Köpa ej CE märkt utrustning för amatörradio
Köpa ej CE märkt utrustning för amatörradio
En av dom stora fördelarna med att vara radioamatör sägs vara att man får använda radioutrustning som inte är CE-märkt. Det nya instegs certifikatet täcks inte av detta, man behöver ett vanligt SA-certifikat.
Men, får någon lov att sälja elektronikutrustning som inte är CE märkt till en radioamatör i Sverige? Räknas inte dessa som konsumenter i vanlig bemärkelse?
Men, får någon lov att sälja elektronikutrustning som inte är CE märkt till en radioamatör i Sverige? Räknas inte dessa som konsumenter i vanlig bemärkelse?
Re: Köpa ej CE märkt utrustning för amatörradio
Precis, det är väl det som är grejen, det är inte lagligt att sälja färdiga produkter inom EU utan CE-märkning.
Kommerciellt tillgänglig utrustning som säljs till radioamatörer skall vara CE-märkt.
Från EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2014/53/EU:
UTRUSTNING SOM INTE OMFATTAS AV DETTA DIREKTIV
1. Radioutrustning som används av radioamatörer enligt vad som avses i artikel 1, definition 56, i Internationella tele
unionens (ITU) radioreglemente, såvida utrustningen inte tillhandahålls på marknaden.
Följande ska anses som det inte tillhandahållas på marknaden:
a) Radiobyggsatser som är avsedda att byggas samman och användas av radioamatörer.
b) Radioutrustning som modifierats av och för användning av radioamatörer.
c) Utrustning som konstruerats av enskilda radioamatörer för experimentella och vetenskapliga ändamål i samband
med amatörradio.
2. Marin utrustning som omfattas av rådets direktiv 96/98/EG (1).
3. Produkter, delar och anordningar ombord på luftfartyg som omfattas av tillämpningsområdet för artikel 3 i Europa
parlamentets och rådets förordning (EG) nr 216/2008 (2).
4. Skräddarsydda utvärderingsbyggsatser för yrkesmässiga användare som är avsedda att användas enbart vid forsknings-
och utvecklingsanläggningar för sådana ändamål.
Från EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2014/53/EU:
UTRUSTNING SOM INTE OMFATTAS AV DETTA DIREKTIV
1. Radioutrustning som används av radioamatörer enligt vad som avses i artikel 1, definition 56, i Internationella tele
unionens (ITU) radioreglemente, såvida utrustningen inte tillhandahålls på marknaden.
Följande ska anses som det inte tillhandahållas på marknaden:
a) Radiobyggsatser som är avsedda att byggas samman och användas av radioamatörer.
b) Radioutrustning som modifierats av och för användning av radioamatörer.
c) Utrustning som konstruerats av enskilda radioamatörer för experimentella och vetenskapliga ändamål i samband
med amatörradio.
2. Marin utrustning som omfattas av rådets direktiv 96/98/EG (1).
3. Produkter, delar och anordningar ombord på luftfartyg som omfattas av tillämpningsområdet för artikel 3 i Europa
parlamentets och rådets förordning (EG) nr 216/2008 (2).
4. Skräddarsydda utvärderingsbyggsatser för yrkesmässiga användare som är avsedda att användas enbart vid forsknings-
och utvecklingsanläggningar för sådana ändamål.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Gäller detta även begagnad utrustning som fanns före EU? Vad jag tolka gäller detta nyförsäljning.
CE-märkningskravet gäller när en tillverkare sätter en produkt på marknaden, dvs varje enskilt exemplar, inte en typ eller modell.
Angående instegscertifikat är kravet att det skall vara CE-märkt utrustning. Riktigt gammal utrustning är inte CE-märkt.
(Jag skulle undvika att kalla det SH certifikat då det finns en person som har SH signal sedan många år med ett fullt certifikat av olika anledningar, om nu inte den personen bytt signal eller fallit bort...)
Angående instegscertifikat är kravet att det skall vara CE-märkt utrustning. Riktigt gammal utrustning är inte CE-märkt.
(Jag skulle undvika att kalla det SH certifikat då det finns en person som har SH signal sedan många år med ett fullt certifikat av olika anledningar, om nu inte den personen bytt signal eller fallit bort...)
