna tillbaka. Om det är en originalstereo från nån känd biltillverkare så häng ut dem. Det är fult rimligt att det ska gå att använda en signalkälla som också matas från bilens 12V-uttag, med sammankopplad matningsjord och signaljord.
Vissa stereo har USB-uttag där man faktiskt lär kunna ansluta vissa mobiler direkt, och spela ljudet via USB-kabeln. Jag måste erkänna att trots att jag har en sån stereo i en av mina bilar och också har en telefon som jag tror ska passa så har jag inte riktigt provat detta, mest för att jag brukar använda det USB-uttaget för att spela musik från USB-sticka.
Bilen är en Ford från 2007 och stereon är väl integrerad i panelen. Cigg.tändaruttaget sitter mellan stolarna. Då anar du nog hur dragningen är. Orsaken till att en drossel mellan laddaren och telefonen kan fungera är att den metoden fungerade förut på ett slutsteg jag hade monterat (i en annan bil) i skuffen. Satte dit en drossel från ett högtalarfilter och allt brum försvann. Helst hade jag velat dra egen matning direkt från batteriet till stereon och laddaren men det jobbet är övermäktigt då jag måste riva ner hela panelen för att komma åt stereons matningskablage.
Du nämner bättre jord. Det är en ganska enkel sak och testa. Jag ska lossa lite sidopaneler och se om jag kan komma åt stereons matning. Det vore ju smutt om det fungerade.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

norlin skrev: 2 augusti 2025, 08:11:27 Jag har kört många mil med telefonen laddad via en 12V till USB omvandlare och har med några billiga noname fått ett högfrekvent generatortjut som upphör när jag bytte till bättre kvalitet på omvandlaren, har inte varit med om att kabeln skapat problemet.
Har du provat med en annan USB laddare?
Har använt ett par olika men ska absolut testa det. En del kan ju ha bättre filtrering. Ska prova. En enkel sak att testa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En transformator för ljudsignalen bryter den typen av jordloopar.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

mrfrenzy skrev: 2 augusti 2025, 07:24:36 En annan lösning som man uppskattar väldigt mycket i längden: koppla in en blåtandsmottagare till AUX eller CD-växlaringången.

Den senare varianten finns till många modeller och inkluderar mikrofon för handsfreesamtal som är mycket smidigt att använda.
Hade detta förut (BT) men när laddningen av telefonen (och matningen av BT-mottagaren) fick ström från cigg.tänd.uttaget så kom brummet. Problemet är "smutsig" matning.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

gOry skrev: 2 augusti 2025, 07:52:28 Om din bil har MOST (Media Oriented Systems Transport) för entertainmentsystemet så hade jag skaffat en enhet för att koppla in mitt ljud där, blir överlägset bra ljud.
Jag är glad att bilen från 2007 har ett AUX-uttag i handskfacket. :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dalmas skrev: 2 augusti 2025, 08:20:21
mrfrenzy skrev: 2 augusti 2025, 07:24:36 En annan lösning som man uppskattar väldigt mycket i längden: koppla in en blåtandsmottagare till AUX eller CD-växlaringången.

Hade detta förut (BT) men när laddningen av telefonen (och matningen av BT-mottagaren) fick ström från cigg.tänd.uttaget så kom brummet. Problemet är "smutsig" matning.
Blåtandsmottagaren ska få både plus och minus från stereon med tvinnad kabel. Dels är spänningen filtrerad och dels kan det inte bli några jordslingor. Se exempel
https://www.aliexpress.com/item/1005008022897241.html

Bild
hsd

Inlägg av hsd »

Jag fick störningar i stereon när jag laddade mobilen med usb laddare i ciggisuttaget , helt ny laddare så jag mailade säljaren som skickade en ny och den var störningsfri
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Dalmas skrev: 2 augusti 2025, 08:21:59
gOry skrev: 2 augusti 2025, 07:52:28 Om din bil har MOST (Media Oriented Systems Transport) för entertainmentsystemet så hade jag skaffat en enhet för att koppla in mitt ljud där, blir överlägset bra ljud.
Jag är glad att bilen från 2007 har ett AUX-uttag i handskfacket. :-)
Jag har själv faktiskt eockså en Ford Focus från 2006 med CD 6000 stereon, jag köpte detta kit https://www.amazon.se/ENJOY-UNIQUE-Blue ... B07TSRT8N3
funkar okay men inget vidare ljud oavsett i denna stereo.
Jag hade störningar samma som dig tidigare, men de berodde på en dålig generator.

I min bmw från 2007 som har MOST har jag köpt ett Android auto kit från mr12volt som tar bilen in i 2025 med full integration av telefonen i bilens entertainmentsystem med digitalt ljud till slutsteget över bilens fiber.
BMW:n har också AUX i mittkonsolen, men hopplöst dåligt ljud om man kopplar in sig här tyvärr.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Jag har Ford Mondeo 2007. :-)
Jag tror grejen är att den där prylen från Amazon får matningen från samma punkt som stereon.
Min generator är helt ny. Nåt år gammal bara.
Ang. ljudkvalité. Bilens ljud i cupén vid körning ligger så pass högt så det dränker det mesta men inte generatorvinande.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

mrfrenzy skrev: 2 augusti 2025, 08:41:22
Dalmas skrev: 2 augusti 2025, 08:20:21

Blåtandsmottagaren ska få både plus och minus från stereon med tvinnad kabel. Dels är spänningen filtrerad och dels kan det inte bli några jordslingor. Se exempel
https://www.aliexpress.com/item/1005008022897241.html

Bild
Den där är ju intressant. Har Ford Mondeo. Ska man ringa nu måste jag koppla ur telefonen helt från USB-C kontakten.
Skriv svar