Hej alla forumvänner. Jag behöver hjälp att hitta ett kontaktdon med återfjädrande skyddslock. Jag behöver minst 3 poler, liknande en motorvärmarkontakt. Kan dock inte använda det för att det får inte förväxlas så någon ansluter 220v.
Har hittat dessa på ELFA
http://www.elfa.se/images/highres/h20900.jpg
Men tyvärr är dessa kontakter för ömtåliga. Har googlat mig trött i mushanden så hoppas på att någon känner till något. I värsta fall får man köpa någon av de kontakter jag länkat till och bara använda locket (som inte går att köpa löst) att skydda en annan lämpligare kontakt.
Letar ett kontaktdon med skyddslock.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hur mycket ström/spänning skall det tåla? Hur mycket får det kosta?
Synd att du behöver tre poler. ELFA 42-100-43 har jag använt i riktigt tuff miljö och de fungerar trots skapligt lågt pris.
Switchcraft EN3 (ELFA har dem också) har du annars som 3-poliga också, hyggliga priser på dem och finns skyddslock till dem.
Bulgin, typ Buccaneer är också ett alternativ
Har du gott om pengar så är MIL-C-38999/3 pefekta - bra, tåliga, finns alla möjliga kombinationer av olika skyddslock och så vidare.
MIL-C-26482 hör till samma typ, och ungefär samma prislapp
Synd att du behöver tre poler. ELFA 42-100-43 har jag använt i riktigt tuff miljö och de fungerar trots skapligt lågt pris.
Switchcraft EN3 (ELFA har dem också) har du annars som 3-poliga också, hyggliga priser på dem och finns skyddslock till dem.
Bulgin, typ Buccaneer är också ett alternativ
Har du gott om pengar så är MIL-C-38999/3 pefekta - bra, tåliga, finns alla möjliga kombinationer av olika skyddslock och så vidare.
MIL-C-26482 hör till samma typ, och ungefär samma prislapp
Jo 42-100-43 hade varit mycket lämplig om den hade haft en pol till.
De andra förslagen faller på att de har inget återfjädrande skyddslock. Jag upplever det som att man ofta slarvar att skruva på skyddet om det är av typen som hänger löst brevid.
Har tyvärr inget exakt värde på strömen just nu, men 1-2A tror jag räcker. Hållbarheten och snabbheten att ansluta och rycka ur är viktigare, så stift som är minst 2mm är att föredra. Men jag tar gärna tips utöver de önskemålen.
De andra förslagen faller på att de har inget återfjädrande skyddslock. Jag upplever det som att man ofta slarvar att skruva på skyddet om det är av typen som hänger löst brevid.
Har tyvärr inget exakt värde på strömen just nu, men 1-2A tror jag räcker. Hållbarheten och snabbheten att ansluta och rycka ur är viktigare, så stift som är minst 2mm är att föredra. Men jag tar gärna tips utöver de önskemålen.