-
Om jag i Asien köper icke CE märkt utrustning och tar in i Sverige måste det väl vara ok? (som SH-radioamatör)
- Mizzarrogh
Som jag tolkar så får du ta in den privat, men inte (kommersiellt) sälja nya saker du har tagit in som inte är godkända, med reservation för de undantag som anges ovan, tex byggsatser och liknande.
Resten handlar väl mer om saker som att utrustningen måste hålla sig stabilt inom tillåtna frekvensband och liknande såsom tidigare, men sådan utrustning får man inneha idag, men inte använda om den riskerar att orsaka störningar.
Resten handlar väl mer om saker som att utrustningen måste hålla sig stabilt inom tillåtna frekvensband och liknande såsom tidigare, men sådan utrustning får man inneha idag, men inte använda om den riskerar att orsaka störningar.
- Mizzarrogh
I allafall tolkar jag det som att man idag fritt får inneha och privat sälja äldre utrustning som tidigare inte fick överlåtas fritt. Däremot kvarligger vad jag vet de flesta restriktioner gällande användade av utrustningen.
Det är okej att ta in den, men du får inte använda den, om du med SH-certifikat menar instegscertifikatet.Mindmapper skrev: ↑8 juni 2025, 14:43:18 Om jag i Asien köper icke CE märkt utrustning och tar in i Sverige måste det väl vara ok? (som SH-radioamatör)
Du blir då importör/tillverkare beroende på, men du får inte använda den med instegscertfikat.Mindmapper skrev: ↑8 juni 2025, 14:43:18 Om jag i Asien köper icke CE märkt utrustning och tar in i Sverige måste det väl vara ok? (som SH-radioamatör)
Senast redigerad av gkar 8 juni 2025, 20:37:06, redigerad totalt 1 gång.
-
Jaså var SH instegsamatör. Jag har haft cert sedan 80-talet, men har varit QRT det mesta av de senaste 15 åren.Glenn skrev: ↑8 juni 2025, 15:24:44Det är okej att ta in den, men du får inte använda den, om du med SH-certifikat menar instegscertifikatet.Mindmapper skrev: ↑8 juni 2025, 14:43:18 Om jag i Asien köper icke CE märkt utrustning och tar in i Sverige måste det väl vara ok? (som SH-radioamatör)
-
Det måste innebära att jag blir importör/tillverkare av alla andra grejor jag har med mig. Dator, tandborste, rakapparat mm. Alltså får jag inte sälja dom som begagnade. Det bör också gälla alla andra resenärer.gkar skrev: ↑8 juni 2025, 15:38:30Du blir då importör/tillverkare beroende på, men ska du får inte använda den med integscertfikat.Mindmapper skrev: ↑8 juni 2025, 14:43:18 Om jag i Asien köper icke CE märkt utrustning och tar in i Sverige måste det väl vara ok? (som SH-radioamatör)
- Mizzarrogh
Nej, I allafall inte oanvända. såsom jag tolkar.
vad jag förstått tilldelas de med instegscert SH-signaler.Mindmapper skrev: ↑8 juni 2025, 15:52:24 Jaså var SH instegsamatör. Jag har haft cert sedan 80-talet, men har varit QRT det mesta av de senaste 15 åren.
Ja så var det, SSA skriver..
https://www.ssa.se/amatorradio/bli-radioamator/ssa skrev: Det finns idag två certifikatklasser, Amatörradiocertifikat och Instegscertifikat. Certifikaten är kunskapsbevis utfärdade av Föreningen Sveriges Sändareamatörer, SSA, på uppdrag av PTS.För att få ett certifikat krävs alltså att du avlägger prov. Runt om i landet finns ett antal, av SSA auktoriserade provförrättare. Efter godkända prov tilldelar SSA dig en amatörradiosignal. Innehavare av amatörradiocertifikat erhåller anropssignaler av typen SA + distriktssiffra + treställigt suffix, exempelvis SA3AWT. Innehavare av instegscertifikat erhåller anropssignaler ur ”SH”-serien, t.ex. SH5XYZ