Hjälp med 4060 - 14-stage ripple-carry binary counter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janson_niklas
Kontakt:

Hjälp med 4060 - 14-stage ripple-carry binary counter

Inlägg av janson_niklas »

Mitt projekt är enligt följande:

Jag vill kunna sända en kort kodad signal från en 433mHz sändare till en mottagare. En step-up kommer ge sändaren/mottagaren en spänning på 5V. Avståndet skall överstiga 200 m. Denna signal skall sedan aktivera en tyristor som släpper igenom 600V.

Förmodligen kommer kodning behövas så att jag slipper störningar, men jag har stora krav på hastighet så en mkt kort kod behövs. Jag har fått tips om en 14-stage ripple-carry binary counter som kodar och avkodar, men jag har INGEN aning hur en sådan fungerar. Så snälla hjälp mig :roll:
Om kraven inte är för stora skulle jag vilja kunna växla mellan fyra olika "kanaler" med en vridströmställare eller liknande
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 121780.htm

Sändare & mottagare
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... tm&lang=se

Step-up
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 001888.htm

14-stage ripple-carry binary counter 4060
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 013057.htm
janson_niklas
Kontakt:

Ingen som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Projektet består av fler delar och svårt att ge svar utan exaktare problembeskrivning - därav troligen frånvaron av svar (bara jag som är pappaledig som har tid att läsa alla inlägg...)

*Varför inte microkontroller? Det brukar vara bästa lösningen på denna typ av problem.
*DC/DC omvandlare - varför, vad har tillgång till för spänning?

Visst kan man bygga en sådan här pryl med vanliga logikkretsar, men det är inte så där superenkelt. Om du inte har erfarenhet av "gammal hederlig" digitalteknik så ser jag inte anledningen till att du skulle behöva lära dig det nu (säger jag som gammal lärare i digitalteknik.. ;) Säg inget till mina gamla elever...)
janson_niklas
Kontakt:

Har faktiskt läst digitalteknik under gymnasietiden men vår lärare var alkoholiserad och flummig så man lärde sig inte mycket alls.

DC/DC för att jag vill kunna använda mig av två AA batterier, både uppladdningsbara och ej.

Microkontroller vad är detta? Vill bara ha en så enkel lösning som möjligt!

Visst kan jag väl bara slänga på en spänning som skickas iväg, men då är väl risken för störningar stor..

För att öka intresse så kan jag förklara vidare om projektet:
Jag skall bygga en trådlös trigger till kamerablixt. De som finns kostar många tusenlappar och dom billiga har på tok för kort räckvidd för mig.

En Tyristor i kameran "kortsluter" en spänning från blixten. På äldre blixtar kan spänningen gå upp till 600V men kameran klarar bara av 6V
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad var meningen med 4060:an? Vad har du för krav på fördröjning?

Efter bara en snabb titt på sändaren så står det något om 1200-2400bps vilket i sig är 1-2ms fördröjning minst...
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

När det inte ligger på någon bärvåg så kommer du att se en massa brus på utgången från mottagaren.

Omvänt, om sändaren ligger på hela tiden, så är risken ganska liten. Kanske kan man acceptera en viss risk att blixten löser ut av misstag? Fördelarna är att du inte behöver någon elektronik alls då, och fördröjningen blir minimal (fortfarande i storleksordningen millisekunder).

Annars skulle jag föreslå att använda en microcontroller typ PIC och hitta på en kort kod. Om man inte vill lära sig programmera, så återstår två möjligheter:

- Leta upp en MC145026, PT2262 eller liknande kodninigskrets för fjärrkontroller. Jag tror inte någon av dem tillverkas längre.

- Bygga med skiftregister och timerkretsar. Det blir jobbigt........ :)
janson_niklas
Kontakt:

Meningen med 4060:an är att på nogot vis koda så att blixten löser ut av misstag.
På er låter det som att det kan vara svårt att bygga utan programmerings kunskaper så jag ska nog testa att masa smälla på en signal och se hur mycket störningar det blir. Har ju fjärrkontroll till alla lampor i lägenheten så det lär jag väl märka ganska snabbt. :)

Annars om någon har en enkel lösning så är jag tacksam
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

PT2262 såg jag senast i mina Sartano-fjärrar.
En idé är ju att bygga på en trådlös dörrklocka, fast denna har nog lite kort räckvidd. Koppla ur original radiosändaren ur sändardelen och koppla in en bättre?
Skriv svar