Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Lödning vet jag inte om, men kanske lite överlapp, det närmaste är väl gassvetsning annars.

Jag använde sedan tigsvetsen, jag fick värmedistortion så jag använde tiggen för att värma områden och låta dem krympa. Detta är en video i ämnet som är väldigt intressant. Den här snubben har få videos, men alla är hög kvalité. Hans video om att skava stål var guld värd för mig för några år sen.

Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag lappat ihop det stora hålet också

Bild

Bild

Bild

Jag ser det är några små hål kvar att punkta men det är därför det finns glasfiberspackel hehe, eller nä man måste väl orka...

Svetsfogarna n på andra sidan skärmen är nerslipade, jag gick över fogarna med tigfacklan och sänkte in dom i metallen, det funkade men blev lite mycket värme kanske i metallen för det började bukta upp i mitten av plåten, jag åtgärdade det med tigfacklan också.

Bild

Nu har jag börjat med spacklandet fast det är 30+ grader idag så det är lite småjobbigt att jobba utanför. I skuggan går bra med en lätt bris.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag haft en liten paus, men idag tog jag och målade ena skärmen med epoxigrund.

Bild

Bild

Och det var inte allt för idag, en person påväg från norra finland till södraste finland stannade på vägen förbi och sålde mig dessa länkarmar i alu:

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag målat skärmarna efter en massa preppjobb.

Innan målning blev de våtslipade till P600

Bild

Bild

Bild

Och idag efter jag lagt ner färgen

Bild

Bild

Bild

Det blir inte helt perfekt men då jag saknar ett riktigt målningsbås får jag nöja mig med att allt inte blir helt perfekt.

Jag ska nu låta färgen torka några timmar sen blir det klarlack.

Jag har också köpt nya vindrutetorkar armar från en V70, samt nya lister för A-pelarna.

Jag hade hört att V70 listerna skulle va lite annorlunda i designen och förbättrade men de ser ut som kopior av 850 listerna, fast hela, bilen är smutsig och listerna lika så men det är en förbättring mot de gamla. Torkar-armarna ser dock annorlunda ut, lite maffigare. De på 850n brukar bli böjda och så lyfter torkarna från rutan. Går att böja tillbaka och så håller det väl några år till. Men jag bytte till V70 modellen då jag ändå köpte listerna.

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu är inte jag något proffs på lack eller så, foton kan ju lätt lura en.. Men jag tycker det där ser löjligt snyggt ut!

Om det inte blir perfekt, färgskillnad mot resterande eller så.. måla om hela bilen då :D :P
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja det syns inte på bilderna men jag går runt och ser små ställen där det inte blev riktigt bra, ett damkorn eller nåt fel i det underliggande förarbetet som jag missat. Jag tror inte det kommer märkas så mycket sen, får man hoppas.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

toffie skrev: 23 augusti 2025, 11:20:26 Nu är inte jag något proffs på lack eller så, foton kan ju lätt lura en.. Men jag tycker det där ser löjligt snyggt ut!

Om det inte blir perfekt, färgskillnad mot resterande eller så.. måla om hela bilen då :D :P
Instämmer med toffie, mycket bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tack men det höll på att gå åt helvete. Fick sanda och måla om en sektion, verkade ha blivit för mycket färg i ett hörn.

Sen gjorde jag en "drop coat" som är till för at höja metallic effekten, drar ner trycket i sprutan och ökar avståndet.

Bild

Bild

P.g.a. allt detta blev det inget av med klarlacken ikväll men det går att göra i morgon.

Jag tittar på denna video också, funderar på att göra nånting liknande.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Skulle själv behöva lacka lite på min 850.
Främst huv och bakluck pga dom tidstypiska klarlacksläppen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

De har ganska billiga vita presenningar på biltema så det borde gå att slänga ihop nåt ganska lätt.

Idag efter några lager med klarlack

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag är ganska nöjd men har nog jobb framför mig ännu med att få bort dammkorn som landade på lacken. Våtslipning och polering alltså.

Också bytt torkararmarna till V70 modeller, åtminstone plockade jag dom av en V70:
Bild

Sen har jag gjort den där modden och seriekopplat en till pump för spolarsystemet. Fast det gjorde ingen skillnad först, så jag plockade av alla slangar ända tills munstyckena och rengjorde dom och blåste dom rena med vatten och tryckluft. Efteråt var det rejält med sprutt i dom.
Bild

Det här reläet som jag lade bakom kylaren så ger ström åt den andra pumpen. Reläet spole är vampyrkopplat på OEM pumpen så de aktiverar samtidigt.

Bild
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag tycker nog att lacken blev helt ok. Ett varv med polertrissa så är det kanon. Antar att du klarlackar över ?

Spolare ja. Mycket vanligt att de sätts igen av grus och annat. SAAB hade under några år ett filter i inloppet till spolartanken och med den bilar hade jag aldrig npgra igensatta munstycken. Saknas det kan man montera ett bränslefilter efter spolarpumpen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Smart idé att använda bränslefilter.

Förresten, vet inte hur det är på 850 men C70/S70/V70 är ökända för att förbruka stora mängder spolarvätska. Det kan vara värt att överväga att göra lite lobotomi på elektroniken så att stråklastarspolarna inte körs så ofta. Typ de körs ofta och länge på C70/S70/V70.

Bonus: Jag tror att det är en bra idé att sätta en extra knapp som gör att man kan köra endast spolarna utan torkarna, för att kunna blöta ner rutan ordentligt innan man kör torkarna om den är smutsig, för att undvika att man drar runt torr smuts. Vet inte om detta faktiskt hjälper eller inte, men det känns åtminstone som en bra idé.

(Generellt sett så är det nog bekvämt med automatiken som kör torkarna när man kör spolarna på "moderna" bilar, men ibland känns det som att äldre bilars avsaknad av automatik faktiskt var en fördel ibland).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

På 850n är strålarna inte aktiva längre än man själv håller tillbaka spaken, desto värre är det med antalet gånger som torkararmarna ska röra sig. Men jag har redan en fix för det i formen av ett nytt relä. Bara jag skulle orka installera det. Fast jo det åker en massa vätska i snabb takt. Jag tänkte jag ska byta ut de här två strålarna mot dushmunstycken istället. Tror det blir bra då jag har extra tryck i rören dessutom.

Petertub, jag kommer slipa med sandpapper från 1500 - 3000 korn och sen polera. Det syns inte på bilderna men det är punkter som behöver tas ner, dust nibs kallar de dem på engelska, man ser och känner dem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. På C70/S70/V70 så är det nån timer som håller reda på hur länge sen man körde spolarna sist, och om man inte kört dem "på en stund" så kör den också strålkastarspolare+torkare en rejäl stund. Man kan spara en del vätska genom att ta bort torkarna och vika slangarna och sätta buntband över dem så att det inte kommer fram nån spolarvätska...

Jag tror att jag skulle ha haft nytta av strålkastartorkare 1-2 gånger i hela livet... Typ extrem blötsnö som satte sig på strålkastarglasen under körning hände typ 1-2 gånger med en Granada på 90-talet...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Eller så kopplar man ur kabeln till den pumpen som spolar lyktorna.
Själv har jag programmerat bort den funktionen på min bmw, men på många bilar så går de bra att släcka ljuset under tiden man spolar rutan så kör den inte spolningen på lyktorna.
Skriv svar