rätade ut petg

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

rätade ut petg

Inlägg av grym »

har gjort en del gångjärn
och velat ha billig "pianotråd"

provat med filiament , men svårt att få det rakt

nu tog jag en meter, kokade den i några minuter
hadde ena ändan i en beg borrmaskinschuck, lagom tyngd och lätt att fästa, och sedan hängde jag upp den så fick den svalna i någon timma och blev rak och bra som gångjärns material

bara som en smidig sak att räta ut tråd
Användarvisningsbild
l2t

Re: rätade ut petg

Inlägg av l2t »

Bra tips :tumupp:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sist jag skrev ut gångjärn så skrev jag ut dem med sprinten utskriven i gångjärnet i samma utskrift. Det fungerade bra.
gångjärn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Menar du att du pausade halvvägs och lade in en metallsprint som sedan byggdes in?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. sprinten skrivs ut inuti gångjärnet på samma gång som gångjärnet skrivs ut, så sprinten är ju av samma material som gångjärnet. När man caddar gångjärnet i t.ex Fusion 360 så gör man sprinten någon tiondel minder i diameter.

När gångjärnet skrivits ut så knäcker man lös sprinten mycket lät genom att vika gångjärnet. Man kan få experimentera lite med hur mycket mindre diameter man skall ge sprinten, beroende på gångjärnets storlek. Sprintens ytterändar gör man med samma diameter som hålet så att den sitter fast i ändarna och inte åker ur. Det finns många modeller på nätet som använder denna teknik.

Edit: Man kan även låta sprinten vara en homogen del av ena halvan på gångjärnet och göra hålen någon tiondel större på andra halvan. Nackdelen är då att sprinten alltid har samma läge och slits enbart på en halva. Gör man sprinten lös i båda halvorna så kan den ju rotera och blir mer jämt sliten. Skall man göra ett gångjärn som sällan öppnas så är ju metoden med en fast sprint i ena halvan lättare att rita.
Skriv svar