Min far har en iPad 5 (2017) med beteckning A1823 som han har använt. Uppenbarligen stängde den plötsligt av sig själv, och efteråt verkar den vara stendöd. Ingen händer när man trycker på on/off knappen och inte heller med olika knappkombinationer.
Ikopplad i en laddare drar den ca. 0,47 A. Jag har plockat isär den och hoppades hitta någonting som kanske kunde gå att fixa. Med moderkortet kopplat till endast batteriet och ikopplad till laddaren så har jag mätt igenom största delen av spänningarna. Nästan alla spänningar finns där och verkar vara mer eller mindre rätt nivå. Spänningar jag inte har är PPVDD_GPU, PPVDD_GPU_SRAM, PP3V0_ALS, PP3V3_ACC och PP1V25_REAR_CAM. Jag är inte säker på det, men tror inte att avsaknaden av de spänningarna är ett problem för tillfället.
Kopplar jag in laboratorieaggregated istället för batteriet (och utan laddare) och med endast on/off och volymknapparna inkopplade så drar den under 1 mA. När jag trycker på on knappen hoppar det runt lite och stannar på 16 mA efter någon sekund.
Finns det någon kunning här som kan hjälpa till att diagnosticera?
Reparera en iPad 5 (2017) A1823?
Reparera en iPad 5 (2017) A1823?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparera en iPad 5 (2017) A1823?
Jag har fortsatt med en del felsökning. Också vid matning från batteriet eller labbaggregat finns alla förväntade spänningar där (åtminstone de jag förväntar mig). En så låg strömförbrukning som 16 mA när den borde starta tyder baserat på information som jag hittat att processorn inte kör något program. Jag har också tittat lite på I2C och reset signaler, och baserat på resistanser och vilaspänningar ser de okej ut. Men det finns egentligen ingen aktivitet på dem. Det finns en reset signal som verkar gå från power management IC till processorn (RESET_PMU_TO_SYSTEM_L), och som man kunde tänka sig att PMU:n skickar en puls på för att starta processorn. Men mätt med oscilloskop så finns det ingen puls på den signalen. Jag har nog kommit så långt jag kan med detta och ger nog upp nu.
Det var i alla fall lite rolig felsökning och betydligt djupare än jag hade tänkt mig från början.
Det var i alla fall lite rolig felsökning och betydligt djupare än jag hade tänkt mig från början.