Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hi guys!
Jag har för mig att detta skall gå, jag har en stor handhållen analog kamerablixt som jag skulle vilja använda till mobiltelefonens kamera.

Fundering ett (viktigast), man behöver troligen någonting här som skyddar telefonen från backlash från xenonrörets drivaraggregats urladdningskondensator i blixthuvudet, den kan nog ge en rätt saftig kyss bakvägen åt kamerans elektronik annars misstänker jag. :humm: (stod mer om detta i en gammal tråd som jag dock tappade bort...)

2. För att kunna använda telefonens kamera behöver man som jag gissar också en adapter till den, isf, vad?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Inlägg av petertub »

Du behöver en slavblixt adapter.

Den detekterar en primär blixt ( kamerans "ljusblink") och löser ut en ordinarie blixt när den ser primära blixten.

Frågan är väl om telefonens ljusmätning hinner reagera på detta, men prova !

https://www.kamda.se/slavtandare
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det skall vara till Braun 380 BVC blixten med vario 2000 Control enhet, det verkar som att den går via varion när den är riggad som slavblixt om man använder den enheten tillkopplad, men det ser ut att vara standardfot på den, huvudenheten har bara sidokontakten för extern brytare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, såg att det följde med en extra kabel som saknar kamerakontakt, den kunde man ju använda om man behöver bygga en specialare. :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ingen erfarenhet av att göra detta med mobiler, men jag byggde en slavblixttrigger som jag använde med vanlig digitalkamera för 20+ år sen.

Man måste i princip stänga "extrablixtar" för ljusmätning, fokusering osv. Och dessutom så har ju mobiler nog aldrig urladdningsrör, utan de lyser med vit LED och risken är väl att det inte triggar en sån slavblixt ordentligt.

I princip så ifall man vet att kameran ger ett antal "förblixtar" så skulle man kunna ha tillräckligt många likadana blixtaggregat som man fyrar av i sekvens vid varje triggning. Krångligt osv, men görbart.

Mitt trista råd är nog att överväga att skaffa en separat digitalkamera.

Men du är inne på helt rätt spår angående spänning osv. Moderna digitalkameror med blixtsko tål bara ungefär TTL-spänningar (plus/minus en bit) medan klassiska blixtar kan ha ett par hundra volt på sin anslutning. En slags buffer emellan är alltså ett måste för att inte steka kameran ifall du ansluter den direkt. Men slavblixt är ju smidigare eftersom du slipper kablar. En dyr men lyxig variant är att trigga trådlöst, men jag vet inte om man har så stor nytta av det jämfört med vanliga slavblixtar.

Också: Blixar är bra om man gör rätt, men i de fall man kan använda befintligt ljus så är det oftast att föredra. Smaksak förstås, men ändå. Digitalkamerornas ljuskänslighet har ju också gått framåt. Det var väl för cirka/drygt 15 år sen som de faktiskt blev bättre än relativt bra analog film.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Funkar det alls med exponeringstiderna? En xenonblixt lyser lyser någon enstaka millisekund. Mobiltelefoner har simpla CMOS-kameror som scannar bilden. För digitalfoto med xenonblixt krävs en CCD-kamera som exponerar hela bildytan samtidigt.

Idag är det bara finare kameror som har CCD. Fota en roterande propeller e.dyl. för att kolla. Blir den rak är det CCD, med CMOS blir den krokig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Är det meningsfullt att leta en begagnad digitalkamera?
Jag skulle helst vilja ha en som är bakåtkompatibel med äldre systemobjektiv av litet bättre kvalitet.
Förr var dock dessa mycket dyra, de billiga vet jag inte om det bara är slöseri med pengar eller om de ger jämförbara resultat?

Har länge funderat på en begagnad litet bättre kamera för systemobjektiv, vad tror ni? :humm:
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Låt inte befintliga objektiv hindra dig i sökandet, objektiv gjorda för digitalkamerorna har i vissa avseenden bättre egenskaper ( autofocus, auto bländare, anti-skak etc) och inte minst är de oftast mindre då sensorn nästan alltid är mindre.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det sensorn som skiljer, eller är det mekanisk slutare som skiljer?
Eller är det helt enkelt så att endast ena typen av sensor går att använda med mekanisk slutare, men båda kan användas utan slutare?

