Motoriserad glidpotentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Motoriserad glidpotentiometer

Inlägg av Glenn »

Ja, framför allt kan du inte se med ögat vad dom står på för volym, dessutom får man sällan samma känsla i dessa, och ofta problem med att man inte kan snurra för snabbt eller för längsamt (detta är väl mer ett mjukvarumässigt problem dock.)

..Sen fungerar det ju dåligt om man använder skjutpotar också.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kan använda skjutreglage med t.ex. vridpotentiometrar!

Man sätter en "polagris" på vridpottens axel, med axeln löpandes längs med skjutreglaget, och så tar skjutreglaget tag i "randen" på "polkagrisen" och roterar potentiometern.

Tror det blir mer mekaniskt glapp än med riktiga skjutpottar. Å andra sidan så blir det lätt att göra det slutet och bättre dammskyddat än vanliga skjutpottar.

Philips gjorde detta på vissa PA-förstärkare förr. Typ tänk såna för 50/100V linjehögtalare.

Det hjälper ju inte att en rotary encoder inte kan fås att röra reglaget när annan mjukvara uppdaterar dess läge, men ändå.

P.S. om rotary encoders som allmänt säljs är usla så kan man ta delar från en klassisk kul-mus.

En variant som jag tror förekommer på vissa mixerbord är LED-stapel som visar mjukvarans läge, och när man rör reglaget så "tar det tag i" faktiskt inställning.

Håller dock med om att det är bättre känsla med riktiga motorpottar.

Vad sägs om att ändra designen på gitarrpedalerna? Om de inte belastar gitarrens pickup direkt utan buffrar signalen så kan man justera alla motstånd, kondingar osv så att man får samma resultat med pottar med lägre resistans. Undantaget är specialkomponenter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Electrikit säljer sån där Bourns motoriserad skjutpotentiometer. Väldigt lyxiga grejer.
Rockdraget

Inlägg av Rockdraget »

Lösningen på problemet blir troligtvis att använda 270⁰ rc servo samt axelkoppling till vridpottarna. Då blandar jag inte in någon annan elektronik i mina analoga kretsar. Det har vart min tanke från början.
Tycker dock att när det finns en färdig lösning med motorpotentiometrar, så hade jag velat använt det.
Dock hittar jag ju inte med mina värden jag vill ha till ett rimligt pris. Sen har jag ju en parameter till. att de måste vara snabba i rörelsen. Då de kommer att användas i realtid via min fotrörelse. Därför hade motorpottar funkat väldigt bra.
Min tanke va att jag kunde köpa 2st 10k på electrokit. Och sedan "bara" :roll: bytt ut själva skjutpotten/kolbanan mot ett par vanliga skjutpottar men mina värden på A100k samt en B250k.
Det va egentligen huvudfrågan.
Mvh Peter
Skriv svar