Elektronisk grej som kan mäta EXAKT riktning till något?
Re: Elektronisk grej som kan mäta EXAKT riktning till något?
Jag tror nog att alla förstår vad TS menar. Ordet kompass nämns i det inledande inlägget, även om en magnetkompass inte var det som söktes. Vi måste inte nörda ner oss i teoretiska diskutioner om vad riktning är.
Många marinkikare har kompass infälld i optiken. Finns både digitalt och analogt. Det är inte att kalla för exakt om man kräver noggrannhet inom en grad, eller om man ser det så, det är hyggligt exakt relativt magnetiska nord-sydlinjen där man befinner sej.
Bilden nedan är från en Steiner 7x50 https://www.svb24.com/en/steiner-comman ... rsion.html
Kostar en del. Det går göra billigare då man i princip kan limma på en Silva kompass på valfri kikare. Sätt kikaren på stativ och rikta och läs sedan av kompassen.
Annat alternativ är att installera kompass-app på mobilen. Vinkelprisma sätts framför kameran så att man kan få kompass samtidigt som man håller mobilen horisontellt. Rista ett kryss i prismat. Klart.
Bilden nedan är från en Steiner 7x50 https://www.svb24.com/en/steiner-comman ... rsion.html
Kostar en del. Det går göra billigare då man i princip kan limma på en Silva kompass på valfri kikare. Sätt kikaren på stativ och rikta och läs sedan av kompassen.
Annat alternativ är att installera kompass-app på mobilen. Vinkelprisma sätts framför kameran så att man kan få kompass samtidigt som man håller mobilen horisontellt. Rista ett kryss i prismat. Klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TS är även väldigt noga med att det ska vara EXAKT, och det är där vi börjar få problem.
Om vi t.ex. tar tipset med ett kikarsikte monterat på nån form av vinkelgivare så kommer såklart kikarsiktet att väl riktat mot objektet.
Men hur väl riktad är vinkelgivaren gentemot "referensen"? Vad är referensen?
Som det redan har påpekats är även en kompass dålig på att ge ett EXAKT värde, på grund av missvisning och även på grund av lokala magnetiska störningar.
När jag låg i flottan hade båtarna såklart en gyrokompass. Gyrokompassen är ju i princip immun mot missvisning och magnetiska störningar, men den är heller inte helt inriktad mot den magnetiska nordpolen. Och det är ju normalt inte heller sjökort och kartor, de är väl normalt ritade utifrån den geografiska nordpolen.
Vill minnas att den magnetiska kompassen även regelbundet kalibrerades genom att köra längs uppmätta enslinjer.
Är avståndet mellan två objekt tillräckligt stort ger det nog bäst resultat att placera en GPS-mottare på vardera plats och räkna ut riktningen. Stora fartyg använder tydligen ibland två GPS-mottare på det sättet, en i fören och en i aktern.
Om vi t.ex. tar tipset med ett kikarsikte monterat på nån form av vinkelgivare så kommer såklart kikarsiktet att väl riktat mot objektet.
Men hur väl riktad är vinkelgivaren gentemot "referensen"? Vad är referensen?
Som det redan har påpekats är även en kompass dålig på att ge ett EXAKT värde, på grund av missvisning och även på grund av lokala magnetiska störningar.
När jag låg i flottan hade båtarna såklart en gyrokompass. Gyrokompassen är ju i princip immun mot missvisning och magnetiska störningar, men den är heller inte helt inriktad mot den magnetiska nordpolen. Och det är ju normalt inte heller sjökort och kartor, de är väl normalt ritade utifrån den geografiska nordpolen.
Vill minnas att den magnetiska kompassen även regelbundet kalibrerades genom att köra längs uppmätta enslinjer.
Är avståndet mellan två objekt tillräckligt stort ger det nog bäst resultat att placera en GPS-mottare på vardera plats och räkna ut riktningen. Stora fartyg använder tydligen ibland två GPS-mottare på det sättet, en i fören och en i aktern.
