Spole eller motstånd?
-
Spole eller motstånd?
Hej
Har en dual cs 505-3 skivspelare som jag skall byta lite kondingar i och det sitter även en spole eller ett motstånd i kretskortet. Trodde först att det var just ett motstånd så jag mätte den, ca 1.0 Ohm (billig mätare som inte direkt är helt att lita på). Men så hittade jag en servicemanual där den betecknas som L1 "Drossel HF 47 MH". Så... är det en spole och behöver den bytas ut? Jag har redan beställt de andra komponenterna så jag har ingen lust att leta reda på och beställa EN pryl till.
Alla komponenterna sitter på ett kretskort mellan inkommande strömsladd och skivspelarens motor. Antar att det är något avstörningstjosan.
Har en dual cs 505-3 skivspelare som jag skall byta lite kondingar i och det sitter även en spole eller ett motstånd i kretskortet. Trodde först att det var just ett motstånd så jag mätte den, ca 1.0 Ohm (billig mätare som inte direkt är helt att lita på). Men så hittade jag en servicemanual där den betecknas som L1 "Drossel HF 47 MH". Så... är det en spole och behöver den bytas ut? Jag har redan beställt de andra komponenterna så jag har ingen lust att leta reda på och beställa EN pryl till.
Alla komponenterna sitter på ett kretskort mellan inkommande strömsladd och skivspelarens motor. Antar att det är något avstörningstjosan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Spole eller motstånd?
Nyfiken, vad är anledningen till att ska det bytas kondingar i apparaten?
Senast redigerad av Haralt 11 juni 2025, 20:19:57, redigerad totalt 1 gång.
Det där är en drossel på 47µH. Kring 1 ohm är helt normalt för en sådan.
µH skrivs uH om det saknas Unicode. 47MH betyder Megahenry. En sådan, om den finns, lär vara "en aning" större och tyngre...
µH skrivs uH om det saknas Unicode. 47MH betyder Megahenry. En sådan, om den finns, lär vara "en aning" större och tyngre...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
@Marta: en ANING???!!!!
Kör på att det är en drossel och sätt tillbaka den. Sitter där typ papperskondingar och elektrolytkondingar kan du ju byta men plastkondingar - knappt. Glöm inte att smörja alla komponenter med ormolja ...
Skämt åsido - var noggrann när du gör jobbet och tänk på att bra skivspelare inte växer på träd och Dual har varit kända för hög kvalitet.
PS. Det är en drossel som Marta noterat. Det sitter ett motstånd också på 5W. Det behöver heller inte bytas.

Kör på att det är en drossel och sätt tillbaka den. Sitter där typ papperskondingar och elektrolytkondingar kan du ju byta men plastkondingar - knappt. Glöm inte att smörja alla komponenter med ormolja ...
Skämt åsido - var noggrann när du gör jobbet och tänk på att bra skivspelare inte växer på träd och Dual har varit kända för hög kvalitet.
PS. Det är en drossel som Marta noterat. Det sitter ett motstånd också på 5W. Det behöver heller inte bytas.
-
Anledning till byte av kondensatorer är att efter att jag fick igång det mekaniska med lite smörjning och "gymnastiserande" så började det lukta lite dåligt, milt sagt. Efter lite bingande på vad det kunde vara så var det bara att börja leta komponenter och det enklaste var att beställa ett "replacement set" från en hifi-snubbe i England. Effektmotståndet ingår så... Och det är ju inte skoj att beställa lite "småskit" nuförtiden t ex: Farnell: "Beställningar på under 850 kr (exklusive moms) debiteras 175 kr". Men då löder jag på drosseln igen med det andra komponenterna och förhoppningsvis blir det inte ett rökmoln. Tack för svaren.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vad betalade du? Säkert hade du fått grejerna betydligt billigare från Electrokit.
Det finns inga lytingar i den skivspelaren.
Den aktuella drosseln samt en konding är avstörning så strömbrytaren inte skall ge knäppar i ljudet då den manövreras.
Den har AC-motor med två lindningar och en driftkonding.
Den finns för både 115 och 230V. Det används samma motor i båda. För 230V finns där ett förkopplingsmotstånd.
Har den stått många år sedan den var i bruk förra gången kan effektmotståndet avge doft en liten stund.
Det är viktigt att båda kondingarna tåler nätspänning. Är de märkta X2 ?
Bärnstensfärgade plastkondingar från Rifa bör alltid bytas. Är det andra plastkondingar håller de vanligtvis jättelänge.
https://dual.de/wp-content/uploads/Serv ... _505-3.pdf
Den aktuella drosseln samt en konding är avstörning så strömbrytaren inte skall ge knäppar i ljudet då den manövreras.
Den har AC-motor med två lindningar och en driftkonding.
Den finns för både 115 och 230V. Det används samma motor i båda. För 230V finns där ett förkopplingsmotstånd.
Har den stått många år sedan den var i bruk förra gången kan effektmotståndet avge doft en liten stund.
Det är viktigt att båda kondingarna tåler nätspänning. Är de märkta X2 ?
Bärnstensfärgade plastkondingar från Rifa bör alltid bytas. Är det andra plastkondingar håller de vanligtvis jättelänge.
https://dual.de/wp-content/uploads/Serv ... _505-3.pdf
-
Elektrokit var det första stället jag kollade på men de hade inte alla komponenter, kollade också på annat håll också men det slutade med snubben i England. Lite över 200 kr blev det, lite dyrt för fyra komponenter men vad fan, "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Eller hur det nu var. Det sitter tre kondensatorer, alla x2, och ett effektmotstånd plus drosseln. Komponenterna i setet jag beställde skall hålla rätt specifikation.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tänk på att du får betala moms till Skatteverket och (förhoppningsvis bara) 75 spänn till PostNord för att se till att du betalar in momsen.
-
Det lades på moms på priset när jag skulle betala. Men det kanske blir moms på moms? Och miljöavgift. Och gretaavgift. Och svennebananavgift osv. Man får väl se.
Det var kanske engelsk moms, som alltså går till engelska stadskassan.
-
Jag kollade ärligt talat inte så noga när jag beställde men gick in på sidan och kollade nu. Det står: "VAT included (where applicable)", och när man lägger en beställning står det: pris i Svenska kronor, Tax i Svenska kronor och lite längre ned "Local taxes included (where applicable)". Inte helt solklart för mig men man får väl se.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det kan vara så att avsändaren tar upp svensk moms och meddelar svenska myndigheter om detta och skickar med ett IECC-nummer (tror jag det heter) och paketet glider på en skridsko till dig.MammaMumin skrev: ↑12 juni 2025, 17:58:48 Det lades på moms på priset när jag skulle betala. Men det kanske blir moms på moms? Och miljöavgift. Och gretaavgift. Och svennebananavgift osv. Man får väl se.
Normalt är annars att avsändaren ska dra av, i detta fall, brittisk VAT och du ska betala svensk MOMS.
Hintade bara att du köpt djäv .. ganska dyra komponenter och kanske får betala lite mer (moms + fraktarens deklarationsavgifter).