Displaystyrning med 74HC164N

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Displaystyrning med 74HC164N

Inlägg av v-g »

Har byggt en "litet" (och som jag tycker) smidigt kort för styrning av display.

Man pluggar bara in displayen sen är det fem kopplingar (4 behövs) så är man klar för att köra.

Nåja kanske inte så smidigt men det fungerar iaf.

Framsidan på kortet:
Bild

Baksidan på kortet:
Bild

Styrprogrammet för kortet:
Bild

Anledningen att baksidan ser kackig ut är för att jag GLÖMDE :wall: en koppling till displayen (R/S). Sen är det inte att rekommendera att routa kort mitt i natten då man vart vaken sen 6 på morgonen, det blir många bryggor då. Särskilt om man är ivrig att etsa :D Dock inget som man inte kunde ordna såhär--> :madmodder:

Ett par pulluppmotstånd glömdes också men som synes så fixades det med. Tunna banor är heller inte bra märkte jag.

Man får se det hela som lärorikt för min del. Kul hade jag iaf.

Edit:Fixat länkar.
Senast redigerad av v-g 24 oktober 2009, 00:03:23, redigerad totalt 1 gång.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Vad skådar mitt höga öga.. ett NTI-skolan nätagg :D

smart grej btw.. men lite onödigt stort kort, eller så är det bara jag som snålar när jag bygger grejer och försöker få dom så små som möjligt..

//Jim
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Ser bra ut, onödigt stort kanske men det kvittar ju i många fall.
Det jag gillar mest är loggan till Displaystyrningsprogrammet :) (undrar var man sett den tidigare :D )
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

74HC164N 'an var svår att hitta.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vad har du gjort med displayen? Den ser lite misshandlad ut...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

peter555: Elfa har den. :)

v-g: Mycket praktisk idé! :tumupp:
Bra att man både ser display-signalerna (lysdioder) och de aktuella bitarna (programmet). Inte omöjligt att jag lånar din idé och bygger något liknande. :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Kortet _ÄR_ onödigt stort det visste jag från början men som jag skrev i det första inlägget så var jag ivrig på att etsa och löda lite innan jag for iväg på jobb.

Men hursom så kvittade storleken då de kort jag hade från kjell var perfekt på bredden för detta så jag behövde bara kapa en kant.

Jim_the_one:Precis. Fungerar mycket bra må jag säga har faktist inte ens bränt säkringen än :shock:

Jimmy:Grymt lätt att koda när man ser EXAKT vad plattan gör är det iaf. Som att ta kakor från ett barn som de säger :D

Jag har ritningen till kortet i Eagle men väljer att inte lägga ut den då den inte är 100% färdigt eftersom jag fick modda kortet.

Trots allt så var det FÖRSTA gången jag helt designade kort och etsade så lite överseende får man ha 8)

peter555:därfinns några varianter.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det var inte det jag menade, den var svår att hitta på bilden. :lol:
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Pappa ska ha sitt NTIskoleagg hemma nånstans, men jag har digitalelektronikkursböckerna här :D men tyvärr så får man ju aldrig tid/lugn/ro/lust/ork att läsa igenom dom.

Då har du inte försökt tillräkligt hårt V-G :lol:

du får gärna mejla mig eagle filerna så kan jag titta lite påt och se vad jag kan åstakomma.

För att vara första gången så har du ju faktiskt lyckats :D
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

peter555:Ahaaa missuppfattning dära. :D

Jim_the_one:Ja det är inget fel på det och för mig duger det gott än sålänge. Enda som saknas är -5V varför det inte finns förbryllar mig en aning.

För övrigt grymt bra kurs även om vissa avsnitt såsom filter etc är tråkiga men ändå nödvändiga. Kursen tyckte jag var prisvärd då mitt intresse i princip kommer därifrån rätt billig också då mycket ingick. Kör tom faktist med deras lödpenna ännu även om spetsen fått bytas 8)

Ska göra åt schemat så får du det. Det fattas ju som sagt lite saker på det.

Man tänker ju liksom inte riktigt då man är trött så när jag gjorde det så bryggade jag tex alla kopplingar till de 8 st vänstra lysdioderna. Smart då de bara är bryggade över en (1st) ledare. Så istället för 2 lödningar blev det 16 :roll: och det är bara ett av misstagen. Men men som sagt jag har lärt mig mycket sen dess.

Faktist är verkligheten och Eagle två vitt skilda saker när man aldrig gjort ett kort i programmet. Nu vet jag mer om hur saker blir osv. Så nästa kort kan bara bli bättre.

En sak som däremot blev rätt bra är kabeln:
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevlig kabel!
Vad är det för kontakter? Ser lite specialbyggt ut.. :)

Ser även de klassiska säkerhets-strecken på flatkabeln. De brukar behövas för att man inte ska vända kabeln åt fel håll, speciellt om man löder när man är lite trött. :)

Ligger kabeln på ett (gammalt) köksbord? Isåfall har jag ett likadant.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Jimmy: Sån här kabel. En sån (dock något nerkortad) i ena änden. Samt en sån här(även den nerklippt). Köpte 1x36 som man enkelt bryter av.

Löder därefter flatkabeln direkt på stiften sen på med smältlim och krympslang. La även en liten klump lim på var sida innanför krympslangen för att enklare få tag om kabeln. Smältlimmet smälter lite när man värmer slangen så den sitter super.

Och nej det ligger på mitt skriv/löd/mekbord som är ett gammalt ikeaskrivbord.

Edit:
Jim_the_one:Här finns schemabilderna. Funkar det itne så säg till. Jag kan ju inte med eagle till 100% precis 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

v-g: Då har du gjort ett riktigt bra jobb! Jag har också gjort några kablar med precis likadana delar och de är inte alls så snygga. :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

anlamotte:Det var en display som förolyckades och jag köpte en ny men den nya ville inte fungera. Den gamla fick agera testdisplay sålänge tills jag får tag i en ny fungerande.

Jimmy:Man tackar! Krympslang is the shit!
Skriv svar