PIC I/O skyddsdioder maxeffekt,ström?
PIC I/O skyddsdioder maxeffekt,ström?
Tja!
PIC..
Funderade lite lite på hur mycket effekt,ström skyddsdioderna pallar
innan dom går sönder, skulle vara bra att veta så jag kan dimensionera
skydssmotstånd så att I/O'n även fungerar efter möjlig över-spänning.
hmm.. föresten har även A/D ingångarna på en PIC16F870 skyddsdioder.
Tycke det var dåligt med elektrisk spec i databladet, kanske finns blad som
går näramre på det där?
VH/ Johan
PIC..
Funderade lite lite på hur mycket effekt,ström skyddsdioderna pallar
innan dom går sönder, skulle vara bra att veta så jag kan dimensionera
skydssmotstånd så att I/O'n även fungerar efter möjlig över-spänning.
hmm.. föresten har även A/D ingångarna på en PIC16F870 skyddsdioder.
Tycke det var dåligt med elektrisk spec i databladet, kanske finns blad som
går näramre på det där?
VH/ Johan
-
Här har du en lösning som används generellt. Antag att du driver mikrokontrollern på 5V och att du vill ha 12V toleranta ingångar.
Sätt en spänningsdelning så att 12V blir 5V. I knytpunkten sätter du en diod till 5V och en annan till gnd.
Kommer det nu en positiv "spik" så åker den upp till matningen. Om det kommer en negativ, så åker den till gnd. Första motståndet begränsar strömmen, så att inte matningsspänningen åker upp och förstörs kretsarna.
Sätt en spänningsdelning så att 12V blir 5V. I knytpunkten sätter du en diod till 5V och en annan till gnd.
Kommer det nu en positiv "spik" så åker den upp till matningen. Om det kommer en negativ, så åker den till gnd. Första motståndet begränsar strömmen, så att inte matningsspänningen åker upp och förstörs kretsarna.
-
- Kontakt:
Johano: Databladet nedan säger 20 mA...
Kod: Markera allt
14.0 ELECTRICAL CHARACTERISTICS
Absolute Maximum Ratings
Ambient temperature under bias................. .-55 to +125°C
Storage temperature ................ -65°C to +150°C
Voltage on any pin with respect to VSS (except VDD, MCLR. and RA4) ........... -0.3V to (VDD + 0.3V)
Voltage on VDD with respect to VSS ................... -0.3 to +7.5V
Voltage on MCLR with respect to VSS (Note 2) ................0 to +13.25V
Voltage on RA4 with respect to Vss ....................0 to +8.5V
Total power dissipation (Note 1) .....................1.0W
Maximum current out of VSS pin ................300 mA
Maximum current into VDD pin ................250 mA
Input clamp current, IIK (VI < 0 or VI > VDD)............... ± 20 mA
Output clamp current, IOK (VO < 0 or VO > VDD) .................... ± 20 mA
Maximum output current sunk by any I/O pin.....................25 mA
Maximum output current sourced by any I/O pin .......................25 mA
Maximum current sunk by PORTA, PORTB, and PORTE (combined) (Note 3) ................200 mA
Maximum current sourced by PORTA, PORTB, and PORTE (combined) (Note 3)...................200 mA
Maximum current sunk by PORTC and PORTD (combined) (Note 3) ............200 mA
Maximum current sourced by PORTC and PORTD (combined) (Note 3) ..................200 mA
-
Tja!
Tack för era svar.
Nje, jag tänker inte låta skyddsdioderna arbeta hela tiden..
Känns fel som du säger att låta skyddsmekanismer arbeta hela tiden.
Jag har lågohmig spänningsdelning som delar /4 från 12V batteri och sedan har jag en
2.7K rc-länk in mot ingången, som är en A/D-ingång.
Jag ska alltså mäta batterispänningen.
Skönt då är mitt skydd tillräkligt dimensionerat.
Trevlig midsommar!
/ Johan
Tack för era svar.
Nje, jag tänker inte låta skyddsdioderna arbeta hela tiden..
