Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag jobbat med att tillverka en lapp. Alltså jag gör den nya delen först löst, sen svetsar jag fast den. Jag saknar diverse plåtverktyg för krympning och sträckning så jag kör på metoden där jag migsvetsar allt av simplare former.

Bild

Bild

Delar tillverkas vartefter och passas in, det svetsas och slipas och så nöter man på.

Bild

Bild

Metallen ser OK ut längst mot kanten mot däcket, så jag slipper försöka tillverka den den. Det kunde blivit svårt att få till. Men det är ändå en svårare geometri än jag trodde, det är böjar i flera riktningar så det blir att hamra och forma.

Nu när jag kommer till den översta delen som är den synliga tänkte jag försöka forma den i en del för att minska på chansen att det går åt skogen.

Bild

Det börjar ta sig faktiskt, nu måste jag ta paus och ta en öl eller nåt. Men det ska fortsätta hamras tills det följer konturerna.

Bild

Det kommer nog att bli så att den nedre reparationen får svetsas in först, sen tar jag den sista synliga delen, just för att allt kommer behöva röra sig upp och in och det går inte att få till om det vore en hel del. Alla kanter och sånt som behöver matchas upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur tjock plåt använder du ? den ser väldigt tjock ut ? ..otroligt mycket lättare att forma tex 0,6mm plåt än 1mm.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag kör på 1.2mm plåt, det är mycket trevligare att svetsa.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja förvisso, men mycket otrevligare att forma :)

Så tjock plåt använder jag bara till bärande delar som inte syns :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir ju en rejäl uppdatering, kommer ta minst 30 år innan det rostar igenom på samma ställe igen. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fint!

Kanske dum fråga, men tål de där klämmorna värmen? Orangefärgen får mig att tro att det är nån slags plast.

Vad gör du med det som blir kvar bakom? Klipper bort det värsta rostiga med plåtsax, vinkeslip eller liknande? Om jag fattat rätt så är det väl dåligt att lämna kvar gammalt rostigt. Typ rosten har väl en förmåga att sprida sig om den fått fäste?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo de där klämmorna tål inte värme men det räcker för att göra några punktsvetsar, sen kan jag plocka av delarna och svetsa resten på bänk.

Jag kommer lägga plåten ovanpå och fästa den, sen vinkelslipa genom både den nya och gamla plåten i ett då det blir dags att passa in. Då får man bästa passformen. Innan dess kommer jag slipa bort all rost och målfärg runt om.

Den inre märkningen med röd tusch på plåten visar var rosten på baksidan tar slut ungefär.

e: Här kan man se hur den nya plåten svetsas in, den högra kanten gjordes annorlunda här p.g.a. att det inte hade gått att få bort den gamla plåten där så den bara skars bort först och passades in efteråt.:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag svetsat in den nya biten och slipat ner fogarna. Det är nog några småsaker ännu som behöver svetsas. Jag fick bucklor på skärmen ovanför lagningen, så kan det gå då det drar sig av värmen. Då brukar man få krympa och sträcka metall.

Bild

Ja se jag hade en svetstång faktiskt.

Bild

Bild

Det är nog spacklet som kommer göra mest nytta här sen...
Skriv svar