Felsökning Jamo slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glavel

Felsökning Jamo slutsteg

Inlägg av glavel »

Hej

Jag fick nyligen tag på 2 stycken jamo proamp 300 slutsteg. Det ena vill dock inte vara med.
Höger och vänster kanaler är separerade på varsitt kretskort. Har börjat med att försöka få igång vänster kanal som vill skjuta sönder mosfetarna, 1-2 minuter efter att man spänningssatt steget.
Jag är den förste att erkänna att mina elektronikkunskaper är högst begränsade, jag trivs bäst med 230/400V. :D

Jag hittade ett schema på nätet som än så länge verkar stämma överens med steget som jag bifogar. Jag har även "kluddat" lite på en annan bild.

Som sagt det som händer är att mosfetarna, minst 2 ibland 4 går sönder med en ordentligt kortis ett kort tag efter att man slagit igång steget. Det jag gjort nu är att jag plockat bort alla mosfetar och spänningssatt. Det jag hittat som i mina ögon är misstänkt är det som i databladen heter "Gate-Source Threshold Voltage" (vet inte vad man säger på svenska). Den är runt 6-7 volt på IRF640 fetarna och runt 0,5-1 Volt på IRF9640. I databladet för IRF640 står det att den ska ligga mellan 2-4V.
Första frågan är egentligen om det kan vara orsaken till att dom går sönder?
Nästa fråga är, kan jag få fel mätvärden genom att ha plockat bort mosfetarna?

Om svaren på ovan frågor blir ja och nej så har jag försökt leta mig baklänges och kommit fram till potentiometer P2 klyver en 7V spänning och fördelar till 640 och 9640 mosfetarna. P3 potten tar hand om finjusteringen för 9640 sidan. Nu fungerar inte det, oavsett i vilket läge som potentiometern (P2) står i så blir det 6-7 volt på 640 fetarna.
Har jag förstått allting rätt med att P2 klyver spänningen?
Om så, vad är det som gör att P2 ej "fungerar"?
Någon av transistorerna Q1 till Q7? Har haft lös dom och mätt resistansen mellan stiften i alla olika kombinationer och det är ingen av dom som sticker ut på något misstänkt sätt där. Men som sagt kunskaperna är begränsade. :lol:
Har även plockat loss kondensatorerna i närheten som är av den storleken att jag kan mäta dom med multimetern. Kan man utesluta dom mindre på något vis med en multimeter?
Bytte "C13" då den såg lite knepig ut men det gjorde ingen skillnad.

jamo_a300 redigerad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Re: Felsökning Jamo slutsteg

Inlägg av Haralt »

En multimeter vid resistansmätning ger ut låg mätspänning, t.ex. min multimeter Caltek CM3900A ger ut 0,55 V, och min andra helt nya multimeter UT16D ger ut 0,5 V.
Detta är alltför lågt för mätning på en halvledare. Det räcker nämligen inte för att kunna öppna PN-övergång eller NP-övergång.
Därför finns på en multimeter diodmätningsläge, då ger en multimetern ut ca 2,6 till 3,2 V. För att mäta den så kallade framspänningen för en diod eller en transistors PN-övergång(t.ex. mellan bas -emitter, eller bas-kollektor) behövs minst ca 0,8 V.

Givetvis har du kortslutning mellan t.ex. emitter-bas, så ska du se det med multimetern med resistansmätning, men kortslutningen ser du ju också med diodmätningsläget.

Detta om mätteknik. Vad har du för multimeter, fabrikat och typ? Bild på din multimeter kanske?
Med vissa multimetrar kan man även mäta en transistors strömförstärkning, dvs hFE. Då ser man om den är frisk och jobbar som den ska.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Har du mätt upp +-70V och +-12V från nätdelen?
glavel

Inlägg av glavel »

Kyocera av något slag, finns diod läge på den. Det är några veckor sedan jag kollade transistorerna, kan ha använt diodläget men minns inte. Det är sidan om projekt, många andra viktigare saker som kräver uppmärksamhet så ibland kan det gå rätt lång tid mellan insatserna.

Är inte så sugen på att plocka loss alla igen bara för att fräscha upp minnet. :) Vill gärna få lite input på vad det är som händer och hur långt ute jag är och cyklar med mina teorier. :lol:
glavel

Inlägg av glavel »

Danny skrev: 28 maj 2025, 13:41:50 Har du mätt upp +-70V och +-12V från nätdelen?
Japp nätdelen verkar vara i ordning. :)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Verkar den bara vara i ordning eller är den i ordning?
Ser att du även ska ha +-15V

Det är A och O att dessa spänningar är korrekta, annars kan
du leta dig fördärvad efter fel.
glavel

Inlägg av glavel »

Kan tillägga att om man bara byter mosfetar, vilket jag gjort 3 ggr så fungerar den i dom där korta minutrarna, man får ljud ur högtalarna. Att jag bytt 3 ggr beror på att jag först beställde IRF640N och bytte 2 gånger för att utesluta att jag gjort något dumt där jag monterade dom. Sedan läste jag någonstans att "N" har påverkan så letade fram IRF640 men det gjorde ingen skillnad.
En sak till som kanske inte framgick att det är både 640 och 9640 som far samtidigt, och jag har skaffat fram nya av båda modellerna.
glavel

Inlägg av glavel »

