Nyckelströmställare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en fascinerande simulator.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, den är smidig. Vad jag vet så är det bara jag och sebastiannielsen (av oss på forumet) som använder den.

sebastiannielsen: Snygg kodlås-lösning! Blir ganska mycket jobb med att byta kod, men samtidigt så blir det då svårare att försöka komma på koden genom att t.ex titta på ett kretskort.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Inte så svårt... Bara att dra alla knappar som INTE ingår i koden direkt till 10-Or:en, och dra knapparna för koden till ingången på översta AND:en, nerifrån och upp.

(inverten vid och-grindarna ser till att om man trycker på rätt knappar i fel ordning så återställs kodlåset)
ankan

Inlägg av ankan »

Okey men var får jag tag på ett billigt bra knappsats att sätta utomhus då?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Off Topic

Billig, bra och utomhus går inte ihop
dyr, bra och utomhus går bra
billig, dålig och utomhus går bra
billig, bra och innomhus fixar vi också.

Prototypen
ankan

Inlägg av ankan »

Ignorera bra då.. Jag behöver tips helt enkelt på bra knappsatser att använda. Men jag vill ju helst att det är någolunda billigt i alla fall.
Annars finns det tillhörande trådlösa kodlås att köpa till porten.
ankan

Inlägg av ankan »

Har köpt ett tangentbord som visade sig inte vara är av matristyp utan singel ledare.

Kollade på JimmyAnderssons lösning för knapparna: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... tege#90143

Tänkte lösa det med att sätta 1KOhm på "ingången" till tangentbordet och sedan sätta de olika motstånden på utgångarna och sedan sätta ihop dem.

Hur som helst så började jag räkna på värdena och funderar på om inte pull-down motståndet måste räknas med eftersom det blir vanlig spänningsdelning mellan +5V och jord där PICen läser av mellan pulldown-motståndet och tangentbordet.

Tänkte köra på 3x1.5V batterier så för mig har jag räknat på 4.5 -> 0 V

Värdena jag fick fram är följande på de olika knapparna:

10 kOhm
4.7 kOhm
2.7 kOhm
1.8 kOhm
1.5 kOhm
1 kOhm
680 Ohm
470 Ohm
330 Ohm
180 Ohm
82 Ohm

Min fråga är alltså om jag behöver räkna med pulldownmoståndet? Om det behöver räknas med kanske man skulle byta det till ett större så det påverkar mindre.
Skriv svar