Förstärkarproblem, överstyrning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Förstärkarproblem, överstyrning ?

Inlägg av pi314 »

rikkitikkitavi:

Jag vet inte hur Glenn's receiver ser ut.
Jag tror inte att det finns någon bild i tråden?

Jag identifierade 34 olika modeller från Pioneer i SX-serien.

Några exempel på ungefärliga tillverkningsperioder:

– SX-990: 1970-1971,
– SX-950: 1976-1977.
– SX-1280: 1978-1979.
– SX-620: 1979-1981.

Jag kan inte hitta någon RX-350. Inte heller någon annan modellbeteckning som börjar med RX. Inte heller någon med numret 350.

Det var därför jag undrade om RX-350 var rätt beteckning på receivern.

rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har ärligt talat inte koll på förstärkarmodeller förutom NAD 208 , Rotel RMB 1095 och min egen AVR 7300 (som börjar bli trött men med digital volympot) så jag har ingen aning, men tänkte som att då Glenn är bara lite yngre än jag (tror jag) och han var 14 så är det något liknande jag suktade över på 80 talet.

Trämodellerna köpte våra föräldrar. De försvann och ersattes av silvriga med stora visarinstrument (VU, signal , frekvensband osv) i skiftet 70/80 tal och ju längre 80 talet gick desto mer svart plast och lysdioder. Inga blåa dock, det tackar vi Skaparen av Välljud för.

Men jo, ett schema underlättar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi skrev: 19 oktober 2024, 11:08:56 Högtalare med konstig impedanskurva kan få förstärkarens skyddskretsar att aktiveras då visst material spelas. Brus har låg crestfaktor, musik högre så möjigen triggar topparna skyddet..

Men det känns lite långsökt faktiskt, så stor skillnad är det inte. Det beror såklart också på nivån.

Kan också vara ngt fel på högtalarna, glapp eller snarare kortis internt som triggat? Är det en kopparkardel som glappar så... Det kan bli vibrationer INNE i högtalaren som påverkar.
Det var så jag tänkte, typ fel på delningsfiltret eller nåt, till min förvåning var det ett helt PCB men en hel del komponenter på i högtalaren (hade förväntat mej en spole och en konding på en så liten högtalare).

Jag minns inte om jag testade att byta plats på högtalarna, men det borde jag ha gjort :/
Men troligare ?är att det är glapp i stärkaren som gör detta och när du bytt högtalare har du rör på.förstärkaren och glappet tillfälligt upphört. Det kan vara glapp i volympoten, det kan vara kallödning och det kan tom vara en kass elyt ngtstans.
Kan vara så, nu har den dessutom stått avstängd i flera månader.
Finns det schema på förstärkaren?
Postade en länk innan, men scanningen var riktigt dålig.
Som Marta skriver, diskret uppbyggda förstärkare fråm den tiden går att reparera så länge vi får tag på diskreta transistorer. nu är nog de flesta obsoleta dock. och det mesta blir klass D kretsar och Mosfettar.
Ja, det mesta går nog att byta, tyvärr är ingångsväljaren special :/ ..Men man kanske borde byta lite kondingar bara för att.
Senast redigerad av Glenn 19 oktober 2024, 21:07:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 19 oktober 2024, 13:55:01 Glenn:

Har du hittat schema till den?
Heter den verkligen RX-350?

Dom flesta av Pioneers receivrar heter SX-xxx.
Nu är det ju en yamaha, och ja den heter RX-350.

Den ser ut såhär:

https://www.rehifi.se/arkivet/2022/yamaha-rx-350

Det var ingen dyr modell ny, snarare instegsmodell men ansedd som ganska bra vad jag förstår.

Har postat länk till schema tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För övrigt, när jag köpte den fanns det även en lyxigare modell av samma stärkare som hade fjärr (RX-360?), den ville jag gärna ha men hade inte råd med.

Det var dumt, för den med fjärr har en elektronisk ingångsväljare som inte alls lider av samma problematik som min mekaniska :(
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det var det här:
..Då köpte jag en pioneer-reciveristället och packade ner yamahan.
som jag tolkade som att det var en Pioneer du håller på med. Jag missade återgången till Yamaha. :oops:

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lite funderingar:

Kollade i schemat, jag hittar inte loudnessfunkionen. Yamaha är ju en av de få som har sin egen specialidé om hur sånt ska funka, med egen ratt, vilket i praktiken avskräcker från att använda loudness.

Angående ingångsväljaren så ifall du vill använda radio ibland så bygla den hårt för radio, eller om du ibland vill använda skivspelare så bygla den för det. Tape Monitor ger en till ingång.

Ifall du inte vill använda varken radio eller skivspelare så ställ den trasiga ingångsväljaren på aux så kan du använda tape play och tape rec som två olika ingångar, eftersom tape rec är kopplad direkt till ingångsväljarens "utgång" och därmed blir vald om ingångsväljaren inte står på phono eller tuner och om tape monitor står på source.

Angående felet så skulle jag tillfälligt montera enr monoomkopplare direkt på signalen från volympott till själva förstärkaren.

Detta verkar vara en av de förstärkare som har tonkontroller osv som del av slutsteget. Luxman gjorde också så. Det sägs väl att det inte är en jättebra lösning, men inte helt usel heller. På en instegsmodell känns det som en vettig kompromiss, men det är märkligt att Luxman gjorde så på dyrare modeller.

En annan sak den har gemensamt med Luxman är problem med ingångsväljaren. Min glappar mest hela tiden, men jag kör via tape monitor för de källor jag oftast använder.

