Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Inlägg av MiaM »

Skon kallas just blixtsko

==============
Även blixtar med diverse automatik lär väl ha varit analoga i rätt många års tid.

Eller själva blixten är ju i sig en digital puls, men elektroniken som mäter exponeringsstyrka och släcker blixten i förtid när en viss exponering nåtts osv lär vara byggd med analoga komponenter.

Också: Om den elektroniken är mikroprocessorstyrd med nån display osv istället för analogt jox, så är det väl också troligt att blixten fungerar direkt med modernare digitalkameror, och då faller poängen att använda den med egenbyggd slavblixttrigger eftersom man då lika gärna kan köpa t.ex. en ny blixt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jimmy, ja, det finns två sätt att göra det, det första är via en trepolig sidokontakt som fungerar som adapter för en standard tvåpolig till kameran och som ansluts till en kontakt direkt på sidan av huvudaggregatet, det andra är att köra via Vario (sensor) aggregatet som har en egen sko, detta kommer då att anpassa blixtstyrka(puls) enligt dess egen sensor (det ser ut som att det går att ställa av/på med en knapp på vario aggregatet).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev: 18 juli 2025, 12:28:53 Jag skulle helst vilja ha en som är bakåtkompatibel med äldre systemobjektiv av litet bättre kvalitet.
Det är väl i princip bara Nikon som behållit bakåtkompatibilitet på det viset?

Min gamla D70 funkar med äldre Nikon-objektiv i alla fall. Till min gamla F501 hade jag en "teleconverter" som gjorde att dess autofokus fungerade med gamla manuella objektiv (vill minnas att man vred det gamla objektivet till oändlighet och sen skötte convertern resten). Den var bara på 1,4x så det var främst autofokusen som var vinsten med den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

petertub skrev: 18 juli 2025, 16:12:19 Jag tror alla digitalkameror kan göra video, möjligem men olika upplösning.
Många tidiga DSLR hade ju optisk sökare och spegelreflex, går inte att få nån bild utan att spegeln fälls upp och då ser man inget i sökaren. Så dessa hade aldrig videostöd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan behöver tänka på med blixt är ju att blixten bara lyser en väldigt kort tid, kanske 1/10 000-dels sekund, medans slutaren (på en kamera med film är öppen länge).

Det är därför man ofta har 1/125-del som slutartid, på kameror med ridåslutare så finns det med sån slutare ett ögonblick där hela slutaren är öppen. Det är då man vill att blixten ska blixtra till. På kortare slutartider börjar andra ridån röra sig innan den första öppnat helt, det blir en slits som sveper över filmen och när blixten blinkar så blir det alltså bara en remsa av filmen som blir exponerad av blixten.

Att fota med blixt är alltså inte i närheten av samma sak som att fota med stark belysning.

Och jag misstänker att mobilernas "LED-blixtar" snarare fungerar som stark belysning, den slås på, kameran exponerar och sen slås den av. Den lyser alltså betydligt längre än en blixt med urladdningsrör.

Många moderna kameror har också valet att synka på första eller andra ridå. Anledningen är att om man har ett motiv som rör sig så ger den normala synken en bil som gör att det ser ut som motivet rör sig baklänges (blixten lyser upp först, sen fortsätter kameran exponera en stund efteråt, så man får en mörkare "rörelsebild"). Synkar man på andra ridån får man "rörelsebilden" först och sen fryser blixten motivet på slutet.

Som nån skrev tidigare så fungerar digitalkameror inte riktigt likadant, då de oftast inte har en slutare. Där handlar det om ifall sensorn fryser bilden eller om den "scannar" bilden.

