Jag kommer fixa så jag får mera bältesspänning men jag tror ändå att en mjukstartsmodul vore en bra sak för bältets livslängd och så det inte är så våldsamt varje gång den startar. Det är inte mycket som behövs heller, så lite som en sekunds upprampningstid tror jag skulle duga.
Alternativ #1 är att köpa en färdig modul. På ebay t.ex. kan man hitta kinesiska mjukstartare.
https://www.ebay.com/itm/388744817804
Fast om det är nånting att lita på det vet jag inte. Ingen aning om på vilken princip denna ens funkar, baserat på namnet kan jag gissa den använder optocouplers nånstans i kretsen.
Alternativ #2 är att bygga en egen modul, det kanske kunde vara ett kul projekt.
Fast hur skulle man bygga en sådan modul?Kanske NTC motstånd och ett tidsrelä för varje fas, så när motorn slås på så körs den via NTC motståndet och sen efter t.ex. en sekund slår reläet förbi motståndet och motorn kör på full styrka. Jag tror detta kunde funka, men det svåra är väl att klura ut rätt sorts NTC motstånd. Kanske inte så effektivt, men robust och simpelt.
Jag har googlat runt lite och sett varianter där man kör med triac och hackar upp sinusvågen, eller en PWM. Fast de verkar alla ganska komplicerade. Är det nån som har nåt bättre förslag?
Kompressorn ifråga:

(bilden lite gammal, remskivan är bytt bl.a.)