Jag fick en gammal borrmaskin som har haft drift från
den gemensamma axeln i verkstadens tak när det begav sej
senare har den fått en egen elmotor monterad på sidan av foten.
Hela maskinen kommer från Sverige nångång i modern tid.
Kanske nån har sett denna motortyp?, se bild
Troligen inte nåt som har tillverkats i större mängder.
Förövrigt så mäter lindningarna resistans bra och isolationen
är helt Ok provad med rysk isolationsprovare med vev-generator.
Bytte kullager, dom lät dåliga, så nu skall den nog snurra minst 50 år till.
En gammal ovanlig? svensk elmotor.
En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Bra jobbat!
Motorn har en fin patina. Hoppas dagens lager är lika bra som orginalet.
Jag är tveksam. Tror bara den klarar 40 år till.
Motorn har en fin patina. Hoppas dagens lager är lika bra som orginalet.
Jag är tveksam. Tror bara den klarar 40 år till.
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Jo den har ett öö, begagnat utseende, eller så
var det en dålig målblandning som inte stod sej :D
Det var äkta SKF lager i den, men med åldern och torkat vaselin
så var dom nötta och förde oljud.
Jag satte i FAG, ett från portugal och det andra från Vietnam
så kan bli bara 35 år..
Tänk om man faktiskt skall måla den, det är ju en kvalitets produkt
jag borde ha mörkgrön pansarfärg, undrar om det är tidsenligt
eller skall det vara maskin grått :humm:
var det en dålig målblandning som inte stod sej :D
Det var äkta SKF lager i den, men med åldern och torkat vaselin
så var dom nötta och förde oljud.
Jag satte i FAG, ett från portugal och det andra från Vietnam
så kan bli bara 35 år..
Tänk om man faktiskt skall måla den, det är ju en kvalitets produkt
jag borde ha mörkgrön pansarfärg, undrar om det är tidsenligt
eller skall det vara maskin grått :humm:
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22598
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Jag hittade tyvärr inte heller så mycket om den, men jag vet att man gjorde mycket motorer som var speciellt gjorda enligt kunderna önskemål, så det kan kanske vara från någonting sådant?
Den påminner ju annars litet om de Amerikanska enfas motorerna som var vanliga för trämaskiner och ventilationsfläktar där vid samma tid, men med bättre gjord mitt del, de Amerikanska motorerna av denna typ var enklare gjorda med pressad plåt på mitten.
Jag gillar också gamla motorer väldigt mycket!
Har en liten samling av dem själv.
Snygg strömbrytare till den också!
Den påminner ju annars litet om de Amerikanska enfas motorerna som var vanliga för trämaskiner och ventilationsfläktar där vid samma tid, men med bättre gjord mitt del, de Amerikanska motorerna av denna typ var enklare gjorda med pressad plåt på mitten.
Jag gillar också gamla motorer väldigt mycket!
Har en liten samling av dem själv.

Snygg strömbrytare till den också!
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22598
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Strömställare/motorskydd(?) är tillverkat av Cewe, företaget grundat 1919 i Nyköping, finns fortfarande kvar tror jag. 
Edit, men tyvärr inte längre i Sverige.

Edit, men tyvärr inte längre i Sverige.

Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Motorn har, som syns på bilden, inga utvändiga kylflänsar.
Under fläktkåpan är det en centrifugal fläkt, inte probell som det vanligen brukar vara,
den blåser ut luft över utsidan på motorn så en del kylning blir det väl.
När jag bytte lager och hade bort gavlarna så var det några, kanske 10mm hål, på rad i främre gaveln
längs ytterkanten, men dessa hål är täkta med en plåt från insidan som säkerligen är orginal
med tanke på att det såg välgjort ut och fastnitat på plats från insidan.
Kanske en modifierad universal gavel från en modell med genomgående luft kylning
det borde ju ha varit öppning i båda ändarna för att få luftflöde igenom motorn om det skulle
vara en efterkonstruktion.
Inne i motorn är det bra med rum för luften att blåsa förbi statorlindningarna, men som sagt så är det
plåt i hålen på ena gaveln och den andra gaveln har inga hål alls.
Under fläktkåpan är det en centrifugal fläkt, inte probell som det vanligen brukar vara,
den blåser ut luft över utsidan på motorn så en del kylning blir det väl.
När jag bytte lager och hade bort gavlarna så var det några, kanske 10mm hål, på rad i främre gaveln
längs ytterkanten, men dessa hål är täkta med en plåt från insidan som säkerligen är orginal
med tanke på att det såg välgjort ut och fastnitat på plats från insidan.
Kanske en modifierad universal gavel från en modell med genomgående luft kylning
det borde ju ha varit öppning i båda ändarna för att få luftflöde igenom motorn om det skulle
vara en efterkonstruktion.
Inne i motorn är det bra med rum för luften att blåsa förbi statorlindningarna, men som sagt så är det
plåt i hålen på ena gaveln och den andra gaveln har inga hål alls.