Avlödning kondensatorer Xbox
Avlödning kondensatorer Xbox
Hej.
Håller på att byta ett gäng kondensatorer på ett orginal Xbox.
Men har så djävulskt svårt att få upp allt lod. Använt fluss, lödsug, fläta osv. Antar att det är blyfritt. Är min station för dålig? För smal spets? 2 mm sitter på just nu. Behöver lite hjälp att tänka.
Håller på att byta ett gäng kondensatorer på ett orginal Xbox.
Men har så djävulskt svårt att få upp allt lod. Använt fluss, lödsug, fläta osv. Antar att det är blyfritt. Är min station för dålig? För smal spets? 2 mm sitter på just nu. Behöver lite hjälp att tänka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Avlödning kondensatorer Xbox
Hur gör du då ?
Applicerar du nytt fräscht lod och sen försöker suga upp allt ? ..Gärna blyat..
Alternativt kan man dutta på fluss, men det brukar fungera sämre.
Är det jordplan så kan det vara svårt, men båda polerna borde ju inte vara det.
Din station är väl wellers minst populära serie, men den ska ju absolut funka för det där, jag utgår från att den har äkta tempreglering. Är det tempinställning på den lilla ratten där ?
Är spetsen 2mm mejselformad ? det verkar isåfall lämpligt, gärna så kort som möjligt.
Applicerar du nytt fräscht lod och sen försöker suga upp allt ? ..Gärna blyat..
Alternativt kan man dutta på fluss, men det brukar fungera sämre.
Är det jordplan så kan det vara svårt, men båda polerna borde ju inte vara det.
Din station är väl wellers minst populära serie, men den ska ju absolut funka för det där, jag utgår från att den har äkta tempreglering. Är det tempinställning på den lilla ratten där ?
Är spetsen 2mm mejselformad ? det verkar isåfall lämpligt, gärna så kort som möjligt.
Jo jag har lagt till mer lod ( blyat) men känns mer att den suger upp bara det. Ja en 2 mm mejsel.
Precis hjulet är temperaturinställningen, vet ej hur bra den stämmer i dagsläget. Har haft den ca 10 år.
Videon som visar hemmagjort fläta såg intressant ut. Ska testa detta.
Precis hjulet är temperaturinställningen, vet ej hur bra den stämmer i dagsläget. Har haft den ca 10 år.
Videon som visar hemmagjort fläta såg intressant ut. Ska testa detta.
Kan ju prova tandpetare varianten med. Värm och tryck i en rund tandpetare av trä i hålet.
Jag har en sådan station hemma men det är lite för låg effekt för att värma upp jordplanet.
Sätt dit den största spetsen du har
Se till att den är ren och att tenn kan fästa/smälta på alla ytor
Vrid upp värmen till max 410 grader eller vad det är
Värm hålen och lägg dit nytt fräscht tenn
Använd lödfläta av bra kvalitet, lägg gärna på extra flussmedel, nu bör det gå bra att suga upp allt tenn.
Sänk värmen annars förstörs spetsen över tid.
Sätt dit den största spetsen du har
Se till att den är ren och att tenn kan fästa/smälta på alla ytor
Vrid upp värmen till max 410 grader eller vad det är
Värm hålen och lägg dit nytt fräscht tenn
Använd lödfläta av bra kvalitet, lägg gärna på extra flussmedel, nu bör det gå bra att suga upp allt tenn.
Sänk värmen annars förstörs spetsen över tid.
tangatore,
Vad har du för tennsug, bild?
Är det lödtenn du vill få bort från hålen i kretskortet efter bortlödning av elektrolytkondensator, för att kunna sticka i ny kondensator?
På ditt foto syns att 4 st elektrolytkondensorer har tagit bort.
Är det ur de hålen du vill få bort lödtenn?
Vad har du för tennsug, bild?
Är det lödtenn du vill få bort från hålen i kretskortet efter bortlödning av elektrolytkondensator, för att kunna sticka i ny kondensator?
På ditt foto syns att 4 st elektrolytkondensorer har tagit bort.
Är det ur de hålen du vill få bort lödtenn?
Många bra tips. Precis vill ha bort gammalt tenn från hålen där elektrolyt kondensatorerna satt förut. Dessa hade börjat expandera i toppen.
Denna lödsug har jag
Denna lödsug har jag
det får jag testa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har denna tennsug:
viewtopic.php?p=1859343#p1859343
Den är stor och kraftig, bra sug i den. Ingen risk man skadar sig på rörlig del som far in i ögat, eller slår sönder komponenter.
Dessutom har den väldigt liten rekyl. Det finns en model av Soldapullt, som är antistatisk, visste jag inte när jag skaffade min.
viewtopic.php?p=1859343#p1859343
Den är stor och kraftig, bra sug i den. Ingen risk man skadar sig på rörlig del som far in i ögat, eller slår sönder komponenter.
Dessutom har den väldigt liten rekyl. Det finns en model av Soldapullt, som är antistatisk, visste jag inte när jag skaffade min.
Senast redigerad av Haralt 4 juli 2025, 11:48:40, redigerad totalt 1 gång.
Det här är ett typiskt jobb där man vill ha tre händer. En hand håller en varmluftstation riktad rakt på där du ska ta bort lod, och de övriga är för fläta + lödkolv.
Saknas varmluft kan du ta ett borr som har MINDRE diameter än hålet, och för hand snurra det för att gräva ut lodet. Det är viktigt att det är mindre, annars finns risken att du skadar pläteringen och det kan få andra konsekvenser. Lodet är mjukt.
Saknas varmluft kan du ta ett borr som har MINDRE diameter än hålet, och för hand snurra det för att gräva ut lodet. Det är viktigt att det är mindre, annars finns risken att du skadar pläteringen och det kan få andra konsekvenser. Lodet är mjukt.
Så gjorde jag, tog ett litet borr och snurrade det förhand(ja, höll borret med en tång) i hålet med tenn för att få bort tennet. Det gick.
Jag tänkte också på det att kanske plätteringen i i hålet skadas eller borras bort då, då flyter inte tenn igenom och upp på komponensidan och löder där.
Jag satte nämligen in kraftigare likriktardioder och de har då något grövre ben än original likriktardioderna.
Jag tänkte också på det att kanske plätteringen i i hålet skadas eller borras bort då, då flyter inte tenn igenom och upp på komponensidan och löder där.
Jag satte nämligen in kraftigare likriktardioder och de har då något grövre ben än original likriktardioderna.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Har du klarat dig ifrån den läckande klockbackupkondensatorn (C7G5)?
Den har läckt i 100% av alla original-xbox jag öppnat och börjat fräta på kopparen. På en var det bara fnöske kvar av alla ytmonterade komponenter runt om.

Den har läckt i 100% av alla original-xbox jag öppnat och börjat fräta på kopparen. På en var det bara fnöske kvar av alla ytmonterade komponenter runt om.