Enkel mixer och splitter. Tips på bra OP-amp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
platon

Enkel mixer och splitter. Tips på bra OP-amp.

Inlägg av platon »

Hur fixar man det? Ska användas till min synth (paia 9700). Kan man trycka ihop fyra källor med ett motstånd på sisådär 10k, eller måste det till mer elektronik? Kanske behövs det en OP? Tips på bra quad, TL084, TL074, LM324 kanske?

En splitter då? Enklast är väl bara att ta ut flera från samma utgång om det är audio, inget annat behövs väl om man inte vill stärka upp signalen. Men för pitch-cv behövs ju exakt samma in/ut spänning. Men då blir det nog en hel del extra prylar?

Många frågor, men jag kan ju inte sånt här, ännu :) Skulle inte ha skolkat från elektroniken i skolan...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Skolka från elektroniken??? :D
Jag minns att jag istället hoppade över en lektion i ett annat ämne för att kunna sitta i elektroniksalen lite extra. "Ähm, jag var tvungen att göra klart en grejj...." :)

När det gäller mixern:
Det bästa blir om du låter varje ljudkälla gå till varsin OP och dessa utgångar sedan mixas ihop i en separat OP med motstånd mellan. Ungefär såhär:

Kod: Markera allt

IN Ljud 1
      o----------OP------MOTSTÅND-----+
                                      |
IN Ljud 2                             |
      o----------OP------MOTSTÅND-----+------OP-----UT
                                      |
IN Ljud 3                             |
      o----------OP------MOTSTÅND-----+
Om du justerar så du får samma nivå in som ut så borde det fungera även för "icke-audio".

När det gäller splittern så vet jag inte riktigt. Kanske om man vänder på skissen ovan. Dvs skickar in signalen till den ensamma OP'n och plockar ut den på de tre andra OP'arna.

Tyvärr har jag inget tips på bra OP'ar. TL084 och TL074 är helt ok i vissa fall. Däremot kan de vara lite brusiga, särskillt om man använder flera av dem, som i t.ex mixern ovan.
Skriv svar