Linjärt penumatiskt don. Leverantör?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Dalmas

Linjärt penumatiskt don. Leverantör?

Inlägg av Dalmas »

Hej,
Behöver ett styrbart linjärt pneumatiskt ställdon där slädens position kan regleras med en spänning (0-400mm). Sen ska en annan digital signal skicka släden tillbaka till pos 0.
Jag har kontaktat två firmor men de verkar inte vara intresserade. Tror de säljer mer till industrin och i stora serier eller jobbar under nåt avtal.
Finns det nån leverantör som ni känner igen som har sådana här produkter?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Linjärt penumatiskt don. Leverantör?

Inlägg av mrfrenzy »

RS har ett enormt sortiment och säljer till vemsomhelst.

Exempelvis en sådan här linjärenhet: https://se.rs-online.com/web/p/pneumati ... 61681?gb=s

Med en styrmodul: https://se.rs-online.com/web/p/pneumati ... 04452?gb=s

Obs det är bara exempelprodukter, du får själv leta reda på rätt storlek och styrka samt läsa manualerna sä det passar.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Handlar mkt från RS. Tack. Ska kolla.
Har jobbat med pneu förut (underhåll, pappersbruk) och dessa piloter (styrdonen) som ställde in spjällventilerna fungerade bra med 4-20 mA
Det borde finnas styrdon som sköter om en linjär rörelse med en spänning.
H.O

Inlägg av H.O »

Min erfarenhet av positionering med pneumatik är att det är skitsvårt och fungerar, som bäst, dåligt - YMMV såklart :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja idag väljer de flesta helt klart elektriska ställdon istället, men Dalmasen kanske har en anledning att föredra pneumatik i denna applikation.

Väldigt många typer av ställdon och spjäll i nyare varianter går över från pneumatik till 24V motor med 4-20mA eller CANbus.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

H.O skrev: 3 juni 2025, 15:02:37 Min erfarenhet av positionering med pneumatik är att det är skitsvårt och fungerar, som bäst, dåligt - YMMV såklart :-)
Det är precis därför jag föreslog pneu framför servo. Frågan är "Är verkligen positionen viktig i detta fall?". Nej, från min synvinkel är den inte det. Det är mer hastighet och acceleration mellan pos 0 och MAX.
Objektet som testas i denna rigg är inte alls påverkad av positionen. Däremot rörelsens hastighet.
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, OK - Du skrev i första inlägget att slädens position skulle regleras med en spänning (det tolkade jag som att du ville positionera) men du vill alltså styra slädens hastighet?
I princip en elektriskt styrd strypventil då(?)
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Ah, OK - Du skrev i första inlägget att slädens position skulle regleras med en spänning (det tolkade jag som att du ville positionera) men du vill alltså styra slädens hastighet?
I princip en elektriskt styrd strypventil då(?)
Både rätt och fel att blanda in ordet position. Jag ger ett motförslag till servostyrning med allehand detaljer runt om (SMC) för jag vill mena att testriggen inte behöver nogrannhet i position. Snarare lätt att ställa in hastighet och acceleration.
Jag tror jag fattar vad strypventil är. Prop.ventil är väl ett annat ord? Se här: https://se.rs-online.com/web/p/pneumati ... 26352?gb=s

Jag ska köra 500mm på max 0.5 sek. Snarare 1 sek. Då förstår man att nogrannheten i pos kanske inte är supernoga. Prismässigt så verkar det vara 2.5:1 mellan servo och pneumatik
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är samma last och samma förutsättningar varje gång så borde det nästan duga med en helt vanlig pneumatikcylinder och strypning med nålventil.

Annars en sådan cylinder jag länkade som ger ett visst antal millimeter per luftpuls, de finns för hastigheter upptill 1500mm/s.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Har sovit på saken. Problemet med pneumatik att den kanske inte är så exakt från gång till gång, från vecka till vecka. Inför en mätsession så behövs troligen också en viss form av autotuning, dvs justera in styrsignalen så släden har samma tid mellan pos0 och max som gången innan.
Om medelvärdet av samplen uppvisar en viss form vecka 1 men vecka 4 uppvisar samma test men en annan batch av mätobjekt en annan form så kommer frågan om det är pneumatiken, autotuningen som varierar lite eller om det är mätobjekten. Det talar FÖR servomotor då den bör kunna återupprepa exakt samma rörelse vecka 1 men även vecka 4.
Det kanske är bara servo som funkar i just detta fall.
H.O

Inlägg av H.O »

Du har inte sagt något om HUR snabbt släden måste accelerera och traversera eller hur tungt objektet som skall flyttas är men servo är kanske överkurs. En remdriven linjärenhet med stegmotor låter betydligt enklare (och billigare) än det du är inne på.

Var kommer 4-20mA signalen ifrån?

Om det är något som skall köras cykliskt så kan en enkel indexer, typ HF020 vara ett alternativ. Den har mängder med automatiska moder, dock ingen analog ingång utan man får programmera in hastigheten. Den har ett RS485-interface (MODBUS RTU) över vilket det ska gå att ändra parametrar (ex. hastigheten).

Här är annars en stegmotordriver som tar 4-20mA som styrsignal.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Du har inte sagt något om HUR snabbt släden måste accelerera och traversera eller hur tungt objektet som skall flyttas är men servo är kanske överkurs. En remdriven linjärenhet med stegmotor låter betydligt enklare (och billigare) än det du är inne på.
Jag missade nog speeden i första inlägget. Det är 1000mm på en sek. Det är max. Linjärdonets längd blir nånstans mellan 400-500mm. Men realistiskt 400mm på 1 sek.
Vikten som sitter på släden blir nog runt 50 gram
Labview med en DAQ. Har analog ut och in samt digitala in/ut.
Om det är något som skall köras cykliskt så kan en enkel indexer, typ HF020 vara ett alternativ. Den har mängder med automatiska moder, dock ingen analog ingång utan man får programmera in hastigheten. Den har ett RS485-interface (MODBUS RTU) över vilket det ska gå att ändra parametrar (ex. hastigheten).
Har som sagt eget styrsystem. Det är bra om man kan hålla nere kostnaden på denna grej.
Det blir att testa, montera, testa, montera, testa....tills man fått ihop nått att göra ett medelvärde av.
Ska kolla. Jag har hittat såna också men ska man köpa svensk, seriös ÅF så blir det 35kkr.

Problemet tror jag blir att kunna realisera en acceleration under en tid på 1 sekund eller snabbare. Med en stegmotor/servo tror jag det är möjligt ialla fall i teorin. Den ska ju vara exakt menar jag. Så länge det finns pulser finns det rörelse.
Men pneumatiskt. Hmm...hinner prop.ventilen med? Rörelsen ska följa en kraftigt accelerande signal typ y=x*x*x*x
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

H.O skrev: 4 juni 2025, 19:39:56 Du har inte sagt något om HUR snabbt släden måste accelerera och traversera eller hur tungt objektet som skall flyttas är men servo är kanske överkurs. En remdriven linjärenhet med stegmotor låter betydligt enklare (och billigare) än det du är inne på.

Kom att tänka på kuggremsdriven linjär rörelse typ 3D-skrivare. Två parallella leder. Ett kugghjul i vardera ända varav den ena har stegmotor. Släden sitter fast på remmen. Electro.kit har grejer såg jag. 2000kr för hela lösningen utom stegmotordrivaren tror jag. Sån finns det på amazon för 250kr.
Skriv svar