Från länken tidigare. Här är det en och samma mottagare med två antenner.
Antennerna får sedan riktas iden riktning som är intressant.
Antennerna får sedan riktas iden riktning som är intressant.
- SeniorLemuren
Så länge man bara vet att kravet är att det skall vara en exakt riktning så kan man ju sluta fundera på en lösning. Det går inte att få en EXAKT riktning, allt blir ett närmevärde. Vad TS behöver ange är hur många decimaler han anser att han behöver.
- Mizzarrogh
Måste instämma med det E Kafeman sade, optiska instrument av hög kvalitet kostar kaffepengar på tex tradera just nu, typ ett par hundralappar.
Jag har flera själv, de har inte förändrats mycket sedan 1700 talet funktionsmässigt.
Exakt som han sade så kalibrerar man in instrumentet på plats med hjälp av ett inbyggt vattenpass, man vrider i X-Y tills det stämmer exakt.
Vill man bara ha en rak bana i ställetför ett helt plan kan man byta mätstickan mot en diopter (kan du tex göra en bricka av plåt eller plast med en V formad skåra om dun inte finner en "riktig"), detta användes tex av banverket för att rikta räls på långa sträckor. (Jag använder det själv)
Jag har flera själv, de har inte förändrats mycket sedan 1700 talet funktionsmässigt.
Exakt som han sade så kalibrerar man in instrumentet på plats med hjälp av ett inbyggt vattenpass, man vrider i X-Y tills det stämmer exakt.
Vill man bara ha en rak bana i ställetför ett helt plan kan man byta mätstickan mot en diopter (kan du tex göra en bricka av plåt eller plast med en V formad skåra om dun inte finner en "riktig"), detta användes tex av banverket för att rikta räls på långa sträckor. (Jag använder det själv)
Jag är enig med Nerre: 'EXAKT' är ett farligt ord!
Det går rent faktisk inte att uppnå en EXAKT riktning då det ju är en analog sak och den kan inte i alla lägen beskrivas med siffror.
Upplösningen är alltså inte oändlig vilket är ett måste om det ska vara EXAKT.
Jag kan förstå frågan och läser den som: "Hur kan jag mäta riktningen med god precision?"
Sedan får TS definiera vilken upplösning som behövs.
Om det t.ex. är riktningen till utedasset behöver noggrannheten vara "ditåt".
Är det istället raka linjen till Eiffeltårnets västra fundament och man utgår ifrån Arjeplogs bymitte, behövs en del decimaler för att komma rätt.
Det går rent faktisk inte att uppnå en EXAKT riktning då det ju är en analog sak och den kan inte i alla lägen beskrivas med siffror.
Upplösningen är alltså inte oändlig vilket är ett måste om det ska vara EXAKT.
Jag kan förstå frågan och läser den som: "Hur kan jag mäta riktningen med god precision?"
Sedan får TS definiera vilken upplösning som behövs.
Om det t.ex. är riktningen till utedasset behöver noggrannheten vara "ditåt".
Är det istället raka linjen till Eiffeltårnets västra fundament och man utgår ifrån Arjeplogs bymitte, behövs en del decimaler för att komma rätt.
japp, elektronikforumet och saker som "exakt", kan ge flera timmar popcornsätande underhållning
men dom flesta härinne verkar vara inne på ungefär samma sätt
bara frågan om hur exakt defineras av trådskaparen ? ?
jag har svårt att rikta bättre än 0.001 grad i verkligheten
kräver goda synförhållanden och något skarpt nog att rikta mot

men dom flesta härinne verkar vara inne på ungefär samma sätt
bara frågan om hur exakt defineras av trådskaparen ? ?
jag har svårt att rikta bättre än 0.001 grad i verkligheten
kräver goda synförhållanden och något skarpt nog att rikta mot
I vilken riktning sitter dubbel?
skylten är vänd mot punkten, exakt riktning står i punkt beskrivningen