Marshall Stanmore rep...
Marshall Stanmore rep...
har en trasig sådan att reporera....
kunde se en svullen konding som läckt, rengjorde och bytte den..
bytade alla kondingar...
effektförstärkaren hade spår av härdsmälta, bytte...
en 7812 hade kortis...
bytade kontrollerkretsen OB2269CP bara för att...
börjar tro den varit utsatt för åska...
den startar inte som den ska,
har hittat en handritning!!! på nätet, snacka om jobba att bara göra den, konstruktionen är nog ganska standard från regelboken och kan man den är det nog lätt...
switchdelen pulserar av/på med 3 sek mellanrum inga spänningar på sekundärsidan når upp till mer än ngn volt.
switchtrissan är hel men blir svinvarm efter 1 minut.
hittar inga trasiga komponenter kring återkopplingen via optokopplaren, men kan inte utröna om den får avstängning från sekundärsidan eller om det är primären som spökar.
ser att det som styr switchningen är spänningen till slutsteget, tror hela burken är på 80W totalt och 40watt kräver typ 15V men den når bara 6V,
har kopplat bort likriktardioderna på seksidan, en efter en för att kolla om den startar, men icke.
har lagt fulla spänningar på alla sekundärkretsar för att kolla om kortis = ok.
antingen fel i återkopplingen eller?
ngn som har felsökningstips?
kunde se en svullen konding som läckt, rengjorde och bytte den..
bytade alla kondingar...
effektförstärkaren hade spår av härdsmälta, bytte...
en 7812 hade kortis...
bytade kontrollerkretsen OB2269CP bara för att...
börjar tro den varit utsatt för åska...
den startar inte som den ska,
har hittat en handritning!!! på nätet, snacka om jobba att bara göra den, konstruktionen är nog ganska standard från regelboken och kan man den är det nog lätt...
switchdelen pulserar av/på med 3 sek mellanrum inga spänningar på sekundärsidan når upp till mer än ngn volt.
switchtrissan är hel men blir svinvarm efter 1 minut.
hittar inga trasiga komponenter kring återkopplingen via optokopplaren, men kan inte utröna om den får avstängning från sekundärsidan eller om det är primären som spökar.
ser att det som styr switchningen är spänningen till slutsteget, tror hela burken är på 80W totalt och 40watt kräver typ 15V men den når bara 6V,
har kopplat bort likriktardioderna på seksidan, en efter en för att kolla om den startar, men icke.
har lagt fulla spänningar på alla sekundärkretsar för att kolla om kortis = ok.
antingen fel i återkopplingen eller?
ngn som har felsökningstips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Marshall Stanmore rep...
Kontrollera högohmsmotstånd, sådana kan gå i avbrott. R20 verkar vara ett på 200 kΩ.
Re: Marshall Stanmore rep...
De där har jag lagat en drös av. Alla har jag fått igång
Du har kommit en väldans bra bit på väg
...och du är fortfarande på rätt spår att det har med feedbacken att göra.
Du har troligtvis bara en smd resistor kvar att byta.
Det är R23 på 220Ω. Ersätt den med 470Ω.
Edit:
Kolla även D15 (TVS) och D5 så du inte har kortslutning där.
också vanligt.

Du har kommit en väldans bra bit på väg

...och du är fortfarande på rätt spår att det har med feedbacken att göra.
Du har troligtvis bara en smd resistor kvar att byta.
Det är R23 på 220Ω. Ersätt den med 470Ω.
Edit:
Kolla även D15 (TVS) och D5 så du inte har kortslutning där.
också vanligt.
Re: Marshall Stanmore rep...
På handschemat står det vid R23 "nicht bestückt" betyder att det motståndet inte är monterat.
Re: Marshall Stanmore rep...
Audio pro T10 använder samma modul som Marshall.
Här är kopplingsschema på nätdelen:
download/file.php?id=103980
Här är kopplingsschema på nätdelen:
download/file.php?id=103980
Re: Marshall Stanmore rep...
tack för tipsen...
1.5KE200A var köper man dem?
alla på ebay är i kina?
skyddsdiod? kan man testa utan om den nu är trasig?
1.5KE200A var köper man dem?
alla på ebay är i kina?
skyddsdiod? kan man testa utan om den nu är trasig?
Re: Marshall Stanmore rep...
nej...
och åskskadad är nog ett bra antagande, frågan är hur mycket annat som är paj, som jag inte vet innan jag fått dioderna bytta...
D5 verkar vara en flyback diod.
vågar nog inte testa utan den.
man borde kunna använda 3 separata nätdelar och mata sekundärsidan med, för att hitta fler fel.
och åskskadad är nog ett bra antagande, frågan är hur mycket annat som är paj, som jag inte vet innan jag fått dioderna bytta...
D5 verkar vara en flyback diod.
vågar nog inte testa utan den.
man borde kunna använda 3 separata nätdelar och mata sekundärsidan med, för att hitta fler fel.
Re: Marshall Stanmore rep...
Nej, den är inte åskskadad. De havererar på detta sätt.
När det blir avbrott i R23 blir det dessa följdfel.
Klarar sig D15 och D5, kan det se ut så här
...och denna gick att fixa trots att det ser ut som rena kriget.
När det blir avbrott i R23 blir det dessa följdfel.
Klarar sig D15 och D5, kan det se ut så här

...och denna gick att fixa trots att det ser ut som rena kriget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Marshall Stanmore rep...
jösses!
att NGT har klarat sig av all överspänning...
det var avbrott i R23 kan jag säga...
å h-e så litet det är....
är det därför det pajjar?
kanske sätter dit ett vanligt motstånd...
att NGT har klarat sig av all överspänning...
det var avbrott i R23 kan jag säga...
å h-e så litet det är....
är det därför det pajjar?
kanske sätter dit ett vanligt motstånd...
Re: Marshall Stanmore rep...
Ja, det är inte stort
Troligtvis går R23 lite för varmt och i längden havererar.
Sätter du ett vanligt motstånd, så kan du säkert köra vidare på 220Ω

Troligtvis går R23 lite för varmt och i längden havererar.
Sätter du ett vanligt motstånd, så kan du säkert köra vidare på 220Ω