Hjälp med Laserskärning aluminium, ev även CNC

Användarvisningsbild
MNorrgren

Hjälp med Laserskärning aluminium, ev även CNC

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Jag har lite saker jag undrar om någon här kan göra eller vet något ställe som har vettiga priser för att så saker utskuret i antingen aluminium eller i rostfritt?!

Det är motorfästen till min 3D-skrivare . Jag har nu i plast men de är inte så kul… så skulle gärna ha i metall av något slag istället.

Så tänkte kolla här om någon vet en bra firma med vettiga priser, kan variera mycket har jag märkt! Eller om någon här kan göra det?

Jag antar att det självklart kan fräsas ut med CNC såklart!

Jag kan fräsa det, men min maskin är nog inte bra nog till det, det blir inte så perfekt som jag skulle hoppas på!

Så kollar lite läget här till en början.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Hjälp med Laserskärning aluminium, ev även CNC

Inlägg av rysshack.se »

Jag använder mig av xometry rätt mycket, man kanske måste använda sig av stepfiler men man får en automatgenererad offert, de är rätt billiga och hyfsat snabba på att leverera...
Du kan ju testa med dxf:en och manuell offert...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack, ska kika på dem!

Jag kan nog göra om det från dxf till step fil i Fusion 360 om jag inte har fel för mig?

Tack för tipset!
bobobo

Inlägg av bobobo »

Kolla repay.se och scandcut.se
grottan

Inlägg av grottan »

MNorrgren skrev: 19 juli 2025, 21:08:04 Tack, ska kika på dem!

Jag kan nog göra om det från dxf till step fil i Fusion 360 om jag inte har fel för mig?

Tack för tipset!
Skärmaskinerna tar DXF så det skall fungera som det ser ut i din fil - jag brukar dock skicka en DXF per detalj så får dom göra placeringen på plåten i maskinen.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag har använt mig av ProForger för att få laserskuret och bockat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Om du med CNC menar en fräsmaskin så blir det mer komplicerat att fräsa detaljer utan innerradier.

(Laserskärare är en CNC-maskin.)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Well, ska man vara petig så har jag en fräs, men den är nog inte riktigt tillräckligt tillförlitlig, den har nog lite för mycket glapp och spel, så jag får nog inte den precisionen jag behöver.

Så söker antingen en laser eller fräs.

En del tips här, ska kolla några stycken! Hittat ett par som jag fått offert på nätet från, men det var väl lite dyrt, 3000kr på en.. hmm. Men letar vidare :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det inte "Henry" som brukar nyttja PcbWay för liknande jobb?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man kan tillåta en liten radie i innerhörnen (kan ju ev. filas bort) så borde det väl finnas minst ett dussin medlemmar på forumet som enkelt kunde CNC-fräsa detta. Jag bygger just nu om min CNC-fräs. Om jag hade haft den igång så hade det varit en baggis att fixa detta. Ingen moms ingen skatt enbart hobby eller tjänster och gentjänster. Min filosofi är att man hjälper en medlem om det rör sig om saker som inte tillverkas kommersiellt. Kommersiell produktion, ja då kan det få kosta.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Beror på omfattningen och det var en hel del grejer så det tar allt en stund.
Och materialet med som vi iofs inte vet exakt vad som önskas.
Jag hade tagit mer än 3000 för det så TS är rätt ute att söka bland de firmor som
erbjuder sån här prototyptillverkning.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä det är ju så. Man ska ha betalt för sitt jobb, arbete, tid, utrustning osv. Sen försöker man hjälpa till så gott det går och hjälps åt så mycket man kan.

Så det är helt rimligt med en sån kostnad, men, inget som kan prioriteras. Ibland har man tur och kan få rimligt bra priser från Kina, helt ok för mig att beställa därifrån, det får ta lite tid!

Seniorlemuren, det är fantastiskt generöst av dig! Som sagt, man kan hjälpas åt så mycket man kan! Mycket roligare så!

Ska kanske ta och prova att ge min lilla fräs ett försök! Hur illa kan det bli liksom!?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Slängde i väg det hela till PCBway för skoj skull och 7075, lite nyfiken själv vad de tagit. Initialt grovt pris man får direkt var en 650:- men tror inte att det kommer att bli i närheten av det utan en bra del högre om jag känner dom rätt. Vet inte om de accepterar att det är flera delar i en order utan kräver en del som en separat order och då kan det bli dyrt med CNC ev inte med laser om den klara de små hålen. Blir lite intressant och se vad som säger. CNC kan sedan ev vara ett krav för deras laser kan de inte göra hur små hål som helst men kommer inte ihåg vad det låg på som minimum. Laserskärning är annars normal överlag ca halva priset.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Intressant att du fick ett svar där, eller ett initialt. När jag testade där så fick jag ingenting , de kunde inte ge prisförslag. Skumt!

Hmm, har mailat ett par ställen så får se om får svar i veckan!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Alltså det är en första initiala man får när man laddat upp filen där de i princip bara går på storlek på allt som en stor del, jag laddade dock upp en step fil av det hela med 2 mm tjocklek om det kanske gjorde en skillnad. Sedan såg jag också att det verkade vara typ 2 filer i en för två identiska öppnades, då kan det ev flippa. Du måste också välja hur många du vill ha för annars visas inget.

Skall bli intressant och höra vad för prisförslag du får, tvivlar på att något kommer att matcha pcbway, och med det menar jag att det inte skulle förvåna mig om pcbway blir en del dyrare.
Skriv svar