Som kuriosa hade jag en gammal Canon DC260 (typ kompaktkamera) som hade den intressanta egenskapen att den kunde synka på vilken slutartid som helst.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Intressant läsning! Är det meningsfullt att satsa på en begagnad kamera i tusenkronors klassen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nerre skrev: 21 juli 2025, 11:03:12
petertub skrev: 18 juli 2025, 16:12:19 Jag tror alla digitalkameror kan göra video, möjligem men olika upplösning.
Många tidiga DSLR hade ju optisk sökare och spegelreflex, går inte att få nån bild utan att spegeln fälls upp och då ser man inget i sökaren. Så dessa hade aldrig videostöd.
Jodå, jag har en sådan. Men i videoläget kan man inte använda den vanlig sökaren.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Mizzarrogh skrev: 21 juli 2025, 11:35:33 Tackar! Intressant läsning! Är det meningsfullt att satsa på en begagnad kamera i tusenkronors klassen?
Ja en av de jag beskrev på tradera för 500 kronor. Du kan inte förlora mer än detta, men den kanske gör det du vill eller i alla fall gör dig klokare så att du köper det du vill ha. Bättre så här än att köpa för 5000 och inse att du köpt för mycket.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Jag trodde att de skulle vara mycket dyrare begagnade, men de som säljs verkar ju dessutom ofta vara kompletta med objektiv och körklara!

En fundering, bör man leta något som är kompatibelt med en portabel SSD?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 21 juli 2025, 11:00:44
Mizzarrogh skrev: 18 juli 2025, 12:28:53 Jag skulle helst vilja ha en som är bakåtkompatibel med äldre systemobjektiv av litet bättre kvalitet.
Det är väl i princip bara Nikon som behållit bakåtkompatibilitet på det viset?
Vet inte hur det är idag, men en digital Canon EOS-***D från för 15 år sen funkar med många objektiv från analoga Canon EOS-**** (utan D). Enda grejen är att de digitala har väl alltid APS-C-storlek på sensorn och pga anledning så sitter spegeln närmare objektivet, så några objektiv som "bygger inåt i kamerahuset" kan krocka med spegeln. Min anekdotiska bevisföring är att jag använt objektivet från en halvenkel analog EOS ihop med min digitala EOS. Inte så stor mening med det, men ger lite mer tele i max inzoomat läge och full automatik som "riktiga" EOS-objektiv ger.

Omvänt så finns det nån slags nyckling som gör att EOS-objektiv för APS-C-sensorer generellt inte går att montera på andra EOS-kameror, för att man inte ska drabbas av gråt och tandagnissel för att bilden blir helt värdelös ute i kanterna, men det går att modifiera detta ifall man vill. Specifikt så lär nån av de första digitala EOS (EOS-10D kanske?) inte ha denna nyckling trots APS-C-storlek på sensorn, så det kan vara motiverat att modifiera där ifall man har just den kameran.

De två saker jag ångrar att jag inte gjorde på den tiden jag var mer inne på foto är:
1: Orka vänta på längre leveranstid och stå ut med krångligare köp för att skaffa en adapter som har viss intelligens, som gör att viss automatik i kameran fungerar med gamla objektiv
2: Köpa fisheye-objektiv, på den tiden nåt ryskt 8mm-objektiv hade rätt lågt pris (tror typ max 2kkr). Vet inte exakt vad jag faktiskt skulle haft det till, men det känns som en kul grej på nåt sätt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var mest saker som större teleobjektiv och liknande jag funderade över, enklare objektiv är ju inte så dyra idag om man behöver komplettera. :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De EOS kameror ni betecknar analoga marknadsfördes som helt digitala när de såldes. Kameran är inte särskilt analog.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var väl exakt det den ursprungliga frågan handlade om, om det gick få aggregatet att fungera ihop med en digital kamera.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om triggeringången på blixten vill ha en vanlig slutning mellan de två polerna (det är väl vanligast) så går det utmärkt om kameran har en blixtfot.
Jag fixade en adapterkabel mha en blixtfotskontakt jag fick av Huggbävern:
viewtopic.php?t=100547
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

danei skrev: 21 juli 2025, 17:03:14 De EOS kameror ni betecknar analoga marknadsfördes som helt digitala när de såldes. Kameran är inte särskilt analog.
Det korrekta språkbruket var säkert en gång i tiden "kamera för fotografering på film", men efter att kameror som lagrar bilder digitalt tog över så har uttrycket "analog kamera" kommit att avse alla kameror som fotograderar på film, oavsett hur kameran rent tekniskt fungerar.
Skriv svar