Jag fick nyligen tag på 2 stycken jamo proamp 300 slutsteg. Det ena vill dock inte vara med.
Höger och vänster kanaler är separerade på varsitt kretskort. Har börjat med att försöka få igång vänster kanal som vill skjuta sönder mosfetarna, 1-2 minuter efter att man spänningssatt steget.
Jag är den förste att erkänna att mina elektronikkunskaper är högst begränsade, jag trivs bäst med 230/400V.

Jag hittade ett schema på nätet som än så länge verkar stämma överens med steget som jag bifogar. Jag har även "kluddat" lite på en annan bild.
Som sagt det som händer är att mosfetarna, minst 2 ibland 4 går sönder med en ordentligt kortis ett kort tag efter att man slagit igång steget. Det jag gjort nu är att jag plockat bort alla mosfetar och spänningssatt. Det jag hittat som i mina ögon är misstänkt är det som i databladen heter "Gate-Source Threshold Voltage" (vet inte vad man säger på svenska). Den är runt 6-7 volt på IRF640 fetarna och runt 0,5-1 Volt på IRF9640. I databladet för IRF640 står det att den ska ligga mellan 2-4V.
Första frågan är egentligen om det kan vara orsaken till att dom går sönder?
Nästa fråga är, kan jag få fel mätvärden genom att ha plockat bort mosfetarna?
Om svaren på ovan frågor blir ja och nej så har jag försökt leta mig baklänges och kommit fram till potentiometer P2 klyver en 7V spänning och fördelar till 640 och 9640 mosfetarna. P3 potten tar hand om finjusteringen för 9640 sidan. Nu fungerar inte det, oavsett i vilket läge som potentiometern (P2) står i så blir det 6-7 volt på 640 fetarna.
Har jag förstått allting rätt med att P2 klyver spänningen?
Om så, vad är det som gör att P2 ej "fungerar"?
Någon av transistorerna Q1 till Q7? Har haft lös dom och mätt resistansen mellan stiften i alla olika kombinationer och det är ingen av dom som sticker ut på något misstänkt sätt där. Men som sagt kunskaperna är begränsade.

Har även plockat loss kondensatorerna i närheten som är av den storleken att jag kan mäta dom med multimetern. Kan man utesluta dom mindre på något vis med en multimeter?
Bytte "C13" då den såg lite knepig ut men det gjorde ingen skillnad.