Motoriserad glidpotentiometer
-
Motoriserad glidpotentiometer
Hej
Jag är på jakt efter en 100mm motoriserad glidpotentiometer på 100k...
Eller om någon vet om det går att köpa en std. 10k och byta glidbanan till en 100k?
Behöver även en på 250k.
Har endast hittat på Mouser, men vill inte köpa 140st av varje...
Jag är på jakt efter en 100mm motoriserad glidpotentiometer på 100k...
Eller om någon vet om det går att köpa en std. 10k och byta glidbanan till en 100k?
Behöver även en på 250k.
Har endast hittat på Mouser, men vill inte köpa 140st av varje...
Re: Motoriserad glidpotentiometer
Varför måste den vara motoriserad? Och varför måste den vara 100mm?
Känns som om det saknas en hel del information.
Känns som om det saknas en hel del information.
-
För att fatta mig kort.. Jag är gitarrist och bygger kloner på 70-80 tals analoga gitarrpedaler.
Nu till mitt (problem/projekt).
Jag ska egentligen styra 2st vridpotentiometrar via MIDI jag får från mitt pedalbord. Ska styra detta genom arduino med en MIDI shield samt två st servomotorer kopplade till pwm-utgångarna på arduinon.
Men tänker byta ut std. potentiometrarna mot motorstyrda pottar
En pot. Ska vara 100k linjär potentiometer
En pot. Ska vara 250k log potentiometer
Väldigt tacksam för hjälp
Med vänlig hälsning, Peter
Jag ska egentligen styra 2st vridpotentiometrar via MIDI jag får från mitt pedalbord. Ska styra detta genom arduino med en MIDI shield samt två st servomotorer kopplade till pwm-utgångarna på arduinon.
Väldigt tacksam för hjälp
Med vänlig hälsning, Peter
-
Har du aldrig tänk på att använda någon av kretsarna LM1036, DS1669, PT2258 eller TDA1524 istället för en motordriven potentiometer ? Betydligt billigare ! En del äldre gitarrpedaler använde CA3080 för att åstadkomma variabel förstärkning.
Senast redigerad av alexanderson 23 juli 2025, 14:38:54, redigerad totalt 2 gånger.
-
"Color sound tone blender" använder dessa potentiometrar. Är det den som du skall bygga ?Rockdraget skrev: ↑23 juli 2025, 09:14:07
Jag trodde det skulle gå lätt att hitta på aliexpress, men det var inte lätt, inte 250k iaf.
Nackdelen med pot-kretsar är ju att man inte kan vrida manuellt på dom på ett bra sätt..
Nackdelen med pot-kretsar är ju att man inte kan vrida manuellt på dom på ett bra sätt..
Du har ju en arduino ; anslut pot(ar) till analogingångar och använd värdet att påverka den digitala poten tillsammans med det som MIDI angett. Då är det din mjukvara som bestämmer hur mycket de ansluta pot-arna skall påverka. Mycket billigare
är att hitta motordrivna potar.
Tyvärr inte de resistansvärdena som eftersöktes...
Men thomann hade ett antal motor faders, dock bara 10k B karakteristik... Vilket väl är linjär dito...
Tex: https://www.thomann.se/yamaha_ls_9_moto ... er_new.htm
Iom att de är linjära så används de nog bara för positionsavkänning i de mixrar de är avsedda för, å sen är signalprocessingen /volymen applicerad digitalt...
Kanske är ett sätt att göra det.... Motor fader som sedan styr lämplig potentiometer-ic enligt tidigare...
Men thomann hade ett antal motor faders, dock bara 10k B karakteristik... Vilket väl är linjär dito...
Tex: https://www.thomann.se/yamaha_ls_9_moto ... er_new.htm
Iom att de är linjära så används de nog bara för positionsavkänning i de mixrar de är avsedda för, å sen är signalprocessingen /volymen applicerad digitalt...
Kanske är ett sätt att göra det.... Motor fader som sedan styr lämplig potentiometer-ic enligt tidigare...
Tips: Svenska namnen är skjutpotentiometer för sådana som rör sig längs en rak linje, och vridpotentiometer för sådana där man vrider på en axel/ratt.
Allmänt så lär det väl vara lättare att hitta vridpotentiometrar än skjutpotentiometrar, tror jag?
En variant kan vara att bygga motorstyrningen själv. Det verkar som att det finns RC-servon för 270 och 360 grader, förutom de absolut vanligaste 180 grader. Vridpotentiometrar lär vara 270-300 grader (enligt första random sökresultatet, som verkar rimligt). vet inte hur man gör med antingen slirkoppling eller att tvingas kämpa emot växellådan i servot när man vrider för hand.
Allmänt så lär det väl vara lättare att hitta vridpotentiometrar än skjutpotentiometrar, tror jag?
En variant kan vara att bygga motorstyrningen själv. Det verkar som att det finns RC-servon för 270 och 360 grader, förutom de absolut vanligaste 180 grader. Vridpotentiometrar lär vara 270-300 grader (enligt första random sökresultatet, som verkar rimligt). vet inte hur man gör med antingen slirkoppling eller att tvingas kämpa emot växellådan i servot när man vrider för hand.
Var det inte en tråd nyligen om motordrivna skjutpotentiometrar?
Tyvärr minns jag inte namnet.
Tyvärr minns jag inte namnet.

Bourns psm serie. 100k finns men inte 250k. Att parallellkoppla en sådan 500k pot med 500k motstånd kanske inte är acceptabelt?
Senast redigerad av 4kTRB 23 juli 2025, 21:57:22, redigerad totalt 1 gång.
Jaha, och när poten står i botten nedåt och potkretsen står på max, och du vill sänka manuellt, hur gör du då ?petertub skrev: ↑23 juli 2025, 16:01:22Du har ju en arduino ; anslut pot(ar) till analogingångar och använd värdet att påverka den digitala poten tillsammans med det som MIDI angett. Då är det din mjukvara som bestämmer hur mycket de ansluta pot-arna skall påverka. Mycket billigare
är att hitta motordrivna potar.
Det finns ju en anledning att man fortfarande använder motorpotar, och det är väl oftast just det.
På konsumentutrustning har man väl oftast löst det där med en rotationsencoder för vridpotar iaf.. men det har ju sina nackdelar det med.
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta exakt det du söker om man inte beställer minst 1000st.Rockdraget skrev: ↑23 juli 2025, 09:14:07 Jag ska egentligen styra 2st vridpotentiometrar
...
Jag hade nog tagit standard vridpotentiometrar som är lätt att hitta och en vanlig liten växlad motor eller servo med flexkoppling.
https://vi.aliexpress.com/item/1005007664754925.html

Här finns inget minimum för en specialbeställd pot
https://potentiometers.com/select_motorized.cfm
https://potentiometers.com/select_motorized.cfm