Danny skrev: 28 maj 2025, 13:51:15 Verkar den bara vara i ordning eller är den i ordning?
Ser att du även ska ha +-15V

Det är A och O att dessa spänningar är korrekta, annars kan
du leta dig fördärvad efter fel.
Ja jag har +/- 70V och +/-12V ut från nätdelen.
+/-15V kan jag bara hitta runt en IC krets på kortet för högra kanalen och det är vänstra kanalen jag försöker få ordning på nu. Men jag kan ha missat den någonstans, har varit blind på båda ögonen förr. :)
malman

Inlägg av malman »

Om rail spänningarna håller sig innom sina +/-70v så ser jag två tänkbara felkällor.... För hög bias ström i fetarna... (Dvs den del av strömmen som går från ena feten ned i den andra och inte landar i högtalaren så att säga) Och de då dör av övertemp....
Styrs av kretsen runt den mittre potten... (P3)

Det andra tänkbara scenariot är att steget självsvänger.. typ på en frekvens långt över hörbara området... Så inte helt uppenbart vid enkel koll.. man får mäta med osciloskop... Trissorna ryker pga värmeutvecklingen även där....

Vill minnas att vissa mosfet steg var lite känsliga när det kom till självsvängningar om de inte kostruerades rätt...
glavel

Inlägg av glavel »

Inser nu vid en genomläsning av min trådstart att jag både skrivit fel och glömt att nämna en sak.

Under ett kort tag efter spänningssättning är gate-source spänningen cirkus 3,5V på både 640 och 9640. Och det går att reglera på P2 så att spänningen ökar på 640 och minskar på 9640 genom att justera den. Men då efter en stund så stiger spänningen väldigt snabbt upp till 6-7V på 640 och då spelar det ingen roll hur man än justerar P2, det händer ingenting.

Som jag skrev i trådstart. Vad innebär detta för mosfetarna?
Smäller dom pga. det?
Och kan det för att jag plockat port dom just nu som gör att det blir det här fenomenet?
Är inte sugen på att löda dit 6 st för att prova och ev. få byta ett gäng som gått sönder.
malman

Inlägg av malman »

Q1 och Q2 är en strömspegel… som jämför insignal med utsignal. Q3 är en konstantströmsgenerator. Q1-3 Arrangemanget utgör en differentialförstärkare, där P2 justerar balansen… mellan Q1 och Q2 sidan…
Diff-förstärkaren jämför insignal med utsignal, och om jag nu minns min analogteknik rätt så justerar således P2 förstärkningen. Error signalen (skillnadssignalen ut ur diffförstärkaren driver senare del av kretsen) Med för hög förstärkning är det inte otänkbart att hela kretsen självsvänger… man hamnar utanför stabilitetskriteriet för kretsen…

Säger iaf magkänslan….
Möjligt att P2 också påverkar DC offseten på utgången (dvs att spänningen på utgången är symetrisk runt 0v referensen,) och feljusterat kanske den tjuvrusar i temp…. motstånden i serie med utgångs fetarna används för att motverka effekten att en varm utgångstrissa får lägre resistans varpå den leder mera än de andra parallellkopplade fetarna. Fortsätter bli varmare osv osv…. Möjligt att en rejäl dc-offset på utgången kan få denna ’skyddsfunktionk inte räcker till… och man eldar en trissa som sedan drar med sig resten….

Men det senare är en rejäl spekulation från min sida….
glavel

Inlägg av glavel »

Tack för svar. Med risk för att bli dumförklarad. Du skriver konstantströmsgenerator, det är inte möjligtvis konstantspänning du menar? :)
ziw

Inlägg av ziw »

Justera P2 så att spänningen mellan kollektorerna på Q1 och Q2 kommer så nära noll som möjligt.
P3 sitter i en vbemultiplikator. Med den justeras viloströmmen i mosfetarna. Justeringen sker efter en
procedur som du måste få tag på.
Q5 (BF472) skulle jag misstänka. Är det kortis i den så bottnar de övre mosfetarna.

/ziw
glavel

Inlägg av glavel »

Perfekt. Tack! :tumupp:
Ska kolla Q5 och Q6. Antar att Q6 påverkar dom nedre på samma vis som Q5 gör på dom övre.

Hittar ingen mer info på 300 modellen som jag har men en guide för 200an kom fram. Ser ut vara byggd på samma princip så kommer att leta fram motsvarande mätpunkter på mina steg. Utgår då från dom värdena jag får ut i det fungerande steget och försöker justera det ej fungerande så nära jag kan.
malman

Inlägg av malman »

Nej i detta fall konstant ström.... Zenerdioden håller basen på trissan på en konstant spänning.. sen tappar man ca 0.6v över bas-emitterövergången, sen sätter motståndet på emittern strömmen som dras ur strömspegeln, ca12mA i detta fall. I denna dras mest ström på den sida som har högst potential på resp bas på dessa trissor... Om ena sidan drar säg 75% av strömmen som strömgeneratorn skapat blir det bara 25% kvar genom den andra sidan.... Sen plockar man ut sihnalen ovanför T2 collectorn i detta fall.... Sen är det iofs lite intressant vart de två trådarna som far iväg vänsterut från detta område går....
(Men de kanske är mätutgångar för justeringen som föreslogs av ziv)
Skriv svar