Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Svårt att jämföra nu efteråt, men det hade kanske varit bra att också köra nån spektrumanalysator t.ex. i mobilen? (Nackdel där är väl att mobilen är säkert usel på att återge bas under en viss gräns. Det påminner mig för övrigt att "spela in från FM-radio" som makalöst nog finns/fanns på vissa mobiler spelar in utan bas...)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Skulle jag själv lita på öronen är det definitivt tystare, eller kanske annorlunda, jag hör inte en massa vägljud länge bakifrån men istället är det mera dova toner, som det skiftat ner frekvenserna. Jag hoppas på torrt väder idag, kanske jag kan spreja rostskyddsmassa i hjulhusen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tre veckor med 30 gradigt väder har vi haft. Jag är motiverad att börja med AC systemet.

Jag har möjligheten att köpa några AC delar:

Bild

Bild

Bild

Bild
Förångarens lock ser lite udda ut, orange? Nån som sett liknande förut?

Bild
(ny sägs det)

Fäste till kompressorn är najs, kompressorn ska också ha högtrycksbrytaren på sig.

Vad skulle ni bjudit för allt detta annars? Jag tänker 150-180 euro? Eller är de skambud?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Priset beror väl på om grejerna är provkörda och läcktestade (typ kolla att de håller vakuum och/eller tryck med kväve under tillräckligt lång tid).

Jag tror att det är bra att byta till fräscha motorfästen ifall du inte redan gjort det, så att motorn inte kan röra sig lika mycket, och du därmed får mindre belastning på slangarna mellan kompressorn och resten, så lär det hålla tätt längre.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det är okänt skick på alla delar.

Ny förångare kan jag få för 133 inkl frakt från USA, kondensor kan köpas på trodo ganska lätt. Så nu just de är minst viktiga då nya delar, så enda orsaken jag skulle köpa dem är för att de vore billigare än nytt.
Senast redigerad av DennisCA 28 juli 2025, 15:01:57, redigerad totalt 1 gång.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker det står R12 på den gamla kompressorn. jag undrar om du får någon attt fylla detta. Jag tror det är "äkta" freon och därmed förbjudet. Men det finns de på forumet som kan mer om detta än mig. Och som vet ifall det finns alternativ som fungerar.

Har själv en gång köpt delar och stoppat in i en Volvo 740, så jag har erfarenhet av eftermontering. Jag köpte en eftermonteringssats i Singapore på 80-talet.

Övriga grejer, finns det med typ över/undertrycksvakt och termostat för till/från av kyla?
Är ditt värmepaket förberett med spjäll för värme/kyla och hur kommer du manövrera detta?
Har du en klar lösning för hur drivremmen skall läggas? Eller behöver du lägga till nya remmar?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

R12 är noll problem att fylla för mig, har alternativ som vill ha samma olja som R12.

Alla de sakerna är framtida problem. Plockar ihop vartefter.

Vet hur remmarna ska vara och allt sånt, står i saabs manualer m.m. det är nog inga svåra grejer bara man får alla delarna. Har skaffat verktyg i sommar så jag kan tillverka egna AC slangar och krympkopplingar, har också vakuumpump osv.
Prins Valiant

Har du ett värmepaket med förberedd plats för evaporatorn? På min 740 fick jag själv såga och fixa detta. Var ej förberedd. Gick åt mycket plastic padding. Försökte även få till recirkulationsspjäll för varma dagar.
Har din SAAB elfläkt? Om ej, kompletterar SAAB i original med elfläkt vid AC. Jag köpte en på Biltema.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det funkar inte på det viset på Saaben, man behöver inte röra värmepaketet inne i bilen. Du plockar bort filterhållaren som tar in luften i bilen och där ska förångaren sitta. Så man slipper dra in rör eller slangar dit, allt är i motorutrymmet. Allt som krävs är inne i bilen är knappen som styr kompressorreläet och ledningarna är fördragna på min. Ganska snillrikt tycker jag, då har man även fixat för kondensvattnet då allt sitter där redan från förr.

