AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Berätta om dina pågående projekt.
Mikand

AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Inlägg av Mikand »

Hej!

Jag har jobbat på ett verktyg jag kallar AEBD (fast kanske bara AED hade räckt :D ) – och ja, det gör precis vad det låter som:

Läser in din elräkning + info om huset (värmesystem, ventilation, solceller etc) och visar med AI hur mycket du sparar eller förlorar beroende på timpriser och elavtal:
elprisidag.se

┌─────────────────────────┐
│ → Laddar upp elräkning (CSV, Excel)
│ – Vad du kunde ha sparat
│ – När du förlorade på grund av spotpris
│ – Om du har fel kontrakt/strategi
│ – Spotprisanalys vs förbrukning
│ – Solavkastning & ROI
│ – "Phantom load"-detektering
│ – Väderpåverkan på konsumtion
│ – + mer på gång…
└─────────────────────────┘

Lite bakgrund: jag jobbar mest inom IT, gör även en del SEO-grejer och gillar att bygga saker som faktiskt hjälper folk att fatta beslut. Min syster jobbar med UI-design, så jag fick lite hjälp där – det kanske blev lite väl “snyggt” i stilen, men du får gärna säga vad du tycker.

Nu är grundversionen live (gratis): elprisidag.se
Men vi bygger en premiummodul för dig som har mer komplexa system (sol, VP, 3-fas, hög produktion/export, elbil etc). Jag behöver några som kan hjälpa till att testa logiken, hitta udda fall eller bara ge feedback.

:tumupp: Du får 1 års fri tillgångt som tack för att du hjälper till.

Du behöver:
– En elräkning med timdata (t.ex. från Tibber, Göteborg Energi, Vattenfall etc.)
– Lite teknikintresse (du är ju här... :rofl )
– 10-15 min att klicka runt och säga vad som känns tydligt, konstigt eller kan förbättras

PM:a gärna (glöm inte att skriva ditt användarnamn!) eller svara i tråden, så lägger jag till dig som testare.
Du kan testa gratisversionen här: https://www.elprisidag.se

All feedback – även “det här känns lite off” – är supervärdefullt.

Tack!
Senast redigerad av Mikand 4 juli 2025, 08:14:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Inlägg av JimmyAndersson »

Länken ger:
{"code":401,"message":"Missing authorization header"}

Testat på uppdaterad iPhone med webbläsaren Safari.

Edit:
(Onödigt med ett nytt inlägg i nuläget.)
Felet tyder ju på att sajten inte har testats utanför det interna nätverket. Om du ska göra nåt sånt här och dessutom jobbar med ”IT” så är det viktigt att man inte slarvar. Bra rykte är allt. :)
(Jag är ingen potentiell kund, men gillar alla nya idéer.)
Senast redigerad av JimmyAndersson 4 juli 2025, 04:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

linux och cromium
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

W3C Markup Validation Service:
Authorization Required
Sorry, I am not authorized to access the specified URL.
The URL you specified, <https://www.elprisidag.se/>, returned a 401 "authorization required" response when I tried to download it.
...
https://validator.w3.org/check?uri=http ... ne&group=0

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var kommer AI in? Det är ju rena beräkningar.
Mikand

Inlägg av Mikand »

Vi gjorde en uppdatering i går kväll, och det verkar som något gick snett under ett par timmar. Ska definitivt koppla in en uptime-monitor nu (Uptime Robot eller liknande) så vi fångar sånt direkt framöver.

Tack för heads-up – uppskattas!
JimmyAndersson skrev: 3 juli 2025, 22:42:47 Länken ger:

Testat på uppdaterad iPhone med webbläsaren Safari.

Edit:
(Onödigt med ett nytt inlägg i nuläget.)
Felet tyder ju på att sajten inte har testats utanför det interna nätverket. Om du ska göra nåt sånt här och dessutom jobbar med ”IT” så är det viktigt att man inte slarvar. Bra rykte är allt. :)
(Jag är ingen potentiell kund, men gillar alla nya idéer.)
Mikand

Inlägg av Mikand »

Det kommer att finnas en live-assistent kopplad till OpenAI som hjälper användaren att tolka sin rapport, ställa frågor om elavtal eller simulera olika scenarier. AI:n fungerar mer som ett guidande stöd – inte för att fatta beslut eller försöka förutsäga marknaden.

Jag håller med – “AI” får lätt lite för mycket utrymme. Ska justera hur vi beskriver det. Tack för att du lyfte det!
danei skrev: 3 juli 2025, 23:24:22 Var kommer AI in? Det är ju rena beräkningar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag hade aldrig skickat upp in elräkning till en helt ny okänd site för analys. Men det är jag. Och jag kommer inte att besöka siten heller.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Sitter och pillar lite nu.

