Litet projekt, dragplåtsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Litet projekt, dragplåtsmaskin

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan .

Har Holly på med ett litet projekt sidan av 3D-skrivaren. Min mamma blev pensionär för en månad sedan. Hon har alltid gillat silversmide och jobba med silverlera. Nu nä hon gått i pension så har hon bra mycket tid att sitta med detta. Att gå på silverkurs kostar massor, inte så kul som pensionär, illa nog som det är…

Så varför inte hjälpa henne lite med dels en fin present samt att som sagt hjälpa henne med lite saker som underlättar att jobba med smidet.

Innan har jag köpt en vals, för att valsa tråd och plåt.

Det finns även sätt att göra tunnare tråd, en så kallad dragplåt. Se bilder för att se hur den ser ut. Man drar en lite tjockare tråd, genom ett mindre hål . Glödgad silver eller guldtråd t.ex. då får man en mindre eller rättare sagt tunnare tråd.

Att köpa en sån här sak kostar ca 4000-6000kr. Inget hon har råd med men inte jag heller. Så bygger man en egen såklart…

Att dra tråden genom för hand, nja, det är mycket tungt och jobbigt. Jag har svårt att göra det, lilla mamma som är klart mindre orkar absolut inte det. En liten bit, ja då, men den tjockare tråden är svår!

Jag ska först och främst skicka ett stort tack till Fortran som hjälpte mig att tillverka axeln som sitter mellan lagerbockarna, där remmen sitter fast i. Tack än en gång, helt fantastiskt!!! Det är skickat ett bidrag till Barncancerfonden som vi kom överens om! Tack!!

Resterande saker är saker jag haft hemma. Har alltså inte köpt något av grejorna till det här. Vilket var tacksamt! Jag har köpt en del av det för mycket längesedan, men det blir inte bättre av att mögla på hyllan!

Jag fick skrivit ut ett handtag till veven, det gjorde jag ikväll. Det blev faktiskt rätt bra! Mycket nöjd! Skulle varit lite längre, men men, det är som det är!

Det enda jag måste fixa är ett par gummifötter så inte skruvarna undertill skrapar i bordet som den ska stå på.

Funktionen är ju den att man sätter tången i hållaren, änden på bältet. I tången klämmer man fast änden på silvertråden , som förts genom ett av hålen i dragplåten. Sedan är det bara att börja veva och dra tråden genom dragplåten. Hmm, nåja… upprepa tills önskar tjocklek uppnås.

Nog pratat… bilder!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Litet projekt, dragplåtsmaskin

Inlägg av MNorrgren »

Fler bilder..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt och smarta lösningar. :tumupp: :tumupp:
Gillar verkligen hur tången håller fast tråden.
Det ska jag komma ihåg.

Är det ett säkerhetsbälte? Jag har skruvat fast 2st på samma sätt för att lyfta en Saab-motor (9-5) och det höll. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack! Kul att höra!

Ska ju erkänna, det är inte min idé , jag såg den på ett liknande byggen och har helt och hållet använt samma idé. Så ska egentligen ge cred till någon annan okänd människa. Men kände också att det var en riktigt bra idé, så varför uppfinna något nytt… :D

Ja visst är det ett bälte från en bil, jag skulle egentligen ha det till något helt annat, som så med så mycket inte blivit av. Lika bra att använda det som finns hemma! Fick det från en skrotbil på skroten för ett par år sedan. De verkar klara rätt många kilo, och till det priset… oslagbart!

Det var ju också en bra idé du hade, enkelt och smart! Ja de är otroligt starka, ska ju klara av att hålla en människa på plats även vid en krock, då väger man väl flera hundra kilo, eller upp mot något ton….
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

En undring : hur får man tråden genom ett mindre hål (än tråden) ?
Om tråden är 1mm och man vill minska till 0.9 måste en bit av tråden genom 0.9 hålet för att kunna greppa med tången.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det jag sett andra har gjort är att man helt enkelt använder hammare och städ, och ”smider” ner den för hand i änden så man kan trä genom den. Jag var skeptisk också till en början, men det verkade vettigt när jag såg en video på YouTube. …

En film om hur det funkar:
Senast redigerad av MNorrgren 4 juli 2025, 09:10:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Ok, tack för svaret.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Och tack för frågan som du inte var ensam om. 8) Svaret var inte så oväntat, nån form av bearbetning måste man ju ta sig till, men det var bra att få med i tråden svart på vitt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä det är inte uppenbart. Det tog mig några filmer på YouTube innan jag förstod själv. Får se om det fungerar i praktiken också…

Lade till en film i förra inlägget,

Här är en film om hur det brukar göras.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, exakt, det är inte så tekniskt svårt egentligen men kan kräva litet träning för de riktigt tunna dimensionerna.
Det går med järntråd också om man har wolfram ögon men det sliter väldigt hård på ögat då.
Tenn och silver är dock inga problem.

Har du inget städ funkar det med tex en bit tågräls eller liknande att knacka till trådändarna mot. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MNorrgren skrev: 4 juli 2025, 08:46:51 Det jag sett andra har gjort är att man helt enkelt använder hammare och städ, och ”smider” ner den för hand i änden så man kan trä genom den
När man drar tråd industriellt, då spetsar man änden i en maskin avsedd för ändamålet.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja kan tänka, låter smidigare. Men när man använder det ett par gånger i månaden så hoppas jag detta duger. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 4 juli 2025, 12:30:36 Det går med järntråd också om man har wolfram ögon men det sliter väldigt hård på ögat då.
Det är inte wolfram man har i dragskivorna, det är hårdmetall.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, ursäkta, det är volframkarbid i dem. :tumupp:
(volfram tråd till glödlampor dras genom ett öga av diamant, men även dessa slits av volframtråden)

Edit, litet osäker, men har för mig att man använder Kobolt som bindare för Volframkarbid.
Skriv svar