Jigg för Borrslipning
Jigg för Borrslipning
Den högra har en lutning på 11 grader och den vänstra 30 grader. Båda är vinklade 60 grader.
Krävs lite övning och så får jag kika med luppen för att se om det är godkänt innan provborrning.
Slipade ett riktigt kass 8mm borr och de blev väldigt bra till att i alla fall att borra i trä med.
Trälisterna som guidar vinkelblocken blev aningen för låga då de inte stöttar tillräckligt, ska montera lite tjockare.
Hållaren monterade jag ett rör i med en låsskruv. Får göra andra hållare för större borr.
Krävs lite övning och så får jag kika med luppen för att se om det är godkänt innan provborrning.
Slipade ett riktigt kass 8mm borr och de blev väldigt bra till att i alla fall att borra i trä med.
Trälisterna som guidar vinkelblocken blev aningen för låga då de inte stöttar tillräckligt, ska montera lite tjockare.
Hållaren monterade jag ett rör i med en låsskruv. Får göra andra hållare för större borr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Jigg för Borrslipning
Har nu testat att borra i ett plattjärn. Milsvid skillnad mot innan.
Spetsen är dock inte helt perfekt så ett körnslag eller centrumborrhål som start fungerade utmärkt.
Spetsen är dock inte helt perfekt så ett körnslag eller centrumborrhål som start fungerade utmärkt.
Clas Ohlson säljer den här för 3000kr men då ska man ha en sån slipstensmaskin också.
Kanske jag kan ordna en sån där slipdjupsinställning på något sätt.
Kanske jag kan ordna en sån där slipdjupsinställning på något sätt.
Är det inte i princip garanterat att du överhettar borren när du slipar dem i en bänkslip?
Slipa borr i en svarv och man kan även slipa ytorna längs med hela borret. Man slipar lite i taget och doppar borret i vatten så blir det bra. Överhettat är överdrivet. Många slipar bort för hand på liknande slipmaskin och även bandslip.
Resultatet med en sådan slipsten blir väldigt jämna och fina ytor och kanter. Sedan är det så klart enklare att få ett resultat snabbare när båda sidor av borret få samma behandling varje gång. Min jigg kräver att vissa moment fortfarande utförs hantverksmässigt. I närbilden på borret jag slipat syns att den där 11 graders vinkeln sammanfaller med borrets slipning på sidan. Jag är tvungen att ha borret korrekt vridet i hållaren.
Testade borr <= 8mm i en planka och det märks ganska omgående om de är slöa.
En del borr känns vassa med fingret men borrar uselt. När jag tycker att det ser bra slipat ut
så testar jag på nytt och det blir som ett nytt borr (inte riktigt men avsevärd skillnad).
Jag har svårt att få till en liten spets. Jag får vara försiktig när jag slipar den där 11 gradersvinkeln.
Jag kan eventuellt tro att det blir känsligt eftersom jag har den där 60gradersvinkeln fördelad på 2 skivor.
Hade jag nöjt mig med ena skivan och samma jigg-guide till 11 0ch 30 grader kanske det blivit lättare att få det korrekt?
En del borr känns vassa med fingret men borrar uselt. När jag tycker att det ser bra slipat ut
så testar jag på nytt och det blir som ett nytt borr (inte riktigt men avsevärd skillnad).
Jag har svårt att få till en liten spets. Jag får vara försiktig när jag slipar den där 11 gradersvinkeln.
Jag kan eventuellt tro att det blir känsligt eftersom jag har den där 60gradersvinkeln fördelad på 2 skivor.
Hade jag nöjt mig med ena skivan och samma jigg-guide till 11 0ch 30 grader kanske det blivit lättare att få det korrekt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.