Reparation av Pioneer VSX-409RDS DSP receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Reparation av Pioneer VSX-409RDS DSP receiver

Inlägg av Glenn »

Ja, nu när jag har lyckats fixa yamaha den A-1060 jag fick i våras så har den tagit plats i stereostapeln.

Den som fick lämna platsen var en pioneer VSX-409RDS digital signal processor.

Det är alltså en AV-receiver med surround, vilket var dolby pro logic på den tiden.

Jag har egentligen aldrig gillat denna, min "ungdoms" reciever började ju trassla (finns en annan tråd om denna med) för typ 30(?) år sen
och jag skrev nån tråd på nåt forum (på zatzy tror jag nästan.. ett bilforum) där jag undrade vad man skulle köpa för nåt, för
min plan var att köpa en ny förstärkare, gärna med surround för det var ju så man ville ha det på den tiden, koppla TV'n i pojkrummet
till förstärkaren.

Då skickade nån ett privat meddelande om att han just köpt en ny förstärkare och erbjöd mej att köpa hans gamla billigt,
det var denna då, och jag köpte den, typ nyskick, med kartong, manual, fjärr och till och med originalkvitto.
Tror max den var ett par år gammal då, jag har för mej den såldes ny fortfarande och jag fick den för ett mycket bra pris.

Det var först när jag lyft ur den gamla stärkaren och ställt dit denna och skulle koppla in allt jag insåg att denna saknade
RIAA-ingångar, så jag kunde inte koppla in min vinylsvarv :/

I alla fall funkade den bra och jag använde den mestadels som audioförstärkare, men efter kanske 5 år så blev det strömavbrott
och plötsligt hade den glömt alla minnen, alltså radiokanaler och inställningar. Det gjorde också att den alltid
startade på ljudvolym 0. Jaja, det gjorde inte så mycket tyckte jag.

Den följde med i ett par flyttar och för typ 10 år sen fick den ett annat mycket värre problem, nämligen att volymkontrollen
började bete sej mycket irriterande, när man vred på den hoppade ljudvolymen helt slumpmässigt, alltså den kunde hoppa
från noll till max bara man rörde volymratten, INTE bra.. i bröjan funkade dte att vrida riiiiktigt sakta men sen slutade det funka också.

Lyckligtvis fanns ju fjärrkontrollen och där funkade det som avsett.

Men, nu tänkte jag altlså försöka fixa denna.

Det är egentligen bara två fel, att den tappar minnet, och vad värre är, att rotationsencodern till volymen är dålig.

Med maximal tur så är det ett backupbatteri eller en backupkondensator som behöver bytas för det förstnämda,
och sen rengöring av eller byta av rotationsencodern för det andra.

Hittade servicemanual här: https://elektrotanya.com/pioneer_vsx-409rds_sm.pdf ..men den gav noll hjälp i felsökningshänseende,
däremot bra scheman osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Reparation av Pioneer VSX-409RDS DSP receiver

Inlägg av Glenn »

20250723_213821 (Large).jpg
Sådär ser den ut, ja den är lite våt pga att jag dammtorkade den.
20250723_213830 (Large).jpg
betydligt enklare uppbyggd än A-1060'n
20250723_214513 (Large).jpg
Usch, förstärkarmoduler.. inte kul, dock är väl det själva förstärkaren och den delen fungerar ju.
20250723_214425 (Large).jpg
Oväntat enkelt att få loss "volymkortet", fick plocka bort ratten, lossa fronten och sen två skruvar, dumt nog verkar inte det som ser ut som en kontakt vara en kontakt utan snarare en lödplint. Jaja, det är tre ledare att löda loss isåfall.

Encodern vete sjutton om man kan hitta, den är extremt trögvriden (för att få "känsla" antar jag) och har lång D-formad axel, men annars är den nog väldigt standard.

Får se om den går att få isär, jag har rengjort encoders förr. (jag har också misslyckats med det förr..)

Tyvärr hittade jag inget som såg ut som en backupkonding eller batteri när jag ögnade igenom schemat.. :/ ..kan det vara nåt sönderskrivet flash ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Intressant sammanträffande. Har precis fixat två encoders med samma symtom.
De är väldigt lätt att demontera. Fettet de använt till axeln blir extremt klistrigt och segt.
Jag ersatte med vitt vasselin.
Rengjorde kontakterna med fiberpenna och kontaktspray.

Backupkondingen är C404 (0.047F 5.5V)

2025-07-24_040238.png
Senast redigerad av Danny 24 juli 2025, 04:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Roligt att du tagit dig an nytt rep projekt :) :tumupp:

Första gången jag sett Pioneer förstärkarmoduler.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur sjutton hittade du backupkondingen ? och förstod att det var det ?

Känns ju som att den borde vara boven, ska försöka hitta den fysiskt och löda loss och mäta så får vi se.