Angående objektiv:
Det finns adaptrar, men resultaten varierar.
Har inte koll på vilka digitala systemkameror som är "stora" idag, men för 15-20 år sen så var det Canon och Nikon. "Alla" gamla objektiv kan användas med adapter med Canon utan någon optik i adaptern, medan Nikon har objektivfästet längre ut varpå vissa äldre objektiv, åtminstone M42-objektiven, kräver optik i adaptern för att kompensera för detta, ifall man vill kunna fokusera på längre avstånd än "ganska kort".

Min erfarenhet av en enkel helt mekanisk adapter utan elektronik ihop med M42-objektiv och en Canon digital systemkamera är att det tar evigheter att ta varje bild. Autofokus går inte att använda, kameran kan inte ens manuellt säga att man ska skruva åt ena eller andra hållet. Samtidigt är mattskivan (grejen som gör att man kan se en bild i sökaren, som påverkas av fokus osv) olämplig för manuell fokusering. Så för att fokusera så måste man välja läget att man ser sensorns bild direkt på displayen och digitalt zooma 5x/10x i det man ser, för att justera fokus. Nästa problem är att exponeringsautomatiken inte fungerar, och här måste jag erkänna att jag helt enkelt inte begriper varför. Beroende på vad för bländare man ställer in på det gamla fasta objektivet från stenåldern så blir bilden olika mycket överexponerad. I vissa lägen kan -2 bländarsteg på automatiken fungera hyggligt, men i andra lägen räcker inte ens det. Så man måste alltså ställa ISO-läge, exponeringstid och bländare manuellt och prova att ta några bilder och titta på kamerans histogram hur exponeringen blev.

Med andra ord så kan det fungera perfekt om man t.ex. ska ta bilder på döda föremål och har gott om tid på sig, eller om man t.ex. ska ta porträttfoto i en studio eller liknande där man i förväg kan bestämma var objektet som fotograferas befinner sig och man inte har något ljus utifrån som ändrar sig utan kör med fast uppsättning blixtar/lampor. Om man har känsla för att ratta exponeringen för hand så kan man kanske använda sådant objektiv för att t.ex. fota konserter på håll och liknande, eftersom avståndet är i princip detsamma hela tiden även om ljusstyrkan varierar. Men att använda en sån adapter osv blir garanterat rätt uselt om man tar bilder t.ex. på sociala sammankomster.

Om jag förstått rätt så finns det adaptrar som har viss elektronik som på något sätt får ljusautomatiken att fungera bättre. Jag minns inte detaljerna men det kanske också finns adaptrar som även talar om åt vilket håll man ska röra fokusringen (vet inte hur det funkar men kan tänka att de kanske tänder en svag tvåfärgad lysdiod som färgar bilden något så att man ser indikeringen i sökaren?). Gissar att dessa fungerar på så sätt att de lurar kameran att fokusen redan nått sitt ändläge och kameran tycker "jaha, vi gjorde vad vi kunde" utan att bli arg, kanske?

Jämfört med äldre objektiv så har zoomobjektiv blivit väldigt mycket bättre. Ett 18-55 zoomobjektiv som följde med en digitalkamera för kanske 15 år sen kan vara lika bra som fasta objektiv som man hade på 70-talet.

Jag har diverse olika M42-objektiv och det enda jag använder alls (förutom för att prova resultatet) är min östtyska 135/2.8 och det är extremt sällsynt att jag använder den. I övrigt använder jag mest objektivet som följde med min kamera.
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagb ... or-2-8.htm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jag inbillar mig bara att riktiga systemobjektiv är hiskeligt dyra, förr kunde de ju kosta många gånger mer än kameran. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min ursprungliga tanken med just detta blixtarrangemanget var att använda den som sidoblixt för makrofotografering av naturföremål på klassiskt maner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäka flödet av frågor här, men en följdfråga, om man nu skulle investera i digitala grejer, objektiv, mm om man då också vill kunna göra naturfilmer och liknande med samma grejer skulle det fungera?
De skulle vara mycket intressant att också kunna göra "levande" filmsekvenser i så fall som komplement till stillbilder. :)
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag tror alla digitalkameror kan göra video, möjligem men olika upplösning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar väl som att video började komma i slutet på 00-talet, men kvaliteten ökade säkert en del.

För makrofotografering så kanske bara en LED-ljuskälla, kanske en såndär ring man kan sätta runt objektivet, kan funka?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, det kan ju faktiskt vara värt att testa, kostar ju inte många kronor från Kina nuförtiden. Jag får laborera litet mer med detta. :tumupp:
Skriv svar