> C18 kostar i alla fall hälften av vad Hi-Tech C kompilator kostar.
Jag tror inte att man behöver den kommersiella versionen av C18
för att "lära sig". Notera att det inte är någon skillnad på dom
(förrutom optimeringen).
Vilken utvecklingsmiljö och C-kompilator för PIC?
MikroC's kompilator är för både PIC12, PIC16, PIC18
CCS C kompilator finns för de familjerna också till ungefär samma pris som Hitechs.
På Microchips hemsida kan man köpa C18, CCS C och Hitech PICC.
C18 borde vara bäst eftersom Microship har utvecklat den men jag vill gärna kunna programmera PIC16 också..
Vad använder folk här på forumet för kompilator?
CCS C kompilator finns för de familjerna också till ungefär samma pris som Hitechs.
På Microchips hemsida kan man köpa C18, CCS C och Hitech PICC.
C18 borde vara bäst eftersom Microship har utvecklat den men jag vill gärna kunna programmera PIC16 också..
Vad använder folk här på forumet för kompilator?
Kör med WIZ-C, ett mycket kompetent utvecklings-system för både PIC och AVR (har dock aldrig provat AVR-Versionen).
Priserna startar vid ca £35:-, det är en ANSI-C kompatibel C-kompilator, med ICD möjligheter.
C-Kompilatorn stöder i stort sett de flesta PIC, med undantag av dsPIC och 24-serien (än sålänge, support verkar komma).
IDE'n är helt grafisk med och simulatorn har stöd för "externa enheter" dvs du kan i IDE'n "ansluta" diverse kringutrustning såsom I2C enheter mm och i princip simulera ett helt system.
Det finns även möjlighet att samköra flera PICar i IDE'ns simulator, ex-vis I2C nätverk.
Allt detta från ca SEK 400:-
Deras kombinerade USB ICSP/ICD är för mig ett oumbärligt verktyg då den till skillnad från uChips ICD hanterar fler BP och behöver färre pinnar.
http://www.fored.co.uk/html/wiz_c_-__pic_c_compiler.HTM
Priserna startar vid ca £35:-, det är en ANSI-C kompatibel C-kompilator, med ICD möjligheter.
C-Kompilatorn stöder i stort sett de flesta PIC, med undantag av dsPIC och 24-serien (än sålänge, support verkar komma).
IDE'n är helt grafisk med och simulatorn har stöd för "externa enheter" dvs du kan i IDE'n "ansluta" diverse kringutrustning såsom I2C enheter mm och i princip simulera ett helt system.
Det finns även möjlighet att samköra flera PICar i IDE'ns simulator, ex-vis I2C nätverk.
Allt detta från ca SEK 400:-
Deras kombinerade USB ICSP/ICD är för mig ett oumbärligt verktyg då den till skillnad från uChips ICD hanterar fler BP och behöver färre pinnar.
http://www.fored.co.uk/html/wiz_c_-__pic_c_compiler.HTM