Jag gillar inte heller. Men Texas Instrument rekommenderar att sätta en avkopplingskonding så extremt nära som det bara går.limpan4all skrev: ↑30 juni 2025, 09:39:54 Jag gillar inte att "gödsla" med avkopplingskondensatorer på lödsidan under kretsar. Jag kör numera bara med (minst) 6-lagerskort och plan 2 som GND och 3 som matning och plane capacitor mellan lagren för att sänka induktansen. Sedan placera avkopplingarna på komponentsidan runt om och de måste inte ens sitta nära...
Du får gärna visa med en bild hur du tänker.
Jag följer bara vad Texas Instrument rekommenderar. Visst, jag vet. Texas har inte alla gånger rätt, men dom har fått sitt SK-AM69 utvecklingskort att fungera.Zhorts skrev: ↑30 juni 2025, 14:13:55 Håller med Limpan4all, över några hundra MHz så är serieinduktansen så pass stor att en lös kondensator inte gör särskilt mycket nytta - all avkoppling kommer från plankapacitansen inuti kortet. Sen får man ju naturligtvis hjälpa till att stadga upp det med kondensatorer på baksidan, men det är inte alls lika kritiskt att ha en per boll. En per boll får man ifrån plankapacitansen.
Texas säger bland annat att dom har kört simuleringar och kommit fram till detta resultat.
Jag håller med annars att det är rätt brutalt att slaviskt följa "PCB Design Recomendation". Ibland undrar jag verkligen om dom själva vet marginalerna, eller om dom försöker bara göra så bra som det går, fast behovet finns inte.
Men jag delar inte denna åsikt att "all avkoppling kommer från plankapacitansen inuti kortet". För det gör den inte. Varför används avkopplingskondensatorer ens? Varför sätter man dom väldigt nära matningspinnen?
Ja. Exakt. I en ethernetkabel så kan ju ledarna förflytta sig lite huller om buller. Beroende om man böjer kabeln eller viker den. Ändå fungerar dom.När det gäller Ethernet så är det inte så kinkigt som man tror. Vi gjorde experiment på ett tidigare jobb och hade många centimeter i mismatch (över en 100m kabelrulle) innan det blev problem inom ett signalpar, och mellan signalparen är det ännu mer förlåtande. Gör det fint och rent och ungefär lika långt så kommer det fungera fint.
Alltså borde jag bara dra diffparen utan att modifiera dom.
Men för ramminne vet jag att där är det annat.