Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?
Re: Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?
Vad jag fick tag på helt enkelt i en passande storlek hos den lokala affären
det är nog ingen tandrem, vissa kilremmar har tänder på insidan
men vänta nu, bilar har ingen spännare, och de spänner man inte ofta...
sätt dit och skruva fast och spänn lagomt.
sätt dit och skruva fast och spänn lagomt.
Jo, mina bilar har spännare på samtliga remmar, men varför är elmotorn lös, på videon?
Tanken var att remmen skulle spännas av motorns egen vikt, har sett det förut. Fast på kompressorer har jag bara sett stumma montage och inget som spänner sådär automatiskt.
Jag tror med en mjukstart skulle det ändå funka fastän det vänder fel väg.
E: Jag har bytt multiremmar till två bilar senaste året och de hade nog båda spännare annars.
Jag tror med en mjukstart skulle det ändå funka fastän det vänder fel väg.
E: Jag har bytt multiremmar till två bilar senaste året och de hade nog båda spännare annars.
För 30+ år sedan byggde jag mig en kompressor med en 5,5 kW-motor. Jag var rädd för att den skulle dra för mycket ström vid start med fullt mottryck som det ju praktiskt taget blir om man bara avlastar det "klena" röret mellan kompressorn och tanken. På detta rör satte jag dit en liten behållare på några liter (gjort av ett fyrkantsrör) som också avlastas när kompressorn stannar. Då hinner kompressorn gå några varv innan trycket i denna behållare blir så högt att motorn börjar belastas och strömförbrukningen vid start bör rimligtvis bli behagligt låg. Det har fungerat mycket bra.
Jag inbillar mig att en sådan lösning också skulle göra underverk på remmarnas belastning vid start. Det blir ju en form av "mjukstart" som dessutom aldrig kan gå sönder!
Jag inbillar mig att en sådan lösning också skulle göra underverk på remmarnas belastning vid start. Det blir ju en form av "mjukstart" som dessutom aldrig kan gå sönder!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Kompressortypen har jag sett en gång på biltema.
Varför har tillverkaren valt denna lösning ?
Komprimering i två steg (lågtryckscylinder och högtryckscylinder) ger högre verkningsgrad.
Varför har tillverkaren valt denna lösning ?
Komprimering i två steg (lågtryckscylinder och högtryckscylinder) ger högre verkningsgrad.
Jag har ingen aning, men jag antar den inte kan funka på annat vis då den har tre stycken intag för atmosfärisk luft. Kanske för det är ett oljefritt block?