Ja, encodern kanske inte ska gå så trögt, jag minns inte riktigt hur det vqr när den var "ny".. men jag ska försöka få isär den och rengöra,
det har funatr förr, de gångerna jag misslyckats har det ofta varit så att det sprätt iväg delar, men jag har faktiskt en sony microstereo
där felet återkom några evckor efter rengöringen, men jag kasnke rengjorde dåligt bara.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

C404 verkar ju sitta i "front assy" f.ö, som också varkar vara dem krångligaste delen att plocka isär, men men det ska nog gå bra :)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag letade upp den i komponentlistan :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jahaja..

Det var oväntat enkelt att få isär front-assyn, typ 12 skruvar och ett par snäppfästen, sne koppla ur ett gäng flatkablar.

Fick lossa på lite andra kort (IR-modul, powerknapp, hörlursuttagskort) också för att dom inte gick att koppla isär utan lödning.

Här är boven:
20250724_151808 (Large).jpg
20250724_151816 (Large).jpg
Jättesvårt att fota men man kunde tydligt se att den hade läckt, var illaluktande gucka i en pöl omkring den, dock knappt några skador,
man kan se att ett par trådar är lite oxiderade, men det verkade inte ha trängt ner genom kortet till sidan med komponenter.

Torkade rent med isopropanol i alla fall..

Däremot såg jag detta..
20250724_203419 (Large).jpg
Svårt att se där med, men det var en mjölkig beläggning på insidan av fönstret, jag har torkat lite med en trasa där det är "smuligt"

Det lär ju vara ångor från den trasiga kondingen som sitter precis under där ?

Torkade rent med vatten bara och det blev helt ok.
20250725_005603 (Large).jpg
Sen letade jag lite i gömmorna och hittade rätt typ av backupkonding.. eller nä, fel typ men rätt värde, och den gick att knöla dit med lite besvär..
20250725_003322 (Large).jpg
Sen bände jag upp encodern, den var större än de som jag jobbat med förut så det var enklare att hålla på med, fettet i den var riktigt skumt,
det blev långa trådar av det, så det slutade med att jag tvättade bort allt och gjorde rent med isopropanol.
20250725_003505 (Large).jpg
Observera även oxiden på såväl encoderskivan som på alla kontaktytor.

På kontaktytorna var det lätt att polera bort, men encoderskivan var svår, jag vågade inte använda
glasfiberpenna eller 2000-papper, utan jag lät den ligga och dra i "oxide clean" i några minuter och gned sen med topz,
inte perfekt men acceptabelt..
20250725_004924 (Large).jpg
Ytterringen fick jag inte 100% ren, men den används inte i själva enocern, jag förstår faktiskt inte riktigt vad den är bra för, skärmning ?
dess "finger" är bara jordat i encoderns ytterhölje och det är inte ens inkopplat i förstärkaren.

Men vad ska man smörja med då ? ..nu var ju allt torrt, och innan var den ju fylld med det skumma sega trådiga fettet.

Ja det finns säkert specialfett, men sånt har man ju inte, så jag smorde in både axel, kontaktyror och håligheten med...
20250725_005400 (Large).jpg
Jajamän, bosch polfett för bilbatterier :)

Kanske inte anpassat för plastaxeln men det får la gå.

Så blev det..
20250725_005207 (Large).jpg
Tryckte ihop den igen och den evrkade sitta.

Satte ihop allt utom "toppkåpan" och kopplade in strömmen..

heldött..

Efter lite koll så insåg jag att jag hade missat en av flatkablarna till frontpanelen, efter att den var inkopplad startade den.

Funkar den då ?

Ja, volymratten som var det största problemet fungerar helt klockrent, lyckas inte provocera fram fel hur jag än rattar, yes!

Minnena vete sjutton.. Jag minns inte riktigt hur man lagrar kanaler (har ju inte funkat på massor av år), ska leta rätt på manualen och kolla, men den
verkar inte minnas mina försök.. oklart om det är SBS eller om kondingen inte kunnit ladda, eller om det är nåt annat fel.

Backupkondingen var ju otvivelaktigt paj iaf, behövde inte mäta för att konstatera att merparten av dess elektrolyt numera befann sig på kretskortet..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har f.ö inte testat den "på riktigt" eftersom jag inte har några högtalare på bänken där den står, vilket känns väldigt fel,
jag är "upplärd" att man aldrig får köra en förstärkare utan last på högtalarutgångarna, men det är väl egentligen mest aktuellt för rörförstärkare.

Ska testköra den på riktigt i morgon eller så.

..Om nån blev avundsjuk på den gröna lilla skruvmejseln där är det en jag haft sen typ 80-talet, tror jag vann den på gröna lund eller nåt ;)
hittade den nyligen i en låda när jag röjde i garaget..
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

För att memorera en frekvens tror jag att man håller intryckt minnes knappen
en stund och då skall en siffra blinka och då väljer man en siffra och trycker på minnes knappen igen
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja det var inte så jag gjorde, ska testa det med, eller googla fram manualen för pappersmanualen låg inte där jag trodde den skulle ligga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevlig tråd, och grattis till bra reparation!

