Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Om de tär delen som fälls ut nedåt som lagats så är den ju såpass liten att den bör gå att skicka som brev, och borde vara billig att skicka från Sverige. Vet inte om bilskrotar säljer sånt löst och ifall de kan tänka sig skicka som brev?
Tyvärr är för många av mina trasiga för att jag ska vilja undvara några hela. Typ jag använder visserligen bara en av mina Volvo i taget, men jag tror att jag har hela sådana för totalt en och en halv bil eller liknande.
Tyvärr är för många av mina trasiga för att jag ska vilja undvara några hela. Typ jag använder visserligen bara en av mina Volvo i taget, men jag tror att jag har hela sådana för totalt en och en halv bil eller liknande.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag tänker om de vrider sig får jag fundera ut nån lösning i metall... kanske man kunde gjuta från aluminium...
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Enligt ljudmätare är bullernivån i saaben på 100dB! Jag måste för egen hälsas skull börja ta tag i detta direkt.
Enligt min egen upplevelse är det vägljud som jag hör och jag tycker ljudet är större bakifrån än fram. Jag tycker inte avgasröret eller motorn är högljudda men kanske man inte kan skilja på det ljudet från vägljudet? Jag tycker dock det är vägljud jag hör. Vägarna här är i dåligt skick, asfalten är sliten och grov så den har extra mycket ljud. Kör man på ny asfalt blir det mycket tystare i bilen!
Jag har sen förr tagit bort bitumenlagret som låg i botten av bagaget och inte ersatt det efter jag fixade rosten där, jag sprejade istället stenskottsmassa med det är väl inte lika effektiv.
Jag tror definitivt det bidrar och ska börja där i "baljan". Jag slet bort inredningen där bak för att inspektera hur det ser ut på samma gång. Lite rost under karosseritätningarna men inget strukturellt. Linoljade rosten så får det duga. Här kommer jag sätta en ljuddämpningsmatta över den här stora ytan.

Jag kan köpa nåt som heter CTK Elastic 6 mm i motonet som limmas på plåt, det verkar väl prissatt och har bra recensioner. Jag vill lägga detta i bagagets botten och även runt utsidan av hjulhusen fram och bak. Under motorhuven lär också ha effekt. På flera plåtar finns det limmade bitumen plattor, vissa sitter löst så jag tänker jag kan ersätta med detta material. Kan inte skada att lägga i dörrarna också.
I insidan av hjulhusen ska jag applicera underredsmassa, den börjar bli bortsliten och jag tycker speciellt det kommer ljud från bakre hjulhusen. Dinitrol eller liknande först dock. Jag tror det blir att göra samma åt hela golvet och bagaget på undersidan.
Enligt min egen upplevelse är det vägljud som jag hör och jag tycker ljudet är större bakifrån än fram. Jag tycker inte avgasröret eller motorn är högljudda men kanske man inte kan skilja på det ljudet från vägljudet? Jag tycker dock det är vägljud jag hör. Vägarna här är i dåligt skick, asfalten är sliten och grov så den har extra mycket ljud. Kör man på ny asfalt blir det mycket tystare i bilen!
Jag har sen förr tagit bort bitumenlagret som låg i botten av bagaget och inte ersatt det efter jag fixade rosten där, jag sprejade istället stenskottsmassa med det är väl inte lika effektiv.
Jag tror definitivt det bidrar och ska börja där i "baljan". Jag slet bort inredningen där bak för att inspektera hur det ser ut på samma gång. Lite rost under karosseritätningarna men inget strukturellt. Linoljade rosten så får det duga. Här kommer jag sätta en ljuddämpningsmatta över den här stora ytan.

Jag kan köpa nåt som heter CTK Elastic 6 mm i motonet som limmas på plåt, det verkar väl prissatt och har bra recensioner. Jag vill lägga detta i bagagets botten och även runt utsidan av hjulhusen fram och bak. Under motorhuven lär också ha effekt. På flera plåtar finns det limmade bitumen plattor, vissa sitter löst så jag tänker jag kan ersätta med detta material. Kan inte skada att lägga i dörrarna också.
I insidan av hjulhusen ska jag applicera underredsmassa, den börjar bli bortsliten och jag tycker speciellt det kommer ljud från bakre hjulhusen. Dinitrol eller liknande först dock. Jag tror det blir att göra samma åt hela golvet och bagaget på undersidan.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5955
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Utan att öht veta vad jag talar om kan jag tänka mig att resonanser i ”baljan” kan sammanfalla med vibrationer från vägen. Klokt att börja där tror jag.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Det är ju lätt att lägga ur växeln och stänga av motorn för att lyssna om bullret är vägljud eller motor/avgasljud.
Tror du är på rätt spår, de där asfaltmattorna gör nog mycket för att dämpa ljud. Annars var väl Saab kända som ovanligt tysta för sin tid. Minns också att de verkade vara tryckkapslar, om man stängde dörren på en Saab 99 från 70-talet så slog det nästan lock för öronen om inte ett fönster var öppet
Tror du är på rätt spår, de där asfaltmattorna gör nog mycket för att dämpa ljud. Annars var väl Saab kända som ovanligt tysta för sin tid. Minns också att de verkade vara tryckkapslar, om man stängde dörren på en Saab 99 från 70-talet så slog det nästan lock för öronen om inte ett fönster var öppet