Känns fel som du säger att låta skyddsmekanismer arbeta hela tiden.
Jag har lågohmig spänningsdelning som delar /4 från 12V batteri och sedan har jag en
2.7K rc-länk in mot ingången, som är en A/D-ingång.
Jag ska alltså mäta batterispänningen.
Skönt då är mitt skydd tillräkligt dimensionerat.
Trevlig midsommar!
/ Johan
-
Man kan använda skyddsdioderna konternuerligt men man bör inte belasta dom med 20mA det räcker utmärkt 1-2mA utan att blir värmeproblem.
själv har använd i flera projekt till kunder utan minsta bekymmer. Microchip själv rekommenderar att man kan göra detta utan att man förstör processorn.
Men i ditt fall om jag föstår det rätt så ska du mäta en spänning (12V) till processorn då måste man använda en spänningdelare så att spänningen är inom 0-5 V intervallet .Man bör tänka på att AD omvandlaren vill att signalen in ska ha en impedans på 10k när den samplar in spänningen men det kan man kringgå genom att koppla en kondensator på ingången ner till GND om man inte ska mäta snabba variationer.
själv har använd i flera projekt till kunder utan minsta bekymmer. Microchip själv rekommenderar att man kan göra detta utan att man förstör processorn.
Men i ditt fall om jag föstår det rätt så ska du mäta en spänning (12V) till processorn då måste man använda en spänningdelare så att spänningen är inom 0-5 V intervallet .Man bör tänka på att AD omvandlaren vill att signalen in ska ha en impedans på 10k när den samplar in spänningen men det kan man kringgå genom att koppla en kondensator på ingången ner till GND om man inte ska mäta snabba variationer.
Njo, lågohmigt är dumt för det drar mycket ström.
Men det är ingen fara i detta fallet desutom är den inte så lågomig.
Men nu blir jag lite fundersam.
Impedansen in till AD avgör hur lång tid det tar att
göra en sample, manualen säger att "The maximum recommended
impedance for analog sources is 10Kohm."
Jag läste det som att har inte mer än 10K för då hinner den inte
sampla med full noggrannhet.
Inte som att dom vill att det ska vara 10K.
Men visst impedans matchning är ju viktigt när man hanterar frekvenser.
Vid högre frekvenser så blir det ju en reaktiv spänningsdelning över samplings-kondensatorn.. Xc runt 50K i värsta fall.. att tänka på.
Hur menar du då att en kondensator skulle göra ingången gladare.
Jag ser det som bra med en kondensator eftersom det stabiliserar
spänningen och plockar bort otrevliga höga frekvenser (RF..dyl) som vill
störa Elektroniken. Jag har satt ett 2.7K, 22nF RC-filter till A/D'n.
/ Johan
Men det är ingen fara i detta fallet desutom är den inte så lågomig.
Men nu blir jag lite fundersam.
Impedansen in till AD avgör hur lång tid det tar att
göra en sample, manualen säger att "The maximum recommended
impedance for analog sources is 10Kohm."
Jag läste det som att har inte mer än 10K för då hinner den inte
sampla med full noggrannhet.
Inte som att dom vill att det ska vara 10K.
Men visst impedans matchning är ju viktigt när man hanterar frekvenser.
Vid högre frekvenser så blir det ju en reaktiv spänningsdelning över samplings-kondensatorn.. Xc runt 50K i värsta fall.. att tänka på.
Hur menar du då att en kondensator skulle göra ingången gladare.
Jag ser det som bra med en kondensator eftersom det stabiliserar
spänningen och plockar bort otrevliga höga frekvenser (RF..dyl) som vill
störa Elektroniken. Jag har satt ett 2.7K, 22nF RC-filter till A/D'n.
/ Johan
En kondensator mellan "pinnen" på microcontrollern ner till jord......som kompliment....sänker utgångsimpedansen!
