Problem med min Arduino UNO och CNC Shield

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
cazz

Problem med min Arduino UNO och CNC Shield

Inlägg av cazz »

Jag har testat köra lite enkla saker genom att sätta en penna istället för graveringsmotor.
Det har fungerat riktigt bra men när det gäller mer avancerade ritningar verkar det bli problem
Känns lite som den har problem att hantera all den G kod som skapas men är inte säker.

När jag försökt med lite mer avancerade ritningar så har jag testat med UGS (Universal G-code Sender), Candle och även Easel
Jag har testat med två olika USB portrar och två USB kablar.
När det gäller drivisen till porten (CH340) så kör jag med den som rekommenderas (Från wcn.cn)
När det gäller GRBL så kör jag 1.1h
Baud är satt på 115200

Jag har testat både att konventera om en PNG bild till SVG med hjälp av Inscape och sedan Jscut till G-kod
Har även försökt med att köra SVG filen i kiri:moto till G-kod
Har kört G-koden i UGS och Candle, även testat med CNCjs

Men det är lika dant oavsett, den startar igång och kör en stund sedan stannar den bara upp och vill inte gå vidare.
Jag testade att köra en ritning från Easel bibliotek och det fungerade bra men var rätt så enkel ritning på en hund (Har inte Pro versionen) sedan i Easel så importerade jag en färdig SVG fil som jag har laddat ner och händer det igen att den kör en stund och sedan stannar upp. Ser inget fel utan den bara står stilla.

känns lite som minnet/buffringen tar slut i Arduino UNO och den går inte vidare.
När jag körde CNCjs och det uppstog så tittade jag lite på TV och jag kunde trycka på fortsättning men efter 1-2 min så stannade den upp igen och när jag tryckte igång den igen direkt efter så gick den bara 1-2 sek innan den stannade.
H.O

Re: Problem med min Arduino UNO och CNC Shield

Inlägg av H.O »

Jag har inte koll på "Arduino CNC" eller de program du nämner men det måste väl gå att se på vilken rad i programmet den stannar? Det kan ju vara dåligt/felaktigt genererad G-kod, exempelvis att CAM-programmet genererar circkulära rörelser med relativt centrum medan styrningen förväntar sig absolut centrum etc. En annan sak skulle kunna vara att du har "upplösningen" i konverteringsprogrammet ställd på tok för högt så att det spottar ur sig "en miljon" små G1. Prova sätta den till 1mm eller nått och testa.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kör med Arduino Mega och har råkat ut för 2 olika fel. Det första var att jag att jag kopplat ändlägesbrytarna direkt till Arduinons portar. Det skall alltid vara optogivare mellan brytare och portar för ändlägesbrytarna för att förhindra störningar som hänger Arduinon. Det andra problemet var att Megan inte hann med när jag körde med högre matningshastighet än 1200 mm/min. Men det orsakade inte stop direkt utan det visade sig att stegmotorerna kom i otakt och orsakade "brevlåda" på y-axeln.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

H.O
Vad jag upptäcker så verkar det vara olika men ska kunna kolla igen. Dock så fungerar det i Easel med sina egna bilder och det borde ju kvitta om bilden är deras egna eller man har själv importerat.
Men ska testa att köra och se vilken rad den stannar på och om den gör det flera gånger.

SeniorLemuren
Jag hade problem med ändbrytarna så de har jag plockat bort och kör med en knapp som nödstop.
För mig jag testade en lägre hastighet men jag ska testa igen, köra typ 800 mm/min.
H.O

Inlägg av H.O »

> Dock så fungerar det i Easel med sina egna bilder och det borde ju kvitta om bilden är deras egna eller man har själv importerat.

Nu kan jag inget om Easel men det kan ha stor betydelse hur indata (bilden i det här fallet) är ritad. Uppenbarligen så klarar Easel att konvertera bilden till G-kod annars hade ju Easel klagat men G-koden den producerar med din bild som underlag verkar ju inte gillas 100% av Grbl (eller vilken controller du nu kör på Arduino). Posta koden som Easel spottat ur sig så man kan se den.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Är den dator du streamar från även uppkopplad till Internet heller sänder den enbart till Arduinon? Om den har annat att göra ibland så Arduinon får vänta på data för länge kanske det blir timeout.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Hej igen och tack för era svar

H.O
Här är koden
https://labb.mrnobody.nu/tilf/gladkisse.txt

jag håller på att köra nu (Utan penna) så får vi se vad det händer.
Tänkte köra flera gånger så får vi ett resultat.

SeniorLemuren
Dator är kopplad till mitt Wifi då jag synkar filerna ibland mellan samt jag kör VNC ibland för att övervaka men även jobba med datorn från min stora dator.
Dock låtar jag den vara under själva arbeten.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

En liten uppdatering
Jag har kört samma bild 3 ggr och de stannade på följande rader

2327
3441
2443

tre totalt olika rader.
Nästa steg bara för att testa är att köra igen men stänger av wifi.

/UPDATE

ok körde utan wifi (flygplanläge) och kom till 2442

/UPDATE 2
Eftersom jag kör med CH340 så kanske är så min UNO inte är en orginal och kanske det som skapar problemet, kan ju testa att köpa en ny och se till att det är från en seriös sida. Kommer inte ihåg vad jag köpte denna.
Skriv svar