* Första spontana känslan är att det är snyggt. :)

* Sen kommer en känsla av motvilja mot att skapa ett konto, allt ska ha konto idag.
Detta verktyg förstår jag kan göra så mycket mer, men det skulle kännas lättare att testa nån lite-beräkning utan konto. Kanske det lättare fångar ens intresse att skapa konto, och även gå premium.

* När man skapar sin fastighet så kan man inte byta flik, då kommer man tillbaka till början i guiden.
Jag har inte alla fakta i huvudet, så detta är lite bökigt.

* Värmepumpstyp, finns bara L/L eller L/V. V/V finns inte att välja.. (Fan, nu böt jag flik, bara att börja om då.. :D )

* I analys, som jag antog var nästa steg ska man välja fastighet i rullgardinsmenyn, men där finns den inte.
Däremot gick den välja i första steget, sen gå till analys.

* Datan till analysen tror jag behöver en motor som hjälper en att få ihop det.
Jag har Tranås Energi som elnätsägare, där kan jag få fram timvis förbrukning, men ingen kostnad.
Elen köper jag på löpande (ej timpris) av vattenfall, och där får jag inga timvärden alls.

Här stannar min utforskning just nu, har inte riktigt tid att fixa datan just nu. :)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Själva elräkningsuppladdningsdelen skulle behöva pedagogiseras lite.

Min elleverantör, Skellefteå kraft, erbjuder en hel del rapporter att ladda ner för förbrukningen, att då bara ha "använd vår mall för att fråga leverantören om en korrekt formaterad rapport" för att ladda upp data hindrar i mitt tycke användare från att använda tjänsten då man inte kan snabbt ladda hem information från sin leverantör och ladda upp för ett resultat.

Men eftersom att jag inte har timmätning kan jag inte ladda hem annat än dygnssiffror vilket gör din sida svåranvänd utan en specialbeställd rapport?

Vidare är epostmallen inte enkel att förstå, och torde inte vara självklar för den kundtjänstarbetare som får ta emot den heller, med förklaringen av formatet "Obligatoriskt format: år-månad kilowatt_dag kilowatt_natt totalt pris_SEK"

Klistra in data med kolumner: månad dag_kwh natt_kwh totalt_kwh

Exempel: 2023-01 320.5 180.3 500.8

Betyder underscore kollumnbyte?
Mycket tydligare exempel skulle behövas.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja datat är knepigt formaterat. Jag kom inte dit mer än att titta på det.

Timdata:
"Klistra in data med kolumner: datum timme förbrukning betalt_pris
Datumformat: YYYY-DD-MM
Exempel: 2023-01-05 8 1.45 0.55"

En vanlig export skulle jag säga vore i nåt csv-format. Och klockslaget vore nog vanligare att få som 08:00 än 8.
Så ditt exempel blir istället: 2023-01-05;08:00;1.45;0.55

Förbrukning, jag vet inte om den är känslig på . eller , men om du inte redan hanterar det så skapa en hantering av det.

Betalt pris, är det med alla avgifter eller bara elkostnad plus skatter eller vad?
Betalt pris låter för mig som vad jag summerat i slutänden betalt per kWh.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag tar mig friheten att spåna fritt. Utgående från mina förutsättningar. Som jag tror har stora likheter med andras.

Jag har flera villafastigheter att vaka över. Alla har VV-VP för uppvärmning. Årsförbrukningen varierar mellan ca 4 och 12 MWh/år.

Medelkostnaden för el, totalt, medelvärde under ett år är ca 2:50 – 3:- per kWh.

I kostnaden ingår (ENO = elnätsoperatören, EL = elleveranören, SK = skatt):
– Fast avgift (ENO).
– Rörlig energiavgift (ENO).
– Rörlig effektavgift (ENO).
– Energiskatt (SK).
– Fast avgift (EL).
– Avgift för förbrukad el (EL).
– Moms på allt ovan (SK).

Som köpare, som den som betalar räkningarna, är jag helt fokuserad på slutsumman. Vad jag betalar totalt för elen, till elnätsoperatören, till elleveranören och till staten som energiskatt och moms.

Jag vill veta hur jag, med olika åtgärder, kan minimera min totalkostnad.

Åtgärder kan vara av olika slag. Det kan handla om rutiner och vanor. Det kan också handla m tekniska lösningar som sänker förbukning till t.ex. värme och varmvatten. På ett sätt spm gör att jag kan undvika pristopparna på spotmarknaden. Även så att jag kan undvika toppar på effekttariffen. Som vi alla redan, eller snart, har drabbats av. I en eller annan form.

Underlag för detta skulle jag vilja ha.
– Som visar fördelningen av dessa kostnader.
– Som visar besparingspotential, om man kan minska på något.

Timme för timme, dag för dag, månad för månad och år för år.

Mikand:
Jag vet (tror mig veta) att du inte är tomten. Men jag vet att jag, och jag tror många med mig, skulle ha nytta av det jag skriver om ovan.

Skriv svar