Jag hade tänkt skippa recirkulationsgrejerna, jag har nog aldrig nånsin använt det på en bil som haft det.

Saaben har elfläkt jo men de ska vara dubbla elfläktar då man har AC så det är också nånting som ska skaffas. AC fläkten går på ett eget relä också.
Prins Valiant

Låter bra. Jag köpte en elektrisk kylfläkt på Biltema. Köpte en med termostat som jag klämde kring ett returrör till kompressorn. Samt lite isolering över. Så lät jag bilen stå och gå en varm sommardag och hittade läget på termostaten för tillslag när det saknades fartvind. Fungerade utmärkt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, långt ut på ett sidospår men om kallsidan är det minsta lik den på 9000 så fundera på vad som ev kan mögla och hur man undviker det. Minns på den tiden 9000 var en ganska vanlig bil i allmänhet och det luktade mögel om AC:n på flera av de jag åkt i. Precis så lite att folk med dåligt luktsinne inte märker nåt, men såpass att den med lite känsligare luktsinne absolut märker det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 28 juli 2025, 22:39:52 Just ja, långt ut på ett sidospår men om kallsidan är det minsta lik den på 9000 så fundera på vad som ev kan mögla och hur man undviker det. Minns på den tiden 9000 var en ganska vanlig bil i allmänhet och det luktade mögel om AC:n på flera av de jag åkt i. Precis så lite att folk med dåligt luktsinne inte märker nåt, men såpass att den med lite känsligare luktsinne absolut märker det.
Det beror nog oftast på att kupefiltret har möglat.

Detta ska ju bytas ganska ofta men folk gör inte det på äldre bilar, och saab var mycket tidiga med kupeluftfilter så folk förstår inte att det sitter sådana i tidiga 9000 tex.

Jag vet inte hur många gånger jag bytt kupeluftfilter på bilar och dragit ut ett mögligt filter :(

Sen växer det ju olika saker i princip alla AC-system också, men det finns det ju grejer man kan spraya på för att döda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hade SAAB filter som var känsligare än andra bilar?
T.ex. Volvo 850 har kupéfilter, visserligen nästan 10 år senare än första 9000, men å andra sidan har jag inte märkt nån sunkighet på bilar som antagligen inte fått filtret bytt på evigheter. Men de lär ha ett enklare filter som endast tar pollen osv, och inte ett HEPA-filter, ifall Saab nu hade det.

Jag tror mer det var nåt problem med hanteringen av kondens osv?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

På saaben så försvinner filtret om man ska ha AC, förångaren blir typ filtret istället. Jag skulle gärna haft filter istället då det förhindrar smuts tar sig in i förångaren. Det lär ha rostat många 850 förångare på de modeller som ej hade kupe filtér. Jag hade inte det på min och installerade i efterhand.

Här kan man se en 900 med AC, förångaren sitter där filterhållaren sitter, här under finns kondensuppsamling (tar också regn och annat vatten som letar sig ner), det brukar funka bra på 900orna men kan nog även det behöva rensas nu som då.

Bild

Jag vet några har sagt de har lyckats installera filter trots AC, men ej sett en bild.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Bjöd 180€ igår för delarna men sen dess har säljaren inte svarat. Jag undrar om han förväntade sig mera. Jag kunde nog ge 100-150€ bara för kompressorn och fästet, men då tycker jag inte det är värt att köpa en gammal kondensor eller förångare då man kan köpa ny förångare för ca 140€ inkl frakt:
https://www.ebay.com/itm/394192183411

Nissens kondensor via trodo för ca 108€
https://www.trodo.fi/lauhdutin-ilmastoi ... sens-94088

Jag har en backuplösning annars om det skiter sig med OG utrustning, köpa ett universal kitt likt detta:
https://www.aliexpress.com/item/1005009236287165.html

Då får man alla delarna. Men förångaren och expansionsventilen tar jag och köper saabdelar till. Då får man all elektronik och brytare m.m. med åtminstone. Men mera jobb att fixa fästen och sånt för kompressorn.
Skriv svar