Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?

Inlägg av DennisCA »

Ja situationen är att jag har ett kompressorblock som drivs av en 4kw motor och starten är ganska våldsam, en gång har bältet slungats av.

Jag kommer fixa så jag får mera bältesspänning men jag tror ändå att en mjukstartsmodul vore en bra sak för bältets livslängd och så det inte är så våldsamt varje gång den startar. Det är inte mycket som behövs heller, så lite som en sekunds upprampningstid tror jag skulle duga.

Alternativ #1 är att köpa en färdig modul. På ebay t.ex. kan man hitta kinesiska mjukstartare.
https://www.ebay.com/itm/388744817804

Fast om det är nånting att lita på det vet jag inte. Ingen aning om på vilken princip denna ens funkar, baserat på namnet kan jag gissa den använder optocouplers nånstans i kretsen.

Alternativ #2 är att bygga en egen modul, det kanske kunde vara ett kul projekt.

Fast hur skulle man bygga en sådan modul?Kanske NTC motstånd och ett tidsrelä för varje fas, så när motorn slås på så körs den via NTC motståndet och sen efter t.ex. en sekund slår reläet förbi motståndet och motorn kör på full styrka. Jag tror detta kunde funka, men det svåra är väl att klura ut rätt sorts NTC motstånd. Kanske inte så effektivt, men robust och simpelt.

Jag har googlat runt lite och sett varianter där man kör med triac och hackar upp sinusvågen, eller en PWM. Fast de verkar alla ganska komplicerade. Är det nån som har nåt bättre förslag?

Kompressorn ifråga:
Bild
(bilden lite gammal, remskivan är bytt bl.a.)
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Bygga en egen mjukstartare, eller köpa från kina?

Inlägg av DennisCA »

SCR eller tyristorer ser ju intressant ut, ser också ut som de funkar som så att de hackar upp sinusvågen. Baserat på vad jag ser sätter man en SCR på varje fas och sen styr man dom via nån PWM liknande mekanism som rampar upp från 0-100% över en viss tid. Sen kan man ha ett relä som kopplar förbi dom helt så dom inte är i konstant användning. Kan hända jag misuppfattat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En helt vanlig YD-start sitter ju på tusentals kompressorer, det skulle lugna ner det en hel del.

Lägg gärna in en bild på motorns typskylt så kan man se hur den är lindad.

Den kinesiska mjukstartaren var misstänkt billig, om man ska använda den kan det vara bra idé att sätta motorskyddet mellan mjukstart och motor.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Min enda erfarenhet av Y-D start är sånt som man manuellt kopplar om, finns det sådana med automatik?

Har inte bild på märkplåten just nu, men motorn är för tillfället kopplad i Y-läge så jag tänker detta är en 230/400V motor och inte en 400/690 motor, så då funkar väl inte Y-D start.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är jättevanligt. Finns såklart att köpa men du bygger det enkelt av två kontaktorer och ett tidrelä. Bonuspoäng om du klickar dit en hjälpkontakt NC på varje kontaktor så man kan förregla att de är igång samtidigt

Bild
"Hovedrelä" i bilden kan ju vara din tryckströmbrytare eller befintlig startkontaktor.

Tyvärr går det inte med 230/400V-motor nej.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja det låter ju bra och enkelt, hade inte tänkt i de banorna då jag haft nån mental association av Y-D start som nånting riktigt primitivt och manuellt. Men tror inte det kommer gå nej på denna motor.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

det ser inte ut som att det finns tryckavlastning på komressorn utan att den startar mot fullt mottryck. Det gör starten våldsammare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja tryckavlastning är jätteviktigt, om du saknar det kommer det göra jättestor skillnad.

En annan sak jag ser är att det är ganska långa och klena slangar på utgående, det kanske inte har stor påverkan på starten men det ökar lasten mer än man tror.
Man vill ha så grovt och kort rör som möjligt från utgående till tanken, detta eftersom flödet kommer i pulser och är väldigt högt när kolvarna närmar sig TDC.
Jag har själv sett en ny kompressor smälta kolvarna för utgående slang var dimensionerad efter medelflöde, inte tryckpulserna.
En liten bufferttank vid kompressorblocket kan avhjälpa det då den fångar upp tryckpulserna.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Men det finns nog en avlastningsventil, den är på insidan. Starten är våldsam för motorn är så stark att den går från 0 till 2800 rpm omedelbums. Inte för att det är mottryck.

Slangarna är 10mm ID tills fördelaren sen 19mm ID. Det blir ganska mycket volym tycker jag, bör funka som en liten buffertank.
Senast redigerad av DennisCA 24 juli 2025, 12:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tryckavlastning är alltså en ventil inbyggd i tryckströmbrytaren. Samtidigt som kompressorn stängs av släpper den ut trycket från kompressorblocket.
En backventil hindrar att luft kommer tillbaka från tanken.

Det kräver att tryckströmbrytaren sitter nära kompressorblocket och att det går ett rör in i brytaren.

På större installationer är det en magnetventil som får ström samtidigt som kontaktorn.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag vet vad en tryckavlastningsventil är. Den sitter på insidan och hela slangen därifrån ut så töms på övertryck då den stänger. Den funkar också som backventil i ett.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

10mm slangar låter alldeles för lite för en 4kW kompressor

Kolla här på en annan 4kW kompressor: https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... -200c-55tk
Det sitter ett jättegrovt rör precis vid vid cylindern för att jämna ut tryckstötarna, sedan ser det ut att vara ca 25mm ned till tanken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det där blocket verkar ge 495l/min medan detta är klassat för 355l/min så det är större kapacitet. Det där har också bara en cylinder medan kapaciteten 355l/min här delas på tre stycken cylindrar. Så jag är inte förvånad att det behöver grövre slang/rör.

Blocket är originellt speccat för en 3kw motor om jag kommer ihåg rätt, men jag tog det jag hade tillgängligt och det närmaste var denna på 4kW.

För skojs skull frågade jag om ChatGPT kunde räkna ut om 10mm slangar räckte för ett 355l/min block med tre cylindrar och det tyckte det var acceptabelt. Så jag har AI på min sida :rofl

Man kan ju se 19mm slangen som en tryckutjämnare tycker jag, flexibel och den är 2m lång dessutom.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Det finns ju en gammal "mjukstartare" som kallades Kusa-motstånd. Man la ett kraftigt trådlindat motstånd i serie med 1 av faserna. Dessa kan man ju sedan med hjälp av en tidsstyrd kontaktor koppla förbi.
Har ingen aning om hur man väljer rätt resistans, men kanske någon vet?
Inte lätt att hitta på webben, men detta är något:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... altung.svg
https://sick-fm.de/m/as-kurz-3.html

Enligt tyska texten kan man tydligen gå upp till 2kW motoreffekt med 1 motstånd, vid högre effekt, motstånd i varje fas.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

DennisCA skrev: 24 juli 2025, 09:30:16 SCR eller tyristorer ser ju intressant ut, ser också ut som de funkar som så att de hackar upp sinusvågen. Baserat på vad jag ser sätter man en SCR på varje fas .
Det finns mjukstartare med triac i endast en av faserna och med triac i två av faserna. Triacarna arbetar med fasvinkelstyrning och inte med pulsbreddsmodulering.
Att använda Y/D start utan tryckavlastning kan medföra att kompressorn ej orkar igång.
Skriv svar