240V av/på indikator
Re: 240V av/på indikator
JimmyAndersson, jo, men i min bild så var det vid 10 mikroampere som spiken satt. Men det skulle kunna vara lägre, 1uA. Så fort nålen rör sig över noll, så är det tillslag.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Missade att det rörde sig om så extremt små strömmar.
(Trodde att du bara valt den för att symbolisera ström-mätning över lag.)
Visst, man kan mäta så lite ström, men allt annat kommer överrösta själva strömförbrukningen av det du vill mäta på.
Bl.a längden på sladdarna. För att inte tala om störningar på elnätet, variationer i nätspänningen, störningar från andra saker.
(Trodde att du bara valt den för att symbolisera ström-mätning över lag.)

Visst, man kan mäta så lite ström, men allt annat kommer överrösta själva strömförbrukningen av det du vill mäta på.
Bl.a längden på sladdarna. För att inte tala om störningar på elnätet, variationer i nätspänningen, störningar från andra saker.
Jo, men här var det ju frågan om ingen ström flödar i kabeln eller någon ström flödar i kabeln. Jag är inte intresserad av hur mycket som flödar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vid mätning av så små strömmar kan störningar från närliggande elektriska prylar påverka, så det är aldrig noll då. Tänk antenn.
Undrar om det skulle gå att mäta dels strömmen genom fasen, och dels över hela kabeln, och bara trigga på strömmen om det är noll över den som mäter hela kabeln?
Tänkte om de externa störningarna påverkar alla ledare lika mycket.
Parallella kablar kan som bekant tända en LED-taklampa svagt fast lampknappen är avstängd.
Undrar om det skulle gå att mäta dels strömmen genom fasen, och dels över hela kabeln, och bara trigga på strömmen om det är noll över den som mäter hela kabeln?
Tänkte om de externa störningarna påverkar alla ledare lika mycket.

Parallella kablar kan som bekant tända en LED-taklampa svagt fast lampknappen är avstängd.
240V av/på indikator
Man behöver nog tillföra en väntetid efter senaste strömindikeringen (retriggerable delay) på tex 10 minuter för att säkert detektera att tex lödpennan är avpåslagen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag fick en idé.
(Varför får man de intressanta idéerna först när man bestämt sig för att inte klura mer idag?
)
Varför inte mäta (räkna) ”power factor” istället?
En lödstation lär väl vara närmare 100% resistiv? Men det är ju inte mycket annat som är det nu för tiden.

Edit:
Såg Madmodders inlägg nu, och det är ju lite på samma spår.
Vore kul att prova.
(Tänkte mäta på min i går, men kontakten sitter nere vid golvet och det stod för mycket grejer i vägen. Men nu börjar nyfikenhet ta över…)
(Varför får man de intressanta idéerna först när man bestämt sig för att inte klura mer idag?

Varför inte mäta (räkna) ”power factor” istället?
En lödstation lär väl vara närmare 100% resistiv? Men det är ju inte mycket annat som är det nu för tiden.

Edit:
Såg Madmodders inlägg nu, och det är ju lite på samma spår.
Vore kul att prova.
(Tänkte mäta på min i går, men kontakten sitter nere vid golvet och det stod för mycket grejer i vägen. Men nu börjar nyfikenhet ta över…)