Omkopplaren "Bass extension" kan säkert orsaka problem om det blir oxid i den.

Sidospår:
Allt eftersom åren går så har jag mer och mer uppskattat vad Philips gjorde, kanske några år tidigare än denna Yamaha, men ändå. Väldigt sällan om nånsin problem med oxid i potentiometrar och liknande på 40-50 år gamla apparater, och dessutom verkar deras elektrolytkondingar hålla bättre än mycket annat.

Om du orkar chansbyta saker så kan väl ett allmänt byte av kondensatorer kanske vara bra?

P.S. ta gärna en bild på ingångsväljaren. Om det finns fysisk plats så kanske det går att montera någon helt annan vridomkopplare. Det enda att tänka på är väl att antingen ha D-form eller "kugghjulsform" på axeln, så att originalratten passar. De billiga omkopplarna har väl varken eller, utan förutsätter ratt med låsskruv, som inte passar. Om det är D-formad axel på din så kan man kanske fila till en D-form på en ersättande omkopplare, iaf om axeln är av plast.

Kolla om schema på nån annan modell från samma årgång, typ snäppet större eller mindre, eller ren förstärkare istället för receiver eller liknande, går att hitta med bättre kvalitet.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Eftersom tonkontrollerna och "Bass Ext " sitter i motkopplingen kan de säkert orsaka plötsliga volymökningar.Om omkopplaren för "Bass Ext" blir dålig minskar motkopplingen.Spraya och motionera.
Tonkontrollerna --nej,knappast.Det skulle nog märkas i vanligt bruk.

Att ljudet försvinner ibland kan ju vara standardfel nr1-högtalarreläet.

Loudness sitter strax t h om ingångsväljaren men före balansen.Lite speciellt kopplad är den.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: 18 oktober 2024, 15:21:35 I somras börajde det låta illa på anant sätt, och vid närmare kontroll visade det sig att de små monitorhögtalarna jag använde (av fabrikat jamo) hade högtalarelement vars foamkanter disintegrerat :( ..då slutade jag använda den ett tag.

Av en slump fick jag sen tag på nya högtalare och monterade nyyligen dessa.

Nu är problemet i princip borta, nån enstaka gång har jag ruckat på volymen men generellt sett funkar det,
Uppdatering igen.

Nu är det problem igen, mene tt helt annat problem.

Ljudet i högra kanalen låter lägre och lyssnar man bara på den sprakar det konstigt, raspar liksom, svårt att säga vad som är fel, men nu är det precis hela tiden.

Tonkontroller och balans är ju som sagt förbikopplade via CD direct.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: 27 december 2024, 00:43:10 Tonkontroller och balans är ju som sagt förbikopplade via CD direct.
..Trodde jag ja, till min förvåning så ändras ljudet när man vrider på tonkontrollerna, banalsen är däremot förbikopplad.

Även "bass extension"-knappen ändrar något, och det knastrade varje gång man tryckte på den, men efter typ 20 snabba tryck så verkar den "funka", men jag har ju ändå sånt avstängt. ..Så Rolf du kanske var nåt på spåret där, det verkar faktiskt låta lite bättre nu, ska lyssna på något "enklare" än Amyl and the sniffers för att kolla :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det verkar vara bass extension-knappen som är boven till det nuvarande problemet.

Idag lät det illa igen, men efter många tryck på bass extension så lät det bra igen.

Ska se om man kan komma in och spraya nåt i den där knappen, eller om det rentav går att byta den.

Möhligen skulle man kunna bygla förbi den, jag har nog aldrig använt den någonsin utom för att testa, även som ung ville jag gärna att det skulle låta "som det ska" utan en massa färgningar av ljudet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fullösningen vore väl att göra lobotomi och endast använda slutsteget. Kolla marketplace, facebookgrupper osv så hittar du säkert en integrerad förstärkare med stekt slutsteg billigt, som du kan använda ihop med din nuvarande.

(Tips: ett fåtal apparater som inte utger sig för att ha "pre out" har ändå det, i hörlursuttaget. Exempel på detta är t.ex. Philips 712 och 802, och om jag minns rätt 794 (och dess syskon) (men den har ju också uttag för "MFB" vilket är "pre out", fast med varumärket för Philips aktiva högtalare med elektromekanisk motkoppling på baselementen (MFB =Motion FeedBack)).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är det RIKTIGT illa, man kan behöva banka flera minuter på "bass extension" innan man får ljud i båda högtalarna, antingen är det tyst eller knastrar tills man får det "rätt".

Jag tror nästan jag får ta och steloperera den där knappen till avstängd BE..

Eller ja, om det är en switch som går att få tag i kan jag ju byta den, dne lär ju inte vara fullt lika komplicerad som ingångsväljaren.
malman

Inlägg av malman »

Skummat tråden….. skulle gissa på spruckna lödningar för komponenter som mekaniskt sitter moterat mot chassit….
Kan ge allehanda halvskumma distljud mm…

Spekulation i att det kommer o går beroende på om man bänder på kortet tex genom att man vrider volymkontroll i botten… meckar med omkopplare osv…. Som ibland skapat kontakt .. ibland inte….
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu verkar ju felet sitta i just bass extension-switchen, alternatvivt dess lödningar.

Tyvärr har jag för mej det var skitjobbigt att komma åt "moderkortet" i denna, jag kan blanda ihop den med nån annan strkare men jag tror det var denna..
Skriv svar