Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shimonu

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Shimonu »

Så är det säkert, jag minns nog fel bara.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Min trogna FX-602P som jag haft sedan 80-talet började glipa mellan fram- och bakstycke, visade sig att de bara var limmade från fabrik och limmet hade tillslut gett upp helt, så jag tog isär den helt och några droppar snabblim och i press över natten och den var som ny igen.
Akai

Inlägg av Akai »

Var och hjälpte en kompis med lite div fix igår, fick frågan om jag ville ha en trasig Woods luftavfuktare, vilket jag inte tackade nej till :)

Felbeskrivning: kompressorn går ej.

När jag kom hem stoppade jag i sladden och kompressorn morrade igång och kyla kom omgående på den kalla sidan. Men fläkten visade sig stå still! Ett mycket bättre fel!

Efter lite mätande konstaterade jag att driftkondensatorn till fläktmotorn var rejält trött. 1,2uf 400V. Hade bara 1uf på lager så monterade det på prov och fläkten startade snällt ! :D får beställa en 1,2u..

Det visade sig att lagren i fläktmotorn var riktigt dåliga, den gnisslade och skorrade betänkligt. Tänkte att lite olja gör susen, med ingångsläget att det troligen är enklare mässingslager i den som det brukar vara i billiga motorer. Men icke! Det var riktiga kullager

Efter lite rotande i gömmorna hittade jag spritt nya, nåja, iallafall oanvända lager som jag monterade.
20250712_225057.jpg
Blåste ur allt damm och gjorde rent i flänsarna ordentligt
20250713_110354.jpg
Ibland ska man ha lite tur! Så nu har jag en avfuktare till verkstaden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Blev med en HP3325A nyligen. Stor fet skylt med GPIB FUNGERAR EJ på fronten. Jaja, det är väl nån driver som är trasig tänkte jag och eftersom jag nu börjar samla på mig såpass mycket mätinstrument att jag nog faktiskt skulle kunna hitta detta lyfte jag på locket.

Manualerna från HP på den tiden (1977) var fantastiska så det var nästan bara att följa felträden om det inte var för att det var fel redan i första rutan på första sidan. Med lite bläddrande i manualen tyckte jag det hintades om att det var något med IFC (Interface Clear) så jag följde den signalen från kontakten på baksidan till ett skiftregister men nope, inga fel. Till slut fick signaturanalysatorn sällskap av logikanalysatorn. Labbänken är för liten så o-skåpet får oftast stå på golvet.
IMGQ3141_1.jpg
Ingen load-puls till skiftregistret. Går via en optokopplare och dom var liksom det första som nämndes som tänkbar felkälla i manualen. Men nix dom verkade ok. Till slut konstaterades att en av signalerna från microcontrollern, en hp-specifik nano-processor, var alldeles för klen. Varierade mellan typ 2 och 2.5 volt och det tyckte inte en 74S05 att det var annat än 1 hela tiden. Så fel på ttl-kretsen eller unobtaniumkretsen? Efter ett par klippta ben var det klart att det var nano-processorn.
IMGQ3144_1.jpg
Eftersom det finns livstecken går det att ersätta ena inverteraren i 05an med en LM339. Testat och fungerar. Locket på igen för åtgärd i vinter. Kanske.
IMGQ3143_1.jpg
Notera att remote och listen är tända. Beviset på att GPIB fungerade tills jag ryckte ur sladdsalladen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är alla knappar ok ? på min är några dåliga, dom funkar men har inte "rätta knäppet".

Det är väl f.ö en sådan dom använder i mythbusters när dom ska testa om en operasångare kan spräcka glas med sin röst.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Nej, det är också något som måste åtgärdas. Har inte räknat men kanske 20% är svampiga och några fastnar/ger dubbelstuds. Har sett nån video där dom vände på bladfjädern för att återställa funktionen. Har inte kollat hur man får loss frontpanelen än. Elektronik är roligare än mekanik... :(
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ser fram emot att du postar när du gör det så kan jag göra det sen då ;)

jag använder iofs inte min eftersom jag kom över en HP 8644A som ersättare.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Detta är senaste reparationen, men det kunde varit en postning i senaste köpet också.

Jag köpte mig en liten söt oscillator modell HP 204B på Tradera för ett litet tag sedan. Otestad == trasig. Den fanns i lite olika varianter, med batterimatning, laddningsbara batterier och AC matning. Min är för batterier, men någon har byggt om den för extern DC-matning.

HP's första produkt var som bekant en oscillator, modell 200A/B från 1938 (https://en.wikipedia.org/wiki/HP_200A). Denna 204B är en släkting i rakt nerstigande led från HP 200 och den första modellen som HP byggde helt med transistorer. Den är från 1962 ( servicemanualen är daterad 1962 och komponenterna i min säger 1963).

Vid test fungerade den i fem minuter, sedan kunde man se att botten på sinusvågen blev distorerad och sedan försvann amplituden helt. I vilket fall så fungerade den igen när den svalnat. Jag gick loss med kylsprayen och konstaterade att när jag kylde en transistor så började den fungera igen. Jag trodde att jag behövde en ny transistor och fick hjälp med att hitta en ersättare (viewtopic.php?p=1861387#p1861387). Med denna monterad så fungerade oscillatorn inte alls, så det blev en liten utsvävning i att mäta transistorer också (viewtopic.php?p=1861426#p1861426). Jag lärde mig att germaniumtranistorer ändar sig mycket med med temperatur och insåg att det nog var en annan komponent som låg på marginalen. Med gamla eletrolytkondensatorer vet man ju aldrig och kolmassamotstånd är ju också lite misstänkta. Men jag hade dock redan mätt i kretsen och de verkade okej.

Men så såg jag en kopplingskondensator i kretsen, jag kylde och värmde den i kretsen och den verkade väldigt misstänkt. Så jag lödde loss den och mätte den. Visst, den hade lite dåligt ESR, på 1-10kHz men på 100kHz var den ingen kondensator längre. Jag bytte den och vips så fungerade oscillatorn igen.
IMG_3663.JPG
Sen insåg jag att den var rätt fel i frekvens jämfört med skalan, men det vara bara att följa instruktionen i servicemanualen där man omväxlande ställer in högsta och lägsta frekvens i samma område och sedan lossar de två svarta plastbitarna från axlarna och vrider tills det stämmer. Man måste göra detta upprepade gånger eftersom det inte är en linjär växel mellan axlarna. Jag tycker att det är intressant att man med mekanik hanterar olinjäriteten i elektroniken. Jag har inte helt listat ut hur det fungerar, men den översta plastbiten för att rörelsen blir logaritmisk. Men gör den undre det invers-log? De två bitarna är ihopkopplade med ett snöre.
IMG_3666.JPG
Här är den, ihopsatt och fin. Det finns ingen före-bild men den har fått sig en ordentlig rengöring också!

Jag tycker att detta blev mycket bra. Frågan är bara vad man ska ha den till? Jag har ju andra generatorer som har bättre prestanda. Denna har ungefär 1% THD.
Skriv svar