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Tror jag köper ett CTK Premium kitt för 99€ istället nu först då jag kollat deras video. Då får jag 15 plattor / 2,78m2, räcker att klä in hela bagaget och säkert mycket av bilen. De rekommenderar själva Elastic som ett andra lager som komplement till detta.
Detta blir nog ett projekt jag gör i flera delar, men man får börjar med vibrationsdämpningen, sen se var man kan få in extra ljudisolering utan att det blir för jobbigt. Om man tycker det behövs. Får mäta före och efter nivåerna.
Detta blir nog ett projekt jag gör i flera delar, men man får börjar med vibrationsdämpningen, sen se var man kan få in extra ljudisolering utan att det blir för jobbigt. Om man tycker det behövs. Får mäta före och efter nivåerna.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Har du testat med olika däck ? ..Det kan göra en ENORM skillnad.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Har inga däck att testa med men jag tror inte de är felet. Michelin Primacy 4 där fram som valdes för sin tysthet, relativt nya Nokia där bak.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag stängde inte av motorn, men jag låt den rulla i fritt och det gjorde ingen skillnad. Då bilen stod still med motorn igång var decibel nivån mellan 60-70 nånting. Så jag kan nog utesluta motorn som en allt för stor orsak.
Jag köpte material igår, nu har jag en massa jobb framför mig. För det ska bli riktigt bra ska det gamla vibrationsdämpande materialet bort. Jag kommer förmodligen göra hela bilen så småningom, hela golvet, alla dörrar. Men ett steg i taget.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
ska du ta bort gammal asfaltsmatta är en kolsyresläckare ett bra hjälpmedel..
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag har fått bort mattorna som sitter på plåten framför lamporna. Blev mycket skrapande med en spackel och diverse medel, sedan bromsrengöring. Och sen tog jag aceton då jag tyckte bromsrengöringen lämnade en hinna. Det var inte så trevligt nä.
Jag läste torris ska funka och det är väl ganska likt kolsyra.
Jag läste torris ska funka och det är väl ganska likt kolsyra.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Ja får man tag i torris så är det nog billigare och bättre (stannar kvar längre)
- anders_bzn
- Inlägg: 5749
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Tyvärr har jag inte chansen att prova det, istället har jag jobbat med det jag haft. Motorrengörare som luktar väldigt likt asfalts och tjärborttagare. Spackelskrapa och också en multitool med skrapa.
Före

Efter

Sen börjar jag applicera det nya materialet

Såhär mycket har jag fått gjort idag, vilken pärs det var att få av allt gammalt från hjulhusen trots hälften av ytan inte satt fast längre. Men imorgon kan jag börja klä in dom också.

Före

Efter

Sen börjar jag applicera det nya materialet

Såhär mycket har jag fått gjort idag, vilken pärs det var att få av allt gammalt från hjulhusen trots hälften av ytan inte satt fast längre. Men imorgon kan jag börja klä in dom också.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Såhär blev det, jag fortsatte klä in hjulhusen med vibrationsdämpande, sen fick vissa delar 6mm elastic ljudabsorberande material och hjulhusen fick 10mm material av en annan sort. Kabelhärvan är till en förstärkare/bas som ej är inkopplad.
Resultatet så tja, jag hör inte alls samma mängd oljud längre där bakifrån av bilen, tycker det låter bättre. Men bullermätaren visar samma nivå mer eller mindre. Vet inte om det gör nån skillnad om man kör i regn, om det hjälper eller stjälper.

Resultatet så tja, jag hör inte alls samma mängd oljud längre där bakifrån av bilen, tycker det låter bättre. Men bullermätaren visar samma nivå mer eller mindre. Vet inte om det gör nån skillnad om man kör i regn, om det hjälper eller stjälper.
