Jag har precis lagat LED-drivern till en äldre IKEA LED-panel, och eftersom jag inte är så bra på switchade nätagg blev jag lite nyfiken. Kopplingsschemat nedan visar alltså sekundärsidan av den delen som driver själva LEDarna.
Fråga 1: Punkten 1 från transformatorn används för att generera spänning till LEDarna (den jag markerat med + uppe till höger). Dioderna markerade med A sitter två i samma kapsel, så parallellkoppling funkar men varför har de löst det så här?
Fråga 2: Punkten 2 från transformatorn likriktar också med två dioder, men här i serie (markerat med B). Här dras mycket mindre ström, men är det två för att hantera hög spänning, eller vad?
Fråga 3: Regulatorn ser ut som en vanlig shuntregulatorlösning. Och spänningen från 2 är den som ger ström genom optokopplaren för feedback till primärsidan (vid C). Men denna spänning används vad jag kan se _bara_ för optokopplardioden. Vad vinner man på detta jämfört med att använda samma spänning som till LEDpanelen? Slippa störningar?
Punkterna 1,2,3 är de tre sekundärlindningarna på den trafo som driver LEDarna.Frågor på switchat nätagg
Frågor på switchat nätagg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.