Länken du la in verkar gå till ett steg för långt i processen, tror att denna bör funka för alla: https://elektrotanya.com/pioneer_vsx-40 ... nload.html

Skulle den strula så finns även hifi engine (kräver medlemskap, som iaf förr var gratis) https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 9rds.shtml
Specar för den som vill dregla över sånt :) https://hifi-wiki.com/index.php/Pioneer_VSX-409_RDS

Ett par detaljer jag lagt märke till:
Signalkedjan verkar vara helt analog så länge man inte kör DSP-lägena, dvs signalen passerar visserligen elektroniska switchar, elektroniska volym/tonkontroller och liknande, men den verkar inte digitaliseras för att senare åter göras analog. Hygglig chans att det låter bra med andra ord, trots att det är en surroundförstärkare.

Hörlursuttaget verkar ha egen förstärkare, istället för bara spänningsdelare från slutsteget. Bra!

Det finns plats för en till tryckknapp i X/Y-matrisen till processorn! Snälla, koppla in en i utrymmet mellan MODE och DIRECT (mellan R454/R453 samt nån slags jord) och se vad som händer om du trycker på den!

Processorn har ett helt gäng ej anslutna ben. Det kan vara värt att kolla schemat för andra modeller kring samma årgångar och se om de är anslutna där!

DSP:n har också ett gäng ej anslutna eller jordade ben, kallade TEST och TEST(L), men den är väl inte så kul att labba med.

Sexkanal-analogswitchen IC102 har lediga ingångar för en till källa för frontkanalerna (pin 2 och 27).

Tvåkanal-analogswitchen IC101 är lite speciellt kopplad, där VCR/VDP REC egentligne är kopplad som en tape-ingång, men processorn slår på den smatidigt som andra källor. I övrigt är ingångsväljaren kopplad så att det går att kopiera mellan båda tape/videobandspelar-looparna. Tape play kan agera monitor men när den är vald så måste videobandspelarloopens rec ut ta tape play-signalen.

DSP:n verkar vara stenålder, som endast skapar bakkanaler i mono.

Bypass-grejen sitter i volym+tonkontroll-IC:n IC103 och den tar ljudet direkt från tvåkanalanalogswitchen.

Sexkanal-analogswitchen verkar köra framkanalerna/stereoljudet till surroundkanalerna i ett av lägena, där dessa slutsteg används som "speaker B".

Det är nästan en smula synd att processorn är hel. Det hade varit ett intressant projekt att ordna en ersättande processor som kan göra speciella grejer. Om t.ex. volym/ton-kretsen har separat volym för varje kanal (högst sannolikt) så skulle man kunna ha ett "zon B"-läge där surroundkanalerna (och center) tas från sexkanalingången, medan frontkanalerna körs i vanligt stereoläge, med helt separata reglage för volym osv.

Subwooferutgången är bara en "pre out" i mono för alla tvåkanalingångar, medan den såklart skickar ut sub in från sexkanalingången. DSP:n gör saker i DSP-läget. Jag har aldrig riktigt fattat hur detta är tänkt, ska man manuellt välja lågpassfilter av/på på sin subwoofer varje gång man växlar mellan tvåkanalljud eller sexkanalljud? Eller kan denna burk använda DSP:n endast som låg/högpassfilter med valbar brytfrekvens?

Eftersom alla sex kanalerna buffras genom IC 105/106/107 så bör det vara väldigt enkelt att bygga in hembyggt aktivt delningsfilter mellan dessa buffertar och slutstegsmodulerna ifall man skulle vilja göra det).

En så otroligt frestande förstärkare att modda!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Haha.

Detta är väl lillebror i serien, i användarmanualen (som jag inte hittar) så minns jag att det stod om flera modeller som kunde mer, och det finns ett täcklock på fronten där det uppenbarligen ska kunna sitta fler kontakter? (eller knappar ? njae)

FM-delen är f.ö en helt egen modul, vilket känns lite udda.

Funderar på att ställa denna i datorrummet istället för den trasslande yamahan (inte A1060'n) medans jag försöker laga den i alla fall..

För nu ska denna fungera helt perfekt.

Jag skulle egentligen kunna sälja den men äldre surroundförstärkare är ju verkligen värda noll och intet numera. I synnerhet om den bara har prologic och PAL-video.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, du kan tyvärr vara glad om du får en femhundring, tror jag.

Datorrum = faktiskt vettigt att modda så att du får två separata zoner kanske? :)
Eller mixa front och surround med varandra, och använda volymkretsen för att mixa två ingångar? Typ så att du kan ha "småljud" från dator samtidigt som du lyssnar på annat.

Kompositvideoväxeln går annars nog att använda för SPDIF med lite tur :)

Gissar att FM-delen är en egen modul PGA RDS eller inte RDS, och Japan har andra frekvensområden än de flesta andra länder.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ah, bosch polfett var längesen man såg :)
Skriv svar