Hur gick det, blev det bra resultat?
Skulle säga att servicemanualen är väl rätt tydlig att de anger 0,775V, så det är väl den nivån som gäller och med hög impedans på lasten.
Vet inte vad utimpedansen faktiskt är men misstänker att om du ansluter 600 ohm last så lär du inte kunna kalibrera rätt, och utan att ha rört pottarna så lär du ligga rejält fel, men med högohmig last så lär det ligga rätt till.
Det var väl inte självklart att tillverkare ens hade koll på måttenheterna.
Fritt ur minnet så tror jag att europeiska tillverkare brukade ange i volt istället för dB-mått för alla mätningar. Mycket lättare för tekniker att faktiskt förstå istället för att bara chansa när de kalibrerar.
En klurig grej är ju detta med referensband...
Skulle säga att eftersom det pratas om omkopplare med ett "TAPE"-läge, så är det en trehuvudsmaskin. Det kan vara värt att överväga att ersätta trimpottarna för rec level och frequency response med vanliga pottar, och lägga till testsocillator både för 1kHz och 10kHz. Minns att t.ex. GXC-760D har testoscillator och för användaren åtkomplig justering för nivå, men ingen oscillator för 10kHz och ingen åtkomlig trimning för frekvensgång.
Hur som helst så är ju inspelning antagligen inte relevant, iaf om det är ett kassettdäck och inte rullbandspelare, eftersom det med 99,999999999999999% säkerhet ändå kommer låta mycket mycket bättre om du spelar in på ett 90-tals-toppmodelll-däck med HX PRO än om du spelar in på ett äldre däck, oavsett hur bra det är. (Akai GXC-760D låg ju i samma klass som Tandberg och Nakamichi, men var inte lika erkända så att säga.
Apropå detta sidospår så vore ett intressant projekt att antingen återanvända HX PRO från ett enklare nyare däck, eller bygga en klon av HX PRO. Antar att eftersom Dolby inte längre licenserar några bandinspelningsgrejer så lär de väl inte heller jaga hobbyister som utan vinst piratkopierar HX PRO (eller för den delen Dolby B, C, S osv). Detta vore vettigt både för t.ex. äldre kassettdäck av högkvalitet, och också för rullbandspelare i allmänhet i princip oavsett kvalitet. Även de enklaste tvåhuvud-rullbandspelarna lät ju förträffligt bra jämfört med många kassettdäck, och vid 19cm/sek så lät de förträffligt.