Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?
Re: Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?
YD-start kräver en 400/600V motor, inte så vanliga idag.
Enklaste mjukstarten är 2 kontaktorer, 2 effektmotstånd och 1 tidrelä.
Enklaste mjukstarten är 2 kontaktorer, 2 effektmotstånd och 1 tidrelä.
Det där lät ju lite som vad jag tänkte med NTC motstånd, fast jag tänkte alla tre faser. Vad blir resultatet av att endast ha motstånd på en fas? Man tappar kanske inte lika mycket vridmoment?Prins Valiant skrev: ↑24 juli 2025, 13:44:36 Det finns ju en gammal "mjukstartare" som kallades Kusa-motstånd. Man la ett kraftigt trådlindat motstånd i serie med 1 av faserna. Dessa kan man ju sedan med hjälp av en tidsstyrd kontaktor koppla förbi.
Har ingen aning om hur man väljer rätt resistans, men kanske någon vet?
Inte lätt att hitta på webben, men detta är något:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... altung.svg
https://sick-fm.de/m/as-kurz-3.html
Enligt tyska texten kan man tydligen gå upp till 2kW motoreffekt med 1 motstånd, vid högre effekt, motstånd i varje fas.
Nån som har en gissning hur de kinesiska mjukstartarna funkar?
-
Jag hittade en bra beskrivning på hur en kinesisk mjukstartare (kanske) arbetar. Oavsett vad, så gäller beskrivningen rätt bra hur det fungerar.
https://www.xichielectric.com/sv/news/w ... s-it-work/
En vanlig princip är att man på ett eller annat sätt, exempelvis med en TRIAC, släpper igenom en del av sinusvågen . Därefter ökar denna del av sinusvåg till att bli hela sinusvågen. Slutligen, för att det ej skall vara något spänningsfall över TRIAC brukar man koppla över den med ett internt relä. Så jobbar exempelvis Gavazzi. I dessa har man TRIAC i 2 av de tre faserna, Den tredje går direkt till motorn.
När det gäller Kusa-motstånd måste man tänka på att detta är ej en bra lösning på motorer som startar mot fullast, eftersom det reducerar startmomentet, kanske så lågt att det ej börjar snurra.
Många mjukstartare bygger på principer som är beskrivet i artikeln. Dock kan jag säga att kinesiska frekvensomriktare har blivit så pass billiga att de ofta kan ersätta en traditionell elektronisk mjukstart till samma, eller lägre pris.
https://www.xichielectric.com/sv/news/w ... s-it-work/
En vanlig princip är att man på ett eller annat sätt, exempelvis med en TRIAC, släpper igenom en del av sinusvågen . Därefter ökar denna del av sinusvåg till att bli hela sinusvågen. Slutligen, för att det ej skall vara något spänningsfall över TRIAC brukar man koppla över den med ett internt relä. Så jobbar exempelvis Gavazzi. I dessa har man TRIAC i 2 av de tre faserna, Den tredje går direkt till motorn.
När det gäller Kusa-motstånd måste man tänka på att detta är ej en bra lösning på motorer som startar mot fullast, eftersom det reducerar startmomentet, kanske så lågt att det ej börjar snurra.
Många mjukstartare bygger på principer som är beskrivet i artikeln. Dock kan jag säga att kinesiska frekvensomriktare har blivit så pass billiga att de ofta kan ersätta en traditionell elektronisk mjukstart till samma, eller lägre pris.
-
Ett effektmotstånd som klarar 1000W i 3 sekunder är inte särskilt stort.
Men om det inträffar ett fel på en kontaktor eller tidrelä så ligger motståndet konstant inkopplat.
En sådan anordning skulle knappast klara S-märkningen.
Att använda en eller 2 triacar är betydligt säkrare.
Vanligtvis är mjukstartare bara 2st triac som gradvis stegar upp spänningen på två faser från noll till max. Tredje fasen är direktansluten. Så ser det ut i många Nibe värmepumpar till exempel
Om man gör mjukstartare av resistor+kontaktor ska den skyddas av PTC eller säkring.
Om man gör mjukstartare av resistor+kontaktor ska den skyddas av PTC eller säkring.
-
Mycket lätt att använda frekvensomriktare. Man programmerar den till att starta när en viss plint aktiveras. Då ställer man in att den skall gå från exempelvis 0-50Hz på 5 sekunder. När plinten öppnas, rampar den lugnt ner från 50Hz till 0 och stannar. Enklaste kinamodell funkar bra, men den måste klara motorns effekt.
Hjälper säkert men en sån är minst 100€ så det vill jag inte betala. Har justerat lite för mera bältesspänning och det verkar fungera bättre nu så ingen kris. Att göra nånting med triac eller kanske SCR låter som det kunde vara intressant också, för lärandets skull.
Här kan man se kompressorn starta, inkl. en gång då bältet hoppade av. Det funkar att hålla fast motorn men behöver nog komma på nånting bättre än en tving...
din remspännare är på fel håll
den ska vra så att när det startar skall den spänna remmen hårdare istället
med den geometrin, då vara på andra sidan kompressorblocket
den ska vra så att när det startar skall den spänna remmen hårdare istället
med den geometrin, då vara på andra sidan kompressorblocket
Jaså jag tänkte då den roterar motsols så då skulle det spänna då den drar igång, så för att det här ska funka måste den rotera medsols menar du? Eller blocket och motorn svängas om. Lättast är nog att göra den stum då tror jag.
man kan sätta en maxbegränsning som gör att motorn inte kan resa sig så mycket
men blir remslitage om den börjar slira, och man måste kolla på detta och justera hela tiden
men blir remslitage om den börjar slira, och man måste kolla på detta och justera hela tiden
det där funkar ju inte, sätt fast motorn i plattan och sätt en rem som är litet för lång och sätt en fjäderbelastad trissa på undersidan som trycker remmen uppåt.
det enda uppgiften den får är att ta bort slacket som blir när remmen med tiden slits.
annars får du hålla på att spänna den hela tiden.
typ en sådan:
https://www.reservdelaronline.se/spaenn ... 84-01.html
och en dragfjärder på ett smart sätt....
det enda uppgiften den får är att ta bort slacket som blir när remmen med tiden slits.
annars får du hålla på att spänna den hela tiden.
typ en sådan:
https://www.reservdelaronline.se/spaenn ... 84-01.html
och en dragfjärder på ett smart sätt....
Jag tror jag börjar med att fästa motorn så ska vi se hur snabbt det slits.
Varför kör du med tandrem istället för kilremmar?