Läsa ur ATMLH742 eeprom?
Läsa ur ATMLH742 eeprom?
Håller på med en robotgräsklippare Yardforce 1000 som PIN koden är borttappad på. Misstänker att koden är lagrad i ett eeprom minne och har hittat ett som heter ATMLH742 som sitter bredvid realtidsklockan och processorn. Men hur läser man ur det? ChatGPT säger att det är ett vanligt 24C02 minne men det går inte att läsa som ett sådant. Har lödat loss chippet så inget annat ska störa läsningen. Tips på hur jag ska kunna läsa chippet? Har bara vågat läsa med 3.3 volt ännu. Kan det vara problemet? Att det behöver 5 volt?
Re: Läsa ur ATMLH742 eeprom?
Du skall nog inte lita på Chatgpt, du har troligen ett SPI 3-trådsminne med chipselect, 24C02 är ett I2C minne. Å andra sidabn så säger vissa träffar att det är en processor
- Klas-Kenny
Är det där verkligen hela märkningen på kretsen, det står inget mer?
Förekommer att Atmel har märkning som är ATMLxYWW där Y är tillverkningsår och WW är tillverkningsvecka, men det säger inget om vad det är för krets.
Förekommer att Atmel har märkning som är ATMLxYWW där Y är tillverkningsår och WW är tillverkningsvecka, men det säger inget om vad det är för krets.
Dessa rader står:
ATMLH742
02CM
6A9K440
Att det är en CPU kan vi nog utesluta. Den sitter som sagt i anslutning till en CPU och en RTC. Men den gode Chat pratade även om 3 wire eeprom. Man kan få den att säga nästan vad som helst och den är alltid lika tvärsäker. Men om det nu är en 3 wire då, vad behöver jag för att läsa den?
ATMLH742
02CM
6A9K440
Att det är en CPU kan vi nog utesluta. Den sitter som sagt i anslutning till en CPU och en RTC. Men den gode Chat pratade även om 3 wire eeprom. Man kan få den att säga nästan vad som helst och den är alltid lika tvärsäker. Men om det nu är en 3 wire då, vad behöver jag för att läsa den?
- Klas-Kenny
Dåså, då är det Atmel (numera Microchip) AT24C02C, och ska kunna läsas som just det som ChatGPT är inne på.
Ska räcka gott med 3.3V. Vad använder du för att försöka läsa det? Svårt att ge tips på vad som kan gå fel utan någon som helst information.
Datablad finns här:
https://ww1.microchip.com/downloads/en/ ... asheet.pdf
Märkningen stämmer helt.
Tillverkat 2017 vecka 42, AT24C02C med 1.7V min-spänning.
Ska räcka gott med 3.3V. Vad använder du för att försöka läsa det? Svårt att ge tips på vad som kan gå fel utan någon som helst information.
Datablad finns här:
https://ww1.microchip.com/downloads/en/ ... asheet.pdf
Märkningen stämmer helt.
Tillverkat 2017 vecka 42, AT24C02C med 1.7V min-spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha, tack tack! Det är en SOIC och jag har en SOIC klämma som jag sätter chippet i. Provade först in circuit men nu har jag lödat loss den. Programmeraren är en vanlig CH341 som kör Asprogrammer. Jag har även en UPA 1.3 klon som jag skulle kunna prova med.
Ok, nu har jag läst ur eeprom. Det var bara taskig kontakt i klämman.Nu återstår det att hitta PIN-koden. Har provat alla som ser ut som PIN. Tror jag behöver en dump från en robot med känd PIN för att se hur den är lagrad.
Den är sannolikt krypterad.
Så du behöver dumpa minnet flera gånger, och ändra PIN-koden varje gång, för att se vad som ändras.
Så du behöver dumpa minnet flera gånger, och ändra PIN-koden varje gång, för att se vad som ändras.
Är det högre säkerhet på en kina-robot än för att programmera nycklar på bilar? Det brukar inte vara så svårt att få fram PIN ur IMMO-boxar och instrumentkluster. På exemplevis SAAB 9-3 så läser man ur 93CL66 ur CIM modulen och där finns alla nycklar lagrade utan kryptering. De är visserligen XOR:ade men inte krypterade.
Om det bara är 4 siffror går det kanske lika fort att prova en kod i taget, även om det är ett tråkigt jobb 

Såvida den inte låser sig fullständigt efter ett par misslyckade försök.
SAAB är väl lite ett specialfall dock eftersom när de gick i putten så tror jag att alla släppte fördämningarna på vad de vet om sånt, och alla hade ett incitament att fixa-dona med detta av legitima skäl. För cirka alla andra märken så finns det väl en anledning till att många tycker "gå till märkesverkstad" för att inte hjälpa kriminella.Agamemnon skrev: ↑6 juni 2025, 21:23:29 Är det högre säkerhet på en kina-robot än för att programmera nycklar på bilar? Det brukar inte vara så svårt att få fram PIN ur IMMO-boxar och instrumentkluster. På exemplevis SAAB 9-3 så läser man ur 93CL66 ur CIM modulen och där finns alla nycklar lagrade utan kryptering. De är visserligen XOR:ade men inte krypterade.
Om den låser sig så är det väl stor chans att låsningen i sig skrivs i eepromet? I så fall kan ju TS helt enkelt skriva tillbaka en tidigare dump.
Finns det ett flashminne med programkod och eeprom innehåller bara data? Då kan du prova radera det och se om koden sätts till default vid boot.
Ett annat trick är att sniffa dataledningen och se vilka adresser som läses när man försöker låsa upp.
Ett annat trick är att sniffa dataledningen och se vilka adresser som läses när man försöker låsa upp.
Agamemnon,
Clas Ohlson har kretskort för robotgräsklippare, för 1200 kr, kanske passar?
https://www.clasohlson.com/se/Kretskort ... /p/51-2988
Clas Ohlson har kretskort för robotgräsklippare, för 1200 kr, kanske passar?
https://www.clasohlson.com/se/Kretskort ... /p/51-2988
Tror det håller på att lösa sig det här. Robotgarden kommer skicka en PUK kod för att låsa upp den. Väldigt fin service måste jag säga.