Äldre laptop poppade konding, värt att laga?
Äldre laptop poppade konding, värt att laga?
Hej,
Semestern har givit energi så skulle starta en äldre laptop för att se att allt fortfarande fungerar och kanske fräscha upp gulnaden. Vid omstart efter bios inställningar så pep den flera gånger och sen poppade en konding, lite effektfullt eftersom mellanslag hoppade loss!
10 år sen den var igång sist men då fungerade den problemfritt, även diskettstationen. Dos 3.0 om jag inte minns fel. Batteriet tog dock inte laddning längre trots utbyte 1993..
Frågan är om man ens ska ge sig på att byta konding, mer kan ju ha skadats samt resten av dem kanske är tickande "bomber", tänker jag rätt? Är det värt att få igång den för någon annan än mig? Museum borde väl ha gott om dem redan (denna är från 1989)? Jag behöver dock formatera den om jag ska ge bort den och det blir ju svårt utan att laga den tyvärr, lutar åt elektronikskrot..
Lite bilder:
Semestern har givit energi så skulle starta en äldre laptop för att se att allt fortfarande fungerar och kanske fräscha upp gulnaden. Vid omstart efter bios inställningar så pep den flera gånger och sen poppade en konding, lite effektfullt eftersom mellanslag hoppade loss!
10 år sen den var igång sist men då fungerade den problemfritt, även diskettstationen. Dos 3.0 om jag inte minns fel. Batteriet tog dock inte laddning längre trots utbyte 1993..
Frågan är om man ens ska ge sig på att byta konding, mer kan ju ha skadats samt resten av dem kanske är tickande "bomber", tänker jag rätt? Är det värt att få igång den för någon annan än mig? Museum borde väl ha gott om dem redan (denna är från 1989)? Jag behöver dock formatera den om jag ska ge bort den och det blir ju svårt utan att laga den tyvärr, lutar åt elektronikskrot..
Lite bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Äldre laptop poppade konding, värt att laga?
Dom blå kondingarna som är svullna på toppen är ju på god väg att poppa allihop.
M.P,
Det är alltså elektrolytkondensator i nätdelen som "poppat". De 7 st som syns på fotot kan du ju byta ut mot nya och tvätta av kretskortet kring pajade elektrolytkondensatorn med isopropanol sedan testa igen.
Det är alltså elektrolytkondensator i nätdelen som "poppat". De 7 st som syns på fotot kan du ju byta ut mot nya och tvätta av kretskortet kring pajade elektrolytkondensatorn med isopropanol sedan testa igen.
Hej, som påpekas så verkar ju fler vara på väg men å andra sidan är det ju möjligt att fixa med enkla verktyg. Frågan är ju om det är mer som pajat, det väl omöjligt att veta innan man provat.
Såg nu denna stolle som gjort en Sleeper av samma dator haha (annars verkar den inte vara mer värd än max några tusenlappar enl ebay):
https://www.reddit.com/r/sleeperbattles ... _pc/?tl=sv
Såg nu denna stolle som gjort en Sleeper av samma dator haha (annars verkar den inte vara mer värd än max några tusenlappar enl ebay):
https://www.reddit.com/r/sleeperbattles ... _pc/?tl=sv
Har hittat rätt servicemanual på nåt vintageforum, sitter 31st kondensatorer i power supply assy, återkommer om jag tar mig tid att byta..
Inte 31 st elektrolytkondensatorer, förmodligen 31 st kondensatorer totalt av varierande slag, t.ex. keramiska, folie, elektrolyt.
Senast redigerad av Haralt 1 augusti 2025, 18:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Ovanligt processorval av sharp
NEC V40 motsvarar en Intel 80188, vilken man normalt hoppade över i PC-världen.
Det gör ju datorn lite historiskt intressant, behöver inte betyda att dessa betingar högt värde, men kan ändå vara intressant för samlare.

NEC V40 motsvarar en Intel 80188, vilken man normalt hoppade över i PC-världen.
Det gör ju datorn lite historiskt intressant, behöver inte betyda att dessa betingar högt värde, men kan ändå vara intressant för samlare.
C26 bredvid den övermogna ser i alla fall ut som mogen att plockas. Eftersom den nyligen startat och målet bara är att formatera, så kunde försöka byta bara ett minimum med åtminstone alla som har böld på toppen.
rekommenderar att löda loss den svullna, tvätta rent rester av läckt elektrolyt, ersätt de bortlödda och provkör att den fortfarande fungerar innan du byter alla andra kondingarna och ev tantalerna.