Fler av forumvännerna ser jag bygger klockor av olika slag. Jag hade också funderingar för flera år sedan på att göra det med Nixierör men hade bara 3st fungerande från förr så tankarna gled iväg ananstädes. Men så började en renovering av köket och min ugnstimer blev obrukbar till ny är på plats och installerad så då insåg jag att det där med en klocka/timer skulle vara bra i labbrummet då jag brukar nyttja timern på ugnen för att sätta olika larm/påminnelser. En klocka med timer känns som ett ganska hanterbart projekt för att få fart på en 6809 konstruktion och se vad jag minns av assembler, PIA och IRQ:er å annat. Tänkte det kan bli en old-school konstruktion utan att för den delen vara antik.
Spänningsmatning
Nixie rör drar ju inte så mycket ström och är ganska okritiska på spänningsnivåer så en back-2-back transformatorkonstruktion borde duga tänker jag.

Just nu vet jag inte hur mycket 6908 datorn kommer dra men räknar med att jag kommer under 150mA. Dessa små trafar ger ju ganska varierande spänning beroende på last så jag mäte lite vilken effekt det kommer ha på högspänningen. Det tycks som att datorn behöver komma in på under 100mA för att HTDC ska hålla tändspänning på 180V. Låt se var vi hamnar.

Tittar man med värmekameran ser man att det blir lite värme vid tänkt last men inte oroväckande. I bild syns överst och varmast 230->9V Trafon och under den 9->230V Trafon

Drivelektronik för Nixierören
Jag tänker att jag multiplexar rören. Det spara en del elektronik och 6809an borde kunna sköta det ganska bra via IRQ.
Nu varierade ju Högspänningen drastiskt så jag gör en enkel stabilisator för att hålla den i passande arbetsområde.

Spökbilder
För att minsta risken att få spöksiffror både inne i det egna röret och hos grannrören så förspänner jag alla katoderna till 75V när dom inte används. Även multiplexingen tänker jag ska ha dötid mellan den tända tiden. Oscilloskåpet visar
- översta kurvan = anoden till ett nixierör
- mittenkurvan visar den katod som är aktiverad i samma rör
- undre kurvan visa multiplexsignalen (logik)

Just nu är tänd tid och dödtid innan nästa rör tänds lika långa. Multiplexern går med 1khz och med 5 tändlägen och 5 släcklägen blinkar rören med 100Hz.
6809
Datorn är tänkt ungifär såhär

Jag gjorde ett evalkort för att kunna labba lite och kopplade ihop det med CRED kortet och kan nu programmera via CRED ICE och CreDBG Host Debugger
Här med ett 3Dprintat brass-board och ihopkopplat så man kan labba lite

Livslängd på Nixie
Jag tänker såhär att klockan behöver bara ha tända rör när jag är i rummet så en sensor för det och en timer som släcker efter en timme typ borde vara en ok lösning.
Men jag spekulerar lite i hur Multiplexingen faktiskt förlänger livet. För beror inte förgiftningen på det ackumulerade antal bombarderande elektroner som siffrorna utsätts för? Och om multiplexingen är 1:10 så borde väll mängden elektroner reduceras i motsvarande grad? och förgiftningen ta längre tid på sig att förstöra rören?