Hej!
Jag håller på med felsökning av en likriktarbrygga i ett äldre trefaselverk, denna likriktare sköter reglering av magnetisering tillsammans med en trafo. Jag har testat kretsen med 24VAC. När jag mäter utspänningen i ett oscilloskop se så har kretsen ingen glättning av utspänningen, den verkar bara bli "helvågslikriktad". Denna kondensator sitter ju mellan + och - därav borde den göra något.
Elverket lämnar ca 20-30V för låg spänning (ca 355-360V FAS-FAS samt 200-208V FAS-N, även med ca 5kw last, verket är ett 14kVA, därav funderar jag om dessa komponenter kan vara boven? Kan kondensatorn påverka utspänningen såpass?
Likriktardioderna har märkning: GEQ 8314 9SL 1203F men lyckas ej hitta någon info om dem.
Glättningskondensatorn (som jag tror att det är) har märkning: C16 MBS20A, hittar ingen info om den heller.
Är det någon som har någon info om dessa komponenter vore jag väldigt tacksam, jag tänkte ersätta dessa med nya eftersom de är från ca 1983.
Med vänlig hälsning/ Tompa
Bifogar bilder.
Likriktarbrygga med glättningskondensator?
Likriktarbrygga med glättningskondensator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Likriktarbrygga med glättningskondensator?
Den kondensator är ALLDELES för liten till att vara glättningskonding.
AVSTÖRNINGSkonding = helt säkert!
AVSTÖRNINGSkonding = helt säkert!
Re: Likriktarbrygga med glättningskondensator?
Tack för svar!
det var inte detta som var felet men det stämmer nog att det är en avstörningskonding.
det var inte detta som var felet men det stämmer nog att det är en avstörningskonding.