Tänk så här: du har ett motstånd av ett mycket högt värde.........låt säga 10 MOhm kopplat från en signalkälla in till microcontrollern....då kan det tänkas ta för lång tid för kondingen i AD-omvandlaren att laddas upp så att den visar för lågt värde..........kanske...å om man kopplar in en konding så blir den efter ett tag uppladdad och kan slussa en del av laddningarna till kondingen i AD-omvanlaren.........eller ä jag ute å cyklar.....vättern runt?
Tänk så här: du har ett motstånd av ett mycket högt värde.........låt säga 10 MOhm kopplat från en signalkälla in till microcontrollern....då kan det tänkas ta för lång tid för kondingen i AD-omvandlaren att laddas upp så att den visar för lågt värde..........kanske...å om man kopplar in en konding så blir den efter ett tag uppladdad och kan slussa en del av laddningarna till kondingen i AD-omvanlaren.........eller ä jag ute å cyklar.....vättern runt?
Stämmer bra. Samplingskretsen i ADn bygger ju på att ganska snabbt kunna ladda upp en liten kondensator, det bör kunna ske från en större extern kondensator.
Sen drar nog AD-ingången hela tiden en liten läckström, så man kan nog ändå inte ha enormt stora motståndsvärden.
EDIT: Kollade databladet till F870, det står faktiskt att värdet 10k krävs på grund av läckströmmen. Om det är den som begränsar så gör inte kondensatorn någon skillnad tyvärr. Man ska tydligen kolla upp saker innan man skriver
Sen drar nog AD-ingången hela tiden en liten läckström, så man kan nog ändå inte ha enormt stora motståndsvärden.
EDIT: Kollade databladet till F870, det står faktiskt att värdet 10k krävs på grund av läckströmmen. Om det är den som begränsar så gör inte kondensatorn någon skillnad tyvärr. Man ska tydligen kolla upp saker innan man skriver

Du alldeles rätt cyr man ska kolla upp vad man skriver "skäms"
. Jag använde AD omvandlaren till analog tangentbord avkodare (mitt fall 4 knappar) där är det inte lika nogrannt som att mäta en spänning. Max 10k är det som gäller och inget annat om man ska mäta nogrannt.
Vill man mäta en spänning som inte drar så mycket ström kan man ha en mosfet transistor vid 12V spänningen till spänningdelaren .En av picen i/o portar så kan du styra transistorn när du ska mäta spänningen efter du har mätt klart så bryter transistorn spänningen.
Du kan få ned strömförbrukningen till 1/10 - 1/100 beroende på hur snabbt du ska sampla. i det här fallet ska man inte ha en kondensator på spänningdelare för då får man vänta längre innan man kan mäta spänningen. Ingången på på picen har kapacitans på 5pF som är försumbar och mosfet transistorn motstånd vid slutning är så liten att du behöver inte räkna med i spänningdelaren.

Vill man mäta en spänning som inte drar så mycket ström kan man ha en mosfet transistor vid 12V spänningen till spänningdelaren .En av picen i/o portar så kan du styra transistorn när du ska mäta spänningen efter du har mätt klart så bryter transistorn spänningen.
Du kan få ned strömförbrukningen till 1/10 - 1/100 beroende på hur snabbt du ska sampla. i det här fallet ska man inte ha en kondensator på spänningdelare för då får man vänta längre innan man kan mäta spänningen. Ingången på på picen har kapacitans på 5pF som är försumbar och mosfet transistorn motstånd vid slutning är så liten att du behöver inte räkna med i spänningdelaren.
Om man använder en spänningsdelare så kan man dra nytta av att den har en utimpedans (tänk thevenin-ekvivalent) = de båda motstånden parallellt, och det är det värdet som måste vara <10k.
Om man delar ner inspänningen till hälften kan man alltså ha 20k motstånd osv... På det sättet kan man dra lite mindre ström från batteriet, och tåla lite mer överspänning utan att PICen blir sur och mäter fel.
Om man delar ner inspänningen till hälften kan man alltså ha 20k motstånd osv... På det sättet kan man dra lite mindre ström från batteriet, och tåla lite mer överspänning utan att PICen blir sur och mäter fel.